۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۳۲۳۳۳۸
آیت الله قرهی در گفت وگو با رسا:

اقتصاد مقاومتی سبب اقتدار کشور در جهان می شود/ برخی با اظهارات نسنجیده عزت ملت را زیر سؤال می برند

خبرگزاری رسا ـ تولیت مدرسه علمیه امام مهدی تهران با تأکید بر ضرورت عملیاتی کردن اقتصاد مقاومت از سوی دولت گفت: اگر اقتصاد مقاومتی شد نه تنها در کشور عزیز می شویم بلکه در دنیا نیز عزت پیدا می کنیم؛ نه تنها از واردات نجات پیدا می کنیم بلکه صادرکننده خواهیم شد، نه تنها در بعد علمی ضعیف نمی شویم بلکه قوی خواهیم شد چون به روز می شویم، این گونه نیست که عقب بیفتیم.
آيت الله قرهي آيت الله روح الله قرهي آيت الله روح الله قرهي آيت الله روح الله قرهي

آیت الله روح الله قرهی استاد حوزه علمیه تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری سال 95 به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: این که حضرت امام خامنه ای امسال را به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل قرار دادند دلیلش این است که مسؤولان بدانند اعتقاد به اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل نشانگر است نه در حرف زدن.

 

معلوم شدن ثمره اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل است
وی افزود: اگر اقدام و عمل صورت نگیرد ثمره اقتصاد مقاومتی در جامعه معلوم نخواهد شد، باید ببینیم که اقتصاد مقاومتی چیست که رهبر معظم انقلاب این اندازه بر آن تأکید دارند؛ اولا انسان مقتصد که در مباحث روایی نیز بر آن تأکید شده کسی است که بداند امور زندگیش را بتواند به وجه بسیار عالی اداره کند؛ به گونه ای که وابستگی او به دیگران کمرنگ، بیرنگ شده و حتی در جایی دیگران به او وابسته باشند.


تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران با بیان این که شعار «الاسلام یعلوا و لایعلی علیه» زمانی محقق می شود که جامعه اسلامی در زمین اقتصاد مقتصدانه زندگی کند، اظهار داشت: اقتصاد باید با قوام باشد چون اصل انسان با قوام است، خداوند می فرماید لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم؛ انسان در همه قضایا باید مقاوم باشد.


وی ادامه داد: سعی و کوشش زمانی ثمره می دهد که انسان مقاومتش زیاد باشد، اگر کسی با این دید نگاه کند در مباحث اقتصاد تبعا باید به چند واژه و مورد توجه شود، یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این است که در اقتصد مقاومتی ما بید از تک بعدی بودن در اقتصاد از جمله بحث نفت خروج پیدا کنیم.

 

اقتصاد کشور باید از تک قطبی بودن خارج شود
آیت الله قرهی با بیان این که از دولت به ظاهر سازندگی رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که از اقتصاد تک قطبی باید جلوگیری شود، ابراز داشت: امام راحل نیز همین تأکیدات را داشتند، باید از تک قطبی بودن باید بیرون آمد.


وی عنوان کرد: در معارف دینی به ویژه در کتاب شذرات المعارف آیت الله العظمی شاه آبادی(که کتاب ولایت فقیه حضرت امام بر اساس آن است) آمده است که در مباحث اقتصاد در اسلام باید به دو رکن توجه شود؛ یکی عِده و دیگری عُده است.


استاد حوزه علمیه تهران خاطرنشان کرد: برای اقتصاد مقاومتی هم باید عده ما زیاد باشد و هم باید عُده و وسایل بسیار شود، مسأله دیگر این است که اصل در مطالب تجارت است؛ در روایات شریف داریم که تجارت برای اسلام سودآوری دارد و بیشترین سرمایه در تجارت است.

 

آیا کسی که می تواند موتور موشک را بسازد نمی تواند موتور هواپیما را تولید کند
وی اضافه کرد: معنای تجارت صادرات است نه واردات، ما باید در اقتصاد کاری کنیم که به دنیا وابسته نباشیم بلکه برعکس دنیا به ما وابسته باشد؛ تجارت باید باشد اما تجارتی که دنیا از ما استفاده کند؛ به عنوان مثال در مسائل موشکی و نظامی زمانی ما چیزی نداشتیم و وارد کننده بودیم اما امروز به وسیله اقتصاد مقاومتی در مسأله موشکی و نظامی حتی صادرات نیز انجام می شود که سودآوری برای نظام است.


تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در زمینه علم و صنعت باید حرف اول را بزند، گفت: بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند که در مباحث علمی باید در جهان حرف اول را بزنیم نه در منطقه، ایشان فرمودند به گونه ای باید عمل شود که آنها زبان فارسی را یاد بگیرند و به عنوان زبان اصلی علمی محسوب شود.


وی افزود: در مسائل اقتصاد مقاومتی اصل در صنعت بر تولید قرار داده می شود نه این که اصل بر واردات باشد، به عنوان مثال در موضوع هواپیما باید از مسؤولان سؤال کنیم که آیا صنعت هواپیما سازی را آورده اند یا هواپیمای ساخته شده را وارد کردند، اگر هواپیمای ساخته شده وارد کردند که هنر نیست.

 

چرا برخی با بیان جملاتی سبب خواری می شوند
آیت الله قرهی با بیان این که اگر ما توانستیم صنعت هواپیمایی را بیاوریم خوب است، اظهار داشت: آیا کسی که می تواند موتور موشک را بسازد نمی تواند موتور هواپیما را نیز تولید کند، آیا باید همانند افرادی باشیم که بگوییم ما فقط بلد هستیم آبگوشت و قرمه سبزی درست کنیم تا خود را خوار کنیم؟؛ این کار با الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه منافات ندارد؟


وی ادامه داد: در موضوع اقتصاد مقاومتی مسأله مهم این است که ما علم را به روز کنیم، باید به گونه حرکت کنیم که عامل ساختن در داخل و صادرات شود؛ اگر مواد اولیه نبود انسان می تواند وارد کند اما نه این که بگوییم چون مواد اولیه نیست باید وارد کنیم.


استاد حوزه علمیه تهران با بیان این که برخی می گویند با اقتصاد مقاومتی به سود دهی نمی رسیم، ابراز داشت: برخی می گویند باید به دنبال سود دادن برای مملکت باشیم نه تولید، این مسأله در اقتصاد و بنابر نظر متخصصان حرف غلطی است، این موضوع مسأله ای است که در اقتصاد انداخته شده است.

 

اقتصاد مقاومتی سبب عزت کشور در جهان می شود
وی عنوان کرد: اگر روزی بر روی کشور مواد اولیه را بستند و موادی که نیاز است داده نشود مجددا برجام درست می کنند، اگر اقتصاد مقاومتی شد نه تنها در کشور عزیز می شویم بلکه در دنیا نیز عزت پیدا می کنیم؛ نه تنها از واردات نجات پیدا می کنیم بلکه صادر کننده خواهیم شد، نه تنها در بعد علمی ضعیف نمی شویم بلکه قوی خواهیم شد چون به روز نیرومند تر می شویم و این گونه نیست که عقب بیفتیم.


تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) تهران خاطرنشان کرد: علم روزی از اسلام به غرب و اروپا رفت اما ما جدی نگرفتیم تا ادامه دهیم اما امروز متأسفانه آن ها به عنوان کسانی که با تحریف مطالب مبانی علمی را به نام خود تمام می کنند و به خورد جهانیان می دهند؛ یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب این است که باید در مبانی علمی به روز شویم.


وی اضافه کرد: اگر در راستای اقدام مقاومتی عمل کرده و دغدغه های رهبر معظم انقلاب را برطرف کنیم در دنیا رشد خواهیم کرد و دشمن نمی تواند ما را تهدید کند، اولا تهدید نظامی امروز محال است و غربی ها رجزخوانی و غلط اضافی می کنند؛ این که وزیر جنگ انگلیس اخیرا تهدیدی انجام داده غلط اضافی است.

 

تهدید های نظامی غرب غلط اضافی است
آیت الله قرهی با بیان این که اسرائیلی که نتوانست باریکه غزه را بگیرد چه جرأتی برای حمله به ایران دارد، گفت: موشک ها حالت بازدارندگی دارند، در اقتصاد مقاومتی نیز همین مسأله وجود دارد؛ اگر در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل انجام دهیم و فقط حرف نباشد به پیروزی می رسیم.


وی افزود: تمام دغدغه امام خامنه ای این است که مسؤولان باور نکردند که باید از سخن گفتن بیرون بیایند و تنها به تکرار فرمایشات ایشان بسنده نکنند بلکه با اقدام و عمل کار را به پیش ببرند، اگر مسؤولان ما اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنند در 5 سال آینده ثمرات بسیار عالی خواهیم دید و رشد پلکانی بسیار بالایی برای کشور صورت می گیرد./1323/ت301/ج

ارسال نظرات