۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۳۲۳۲۷۱

شکست راهبرد غربی‌ها با استراتژی اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری رسا ـ روزهای بدون تحریم در داخل ایران در حالی با آغاز فرآیند اجرایی برجام در کشور شکل گرفته که تمایل شرکت‌های غربی برای برقراری رابطه اقتصادی با جمهوری اسلامی و فروش محصولاتشان در بازار بکر کشورمان به یک چالش جدی تبدیل شده است.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، روزهای بدون تحریم در داخل ایران در حالی با آغاز فرآیند اجرایی برجام در کشور شکل گرفته که تمایل شرکت‌های غربی برای برقراری رابطه اقتصادی با جمهوری اسلامی و فروش محصولاتشان در بازار بکر کشورمان به یک چالش جدی تبدیل شده است؛ چالشی که می‌تواند باعث ادامه رکود اقتصادی در کشور و بیکار شدن حجم بزرگی از ایرانیان شود که توانستند زیر فشار تحریم‌ها همچنان صنعت کوچک خود را حفظ کنند.

 

روند نگرانی‌ها در خصوص تبدیل شدن ایران به یک بازار بزرگ مصرف تا آنجا پیش رفت که رهبر معظم انقلاب شخصاً در این حوزه تذکرات متعددی دادند و بر موضوع اجرای سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» تأکید کردند؛ سیاست‌هایی که بهمن ماه سال 92 و تنها پنج ماه پس از شروع به کار دولت روحانی ابلاغ شد و معظم‌له تأکید کردند: «لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمانبندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند

 

این موضوع به حدی برای رهبر معظم انقلاب اهمیت داشت که ایشان سال جدید را نیز به نام اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند و از همگان خواستند که در این عرصه مهم اقدام و عمل داشته باشند.

 

اهداف غربی در روزهای پس از تحریم‌

تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی در حالی است که نگاهی به رفت و آمدهای سران کشورهای مختلف با مقامات کشورمان بیانگر این حقیقت است که آنها در این ملاقات‌ها، اهداف مهمی را در حوزه اقتصاد دنبال می‌کنند. در همین ارتباط، هدف نخست غربی‌ها برای اشتیاق به برقراری تعامل با جمهوری اسلامی ایران، تداوم خرید نفت ارزان در بازارهای جهانی است. درست چند سال قبل بود که افزایش قیمت نفت تا بشکه‌ای 140 دلار باعث شد اقتصادهای وابسته به نفت کشورهای غربی دچار بحرانی جدی شود؛ بحرانی که پس‌لرزه‌های آن تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده و هیچ کدام از این کشورها نتوانسته‌اند زیر بار این فشار کمر راست کنند.

 

در این میان ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده نفت که چند سالی به دلیل تحریم‌های نفتی فروش و استخراج طلای سیاه را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده بود، گزینه‌ای مناسب برای کنترل قیمت نفت در سطح فعلی است و بازگرداندن سطح تولید نفت کشورمان به مرز 2میلیون و 200 هزار بشکه می‌تواند ‌کمکی شایان به پایین نگه داشتن قیمت نفت در دنیا کند، بنابراین برقراری روابط حسنه با کشورمان می‌تواند کمک مهمی به اقتصادهای در حال ورشکستگی اروپا بکند.

 

دومین هدف که برقراری رابطه با جمهوری اسلامی را توجیه‌پذیر می‌کند، ‌بازار بزرگ و تشنه ایران در حوزه‌های مختلف است؛ بازاری که حالا سرخورده از کیفیت پایین اجناس شرقی، ذوق‌زده در انتظار تولیدات غربی است. غربی‌ها نیز با علم به این خواسته، می‌کوشند این بازار تشنه را با محصولات خود سیراب و از این راه کمک بزرگی به اقتصاد خود کنند.

 

این در حالی است که پایین بودن قیمت نفت در دنیا، فروش محصولات غیر‌نفتی را به دلیل کاهش هزینه تولید، با سودی بالا تضمین می‌کند و قطعاً به دلایل گفته شده و با توجه به آزادی دارایی‌های کلان کشورمان، ایران بهترین بازار برای این محصولات است.

 

سومین هدف در مسیر بهبود روابط غرب با ایران نیز موضوع منابع گازی ایران است. اروپا که زمستان‌های سرد خود را همواره با گاز روسیه گرم می‌کند، حالا با این کشور دچار چالشی جدی شده و روسیه نیز همواره از اهرم گاز برای تأمین منافع خود بهره می‌برد، از این رو اروپایی‌ها به دنبال آن هستند که از طریق وارد کردن گاز ایران به چرخه اقتصاد خود، عملاً این ابزار فشار را از روسیه بگیرند.

 

در نهایت، ‌آخرین هدف غربی‌ها در این مسیر، تخلیه کامل منابع ارزی کشورمان از طریق از کار انداختن چرخ تولید کشور و فروش محصولات خود با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده داخل است؛ موضوعی که می‌تواند بحرانی تازه برای کشورمان در حوزه اقتصاد ایجاد کند و زمینه‌ساز هدف نهایی که سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است، باشد.

