۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۳۲۳۵۱۴
کارشناس مسائل شرعی؛

تصرف در ارثی که خمس آن داده نشده حرام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تصرف در مالی که خمس و زکات آن داده نشده حرام است، گفت: تا خمس و زکات مال مرده پرداخت نشود وراث اجازه تقسیم آن را ندارند.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم محامی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان این که چنانچه شخص مسلمانی فوت کرد و حساب سال خمسی داشت یعنی در یک زمان مشخص خمس می داده همان لحظه فوتش سررسید سال خمسی او خواهد بود.

 

وی افزود: برهمین اساس ورثه یا یکی از وراث باید خمس او را بپردازند و بعد اقدام به تصرف مال او کنند در غیر این صورت تصرف در مال او حرام است.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حتی اگر میت خمس و زکات مال خود را نمی داده ورثه باید خمس و زکات مال او را پرداخت کنند زیرا بدون پرداخت خمس و زکات ورثه نمی توانند اموال او را تقسیم کنند و در صورت تقسیم چنین مالی حرام است.


خانم محامی با تأکید براین که اگر وراث بدون توجه به این موضوع از مالی که خمس آن داده نشده استفاده کنند آن مال حرام است، اظهار کرد: زمانی که خمس و زکات ارث پرداخت شود آن مال حلال شده و وراث می توانند بدون ترس از افتادن در دام گناه از آن مال استفاده کنند.


وی افزود: همچنین اگر شخصی از دنیا رفت و قرضی بر گردن او بود وراث باید آن قرض را پرداخت کنند و تا زمانی که بدهی میت پرداخت نشود استفاده از مال او حرام است زیرا پرداخت بدهی میت بر تقسیم ارث او اولویت دارد و اگر حتی با پرداخت بدهی میت برای وراث ارثی نماند باز هم آنها باید ابتدا بدهی را پرداخت کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه در جامعه امروزی بعضی از فرزندان همین که والدین خود را از دست می دهند با وجود اطلاع از دیونی که بر گردن آنهاست از پرداخت دین آنها خودداری می کنند که باید گفت فرزندان چنین افرادی به دلیل پرداخت نکردن دین مرتکب گناه شده و در قیامت باید در این زمینه پاسخگو باشند.


وی تصریح کرد: همچنین اگر میت به شخصی بدهی داشته و هیچ ادله ای برای اثبات بدهی وجود ندارد و فرزندان میت هم از آن اطلاع ندارند لازم نیست که بدهی را پرداخت کنند زیرا بر هر مسلمانی واجب است که در خصوص بدهی های خود وصیت کرده و نزدیکانشان را در جریان بدهی های خود قرار دهد./968/پ202/ی

ارسال نظرات