۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۳۲۳۵۰۵
حجت الاسلام ذوعلم مطرح کرد؛

فقدان بستر مناسب علمی و پژوهشی در باب معارف انقلابی؛ دلیل رسوخ دشمن در حوزه علمیه

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به فرهنگ حاکم بر حوزه‌های علمیه مبنی بر عدم مسؤولیت پذیری بر روند انقلاب اسلامی، گفت: حوزویان ما به گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار فعالیت‌های صورت گرفته توسط نظام اسلامی هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد و تمام مسؤولیت‌ها را رهبر معظم انقلاب به دوش می‌کشد.
حجت الاسلام علي ذوعلم
حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به هشدارهای گذشته رهبر معظم انقلاب نسبت به تضعیف تفکر انقلابی در حوزه  اشاره کرد و گفت: ریشه بحث حوزه انقلابی در وصیت‌نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره) است که این دغدغه را مطرح کرده‌اند و قوی‌تر از آن در پیام سوم اسفند سال 67 فرمودند حوزه‌های علمیه رسالت اساسی برای استمرار، تقویت و تعمیق انقلاب اسلامی بر دوش دارند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: واقعیتی که نباید فراموش شود این است که انقلاب اسلامی احیاگر اسلام ناب در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی بوده است و اعتبار بخش و زمینه‌ساز توسعه حوزه‌های علمیه بوده است؛ حوزه‌های علمیه وامدار انقلاب اسلامی و خون شهیدان آن است بنابراین دین عظیمی بر گردن دارد.
 
حجت الاسلام ذوعلم جریان‌های مخالف با انقلاب اسلامی را در حوزه‌های علمیه اندک توصیف کرد و ابراز داشت: دشمنان سعی می‌کنند که این جریانات کوچک را توسعه داده و یا آن‌ها را با کارهای تبلیغاتی در نظر مردم بزرگ جلوه دهند.
 
وی با اذعان به وجود جریاناتی مخالف جمهوری اسلامی در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: وجود چنین جریاناتی باعث شد که امام خمینی (ره) هشدار مراقبت از جدایی دین از سیاست را مطرح کنند و نسبت به نیرنگ دشمنان در ورود به ساختار حوزه بیم دهند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ادامه داد: در وضعیت فعلی همگامی حوزه‌های علمیه، مراجع، علما و فضلا با جمهوری اسلامی ستودنی است اما هشدار رهبر معظم انقلاب هم بسیار عمیق و به جا هست که باید به آن توجه کرد.
 
حجت الاسلام ذوعلم حوزه‌های علمیه را نیازمند منشور حوزه و انقلاب توصیف کرد و گفت: باید تأملاتی صورت گیرد و انتظارات متقابل بین نظام و حوزه‌های علمیه و تعهدی که وجود دارد باید تبیین شود و به عنوان یک منشور، چراغ راه قرار گیرد.
 
وی مسؤولیت کلان حوزه‌های علمیه را بر عهده شواری عالی مدیریت حوزه‌های علمیه دانست و ابراز داشت: مسؤولیت اصلی بر دوش این شورا است اما راهکار این است که با یک تعامل مفید و مؤثر با حوزه‌های علمیه در بخش‌هایی مانند شورای نمایندگان و مدیریت حوزه‌های علمیه یعنی بدنه کارشناسی، و استفاده از رهنمودهای مراجع تقلید و کسانی که دغدغه بیشتری برای حوزه‌های علمیه دارند چگونگی فعالیت حوزه‌های علمیه و تربیت طلاب انقلابی باید برنامه‌ریزی شود.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه یکی از دلایل رسوخ دشمن به حوزه‌های علمیه را فقدان بستر مناسب علمی و پژوهشی در باب معارف انقلابی در حوزه‌های علمیه توصیف و تصریح کرد: مبانی و معارف انقلاب اسلامی، آرمان‌ها و گفتمان انقلاب در حوزه‌های علمیه با یک رویکرد پژوهشی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: در برنامه آموزشی طلاب به صورت بسیار قوی و نه فقط به عنوان یک درس جنبی و ثانوی شناخت دقیق انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و اهداف اسلام ناب محمدی آن را باید مورد توجه قرار گیرند.
 
وی بستر سازی برای ارتقا و تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی را در سطح ملی و جهان اسلام را وظیفه حوزه‌های علمیه دانست و تأکید کرد: در حقیقت حوزه‌های علمیه پشتوانه علمی و عملی انقلاب اسلامی بوده و هنوز این ارتباط وجود دارد.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: برای تعمیق این ارتباط باید به گونه‌ای ساختارمند و برنامه‌ریزی شده برای ترویج و تعمیق انقلاب اسلامی در حوزه تلاش شود.
 
حجت الاسلام ذوعلم خلأ چهارم انقلابی‌گری در حوزه‌های علمیه را فرهنگ حاکم بر حوزه‌های علمیه مبنی بر عدم مسؤولیت پذیری بر روند انقلاب اسلامی دانست و گفت: علما، فضلا و روحانیان حوزه‌های علمیه به صورتی رفتار می‌کنند که انگار هیچ مسؤولیتی در قبال انقلاب اسلامی و فعالیت‌های آن ندارند و تنها رهبر معظم انقلاب است که این مسؤولیت را به دوش می‌کشد.
 
وی ادامه داد: گویا حوزه در این زمینه برای خودش مسؤولیت تعریف شده‌ای را قائل نیست و به نظر می‌رسد که حوزه باید در این زمینه فعالانه، مبتکرانه و هوشمندانه عمل کند و آسیب‌ها و خطرهای انقلاب را در یک بازه بلند مدت برنامه ریزی کند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در پایان گفت: در مراحل رشد و تکامل انقلاب اسلامی که باید دولت، جامعه و تمدن اسلامی شکل بگیرد حوزه علمیه بار اصلی فکری را به عهده دارد؛ اگر در این زمینه از سوی حوزه‌های علمیه کم توجهی شود، آسیب‌های انقلاب اسلامی، تحریف گفتمان حضرت امام خمینی (ره)، استحاله انقلاب و نظام، تهدید‌های جدی خواهد بود که باید نسبت به آن مراقبت کرد./836/ت301/ج1
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
شعار، پارچه نویسی، کمیسیون و کارگروه نمی‌تواند به تنهایی مشکل حوزه‌های علمیه را حل و منویات رهبر معظم انقلاب را محقق سازد.
0
0