 

اقتصاد مقاومتی؛ کلید رفع بحران

اما در این میان نکته اصلی آنجاست که کشور طی دوران تحریم‌ها، فرصت‌های بی‌نظیری را برای تقویت بنیه‌های اقتصادی خود داشت و امروز تجربیات تحریم‌های ظالمانه غرب بهترین دانش برای ساخت آینده کشور است. یکی از این تجربیات موضوع اقتصاد مقاومتی است که درست در روزهای فشارهای اقتصادی، به عنوان یک مرهم برای تن زخم‌خورده اقتصاد ایران توسط مقام معظم رهبری مطرح شد.

 

رهبرمعظم انقلاب با طرح موضوع حرکت به سمت «اقتصاد مقاومتی»‌زمینه را برای گذر کم‌آفت از این دوره سخت و طاقت‌فرسا فراهم کردند؛ شیوه‌ای که اقتصاد را ملزم به تمرکز بر تولیدات داخلی و کاهش اتکا به محصولات خارجی می‌کند تا از این مسیر نه تنها اقتصاد داخلی شکوفا شود و تحمل شرایط بحران اقتصادی را آسان‌تر کند بلکه کشور را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی می‌برد.

 

در داخل ایران موضوع اقتصاد‌مقاومتی از شهریورماه سال 89 و در دیدار مقام معظم رهبری با کارآفرینان کشور توسط معظم‌له مطرح شد.

 

این زمان درست در آغازین روزهای شکل‌گیری تحریم‌های غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی بود که براساس آن غربی‌ها می‌کوشیدند با اعمال تحریم‌های شدید در حوزه‌های مختلف نظیر صنعت نفت، بانکداری، صنایع خودروسازی و حتی صنایع مربوط به داروها و نیازمندی‌های اولیه انسانی، جمهوری اسلامی را وادار به عقب‌نشینی از اهداف و استراتژی‌های خود کنند. این تحریم‌ها در حالی علیه جمهوری اسلامی اعمال شد که به دلیل ناآشنایی مسئولان وقت با نوع تهدیدات، عملاً بسیاری از نیروها و فکر آنها به سمت دور زدن این تحریم‌ها رفت و کمتر کسی به این فکر افتاد که با تمرکز بر تولید داخلی و توسعه صنایع، تهدید تحریم را به یک فرصت مناسب برای پیشرفت اقتصادی تبدیل کند.

 

در همین زمان‌ها بود که رهبری انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک راهبرد و استراتژی برای توسعه درون‌زای کشور مطرح کردند و در سالیان بعد همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی از سوی غرب، با تکرار این استراتژی و تبیین شاخصه‌های آن عملاً ذهن جامعه را برای عبور از بحران اقتصادی به این مقوله متوجه کردند؛ شیوه‌ای که اقتصاد را ملزم به تمرکز بر تولیدات داخلی و کاهش اتکا به محصولات خارجی می‌کند تا از این مسیر نه تنها اقتصاد داخلی شکوفا شود و تحمل شرایط بحران اقتصادی را آسان‌تر کند بلکه کشور را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی ببرد.

 

   استراتژی مدون در این مسیر چیست؟

نکته مهم در این حوزه تبیین یک استراتژی مدون برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی است؛ استراتژی‌ای که در دو طیف خرد و کلان قابل تدوین است.

 

در حوزه خرد که بیشتر به عامه مردم باز می‌گردد، تلاش برای فرهنگ‌سازی در مسیر ارجحیت کالای ایرانی به نمونه خارجی توسط مردم است؛ اتفاقی که اگرچه چند سالی است در داخل کشور شکل گرفته اما هنوز آن طور که باید و شاید در میان مردم درونی نشده است.

 

علاوه بر این در همین حوزه خرد، باید تأکید کرد که باید تولیدکنندگان را نیز با ارائه مشوق‌های مختلف به سمتی برد که نه تنها بر کیفیت کالاهای خود بیفزایند بلکه با بهره‌گیری از خلاقیت‌های مختلف زمینه تولید کالاهایی بهتر و به‌روز‌تر را فراهم کنند؛ خلاقیت‌هایی که با جست‌وجویی ساده در داخل کشور قابل یافتن است.

 

در حوزه کلان اقدامات بیشتر به سیاستگذاری نهادهای اجرایی به ویژه دولت باز می‌گردد. در این حوزه دولت وظیفه دارد ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه اقتصاد، به حمایت ویژه از تولید ملی و تولید‌کنندگان داخلی بپردازد. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت می‌تواند در مسیر خنثی کردن توطئه‌های دشمن انجام دهد، تلاش برای مدیریت منابع ارزی کشور است، به نحوی که این منابع صرف ایجاد زیرساخت‌های اساسی برای کشور شود و کمتر در مسیر واردات اجناس غیرضرور هزینه گردد. در نهایت اقدام ویژه دولت در این حوزه نیز تلاش برای مدیریت مصرف در میان مردم است./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات