۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۳۲۳۵۵۷
رییس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی تأکید کرد؛

نقش‌آفرینی مردم در برگزاری آیین اعتکاف افزایش یابد/ نهادهای رسمی تنها هدایت و نظارت کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی با تأکید بر افزایش مشارکت و نقش‌آفرینی مردم در برگزاری آیین اعتکاف، گفت: باید برگزاری این مراسم بر عهده مردم گذاشته شده و نهادهای فرهنگی و مذهبی تنها نقش هدایتی و نظارتی داشته باشند.
حجت الاسلام احمدي فر - رييس ستاد اقامه نماز خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام رضا احمدی فر، رییس ستاد اقامه نماز استان خراسان شمالی، شامگاه سه‌شنبه در نشست ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان که با محوریت مراسم اعتکاف برگزار شد، اظهار کرد: باید نقش مردم در برگزاری آیین معنوی اعتکاف افزایش یافته و این آیین به یک مراسم معنوی مردمی تبدیل شود.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون غالب امور مربوط به برگزاری مراسم اعتکاف بر عهده دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و فرهنگی است، افزود: باید نقش دولت و نهادهای فرهنگی مذهبی در برگزاری اعتکاف کمتر شده و این امر مهم در اختیار مردم قرار گیرد تا خود آن‌ها به صورت خودجوش اقدام به برگزاری این آیین معنوی کنند.

 

حجت‌الاسلام احمدی فر با تأکید بر افزایش مشارکت و نقش‌آفرینی مردم در برگزاری آیین اعتکاف، افزود: باید برگزاری این مراسم بر عهده مردم گذاشته شده و نهادهای فرهنگی و مذهبی تنها نقش هدایتی و نظارتی داشته باشند.

 

وی همچنین با اشاره به لزوم ارتقای نظم و امنیت در مراسم اعتکاف، خاطرنشان کرد: باید به موضوع نظم در آیین اعتکاف توجه بیشتری شده و از ورود وسایلی نظیر موبایل و رایانه به این مراسم معنوی خودداری شود چرا که این‌گونه وسایل، سبب از دست دادن فرصت عبادت و معنویت می‌شود.

 

برنامه‌های اعتکاف با محوریت جوانان تدوین شود

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد نیز در این نشست با اشاره به اینکه جوانان در مراسم اعتکاف رجبیه حضور بیشتر و پررنگ‌تری دارند، افزود: به همین دلیل باید برای غنابخشی معنوی به این مراسم، برنامه‌های پرمحتوا و متناسب با نیاز جوانان تدوین و اجرا شود.

 

وی با بیان اینکه حضور دسته‌جمعی جوانان در مساجد به منظور برگزاری مراسم اعتکاف و عبادت درواقع نوعی دعوت به دین‌مداری و خداپرستی است، تصریح کرد: اعتکاف جوانان در ایام البیض آثار سازنده زیادی بر جامعه اسلامی خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام هدایتی اضافه کرد: باید با استفاده از توان و ظرفیت‌های مردمی و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی، برنامه‌های مؤثر و مفیدی در ایام اعتکاف برای معتکفان برگزار شود تا عظمت و اثرگذاری این مراسم معنوی افزایش یابد.

 

موضوع مهدویت برای معتکفان تشریح و تبیین شود

شیرالله عصمتی، رییس بنیاد فرهنگی مهدویت استان خراسان شمالی نیز در این نشست، اظهار کرد: نباید برگزاری مراسم معنوی اعتکاف تنها به مساجد خلاصه شود بلکه لازم است همه مراکز فرهنگی و مذهبی در ایام البیض به این موضوع معنوی بپردازند.

 

وی با تأکید بر بهره‌گیری از اساتید حوزه مهدویت در ایام اعتکاف، افزود: باید در مراسم اعتکاف با استفاده از اساتید مهدویت، این موضوع برای معتکفان تشریح و تبیین شود.

 

عصمتی اضافه کرد: در این راستا مرکز مهدویت استان خراسان شمالی با تألیف کتابی درباره مهدویت و اهدای آن به معتکفان، تلاش می‌کند در این زمینه فرهنگ‌سازی داشته باشد.

 

520 دانشجوی خراسان شمالی در مراسم اعتکاف دانشجویی شرکت می‌کنند

حجت‌الاسلام سیدمرتضی موسوی جاجرمی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان شمالی نیز گفت: امسال سهمیه دانشگاه‌های استان برای برگزاری مراسم اعتکاف دانشجویی 520 نفر است.

 

وی با بیان اینکه نیمی از هزینه‌های دانشجویان برای شرکت در مراسم اعتکاف از سوی دانشگاه پرداخت می‌شود، اظهار کرد: امسال مراسم اعتکاف دانشجویی در خراسان شمالی برای برادران در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی و برای خواهران در مسجد دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار می‌شود.

 

گفتنی است، امسال آیین معنوی اعتکاف هم‌زمان با ایام البیض، سیزدهم تا پانزدهم رجب، مصادف با دوم تا چهارم اردیبهشت‌ماه در مساجد استان و سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/202/ب1

ارسال نظرات