۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۲۳۰۰۳
کارشناس عرصه دین و رسانه تبیین کرد؛

تحمیل تفکر سکولاری بر مخاطبان در هالیوود با منجی خودساخته غربی و تاریخ برساخته ذهنی‌

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نطنزی با اشاره به تهیه برنامه «آن سوی سراب» در شبکه قرآن گفت: هالیوود با زبان تصویر، عقایدش را بر ملت‌ها تحمیل می‌کند و می‌خواهد با منجی خودساخته غربی و تاریخ برساخته ذهنی‌،‌ مخاطبان را به سمت تفکر سکولاری و انسان محورانه سوق دهد.
ويژه برنامه ايام نوروز شبکه قرآن

حجت الاسلام حسین نطنزی، تهیه کننده برنامه «آن سوی سراب» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تهیه این برنامه در شبکه قرآن به مناسبت ایام نوروز اظهار داشت: برای ایام نوروز به شبکه قرآن پیشنهاد دادیم که در راستای رسالت‌های این شبکه و آموزش سواد رسانه‌ای به مخاطبان و در کنار نمایش برخی از فیلم‌های ساخته شده از سوی رسانه‌های غربی به‌ویژه هالیوود با موضوع «آخرالزمان، پایان دنیا، رستاخیز و پسا رستاخیز» به نقد و بررسی آنها بپردازد.

 

وی به دو گروه از کارشناسان و منتقدان سینما اشاره کرد و گفت: بخش نخست، تحلیل و بررسی فیلم بود که از سوی منتقدان سینما پیگیری می‌شد و در بخش دیگر به مباحث معرفتی و مهدویت پرداختیم که از سوی کارشناسان حوزوی عرصه رسانه مطرح شد.

 

تهیه کننده برنامه «آن سوی سراب»، نقد و بررسی آثار معرفتی در رسانه‌ها را از رسالت‌های شبکه قرآن خواند و تأکید کرد: مکتب تشیع به منجی آخرالزمان معتقد است و شبکه قرآن نیز در این راستا و در جهت زمینه‌سازی ظهور فعالیت می‌کند؛ بنابراین توجه به این گونه فیلم‌ها و نقد و بررسی آنها نوعی وظیفه و رسالت شبکه قرآن است.

 

وی به منجی ارائه شده از سوی هالیوود اشاره و تصریح کرد: چندین سال است که هالیوود به موضوع‌ آخرالزمان، رستاخیز، حمله زامبی‌ها، تهدید طبیعت و موضوعاتی از این قبیل پرداخته است، اما منجی که در این گونه فیلم‌ها ارائه می‌شود، منجی زمینی و تکنولوژیکال است و بر اساس ایدئولوژیک و تمدن غربی، منجی غربی ارائه می‌دهند.

 

حجت الاسلام نطنزی یادآور شد: هالیوود در این گونه فیلم‌ها، مخاطبان را به سمت تفکر سکولاری و انسان محورانه غربی سوق می‌دهد و با القای اندیشه و نگاه هستی شناسی غربی به ملت‌ها، آمریکا و اروپا را منجی و برگزیده معرفی می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از موضوعات همانند پایان دنیا، ولی آخرالزمان و ظهور منجی که در رسانه‌های غربی و هالیوود به آن پرداخته می‌شود، از عقاید شیعی و حتی اسلامی است و در روایات شیعه و حتی منابع اهل سنت به آنها به صورت دقیق اشاره شده است.

 

کارشناس عرصه دین و رسانه گفت: هدف از نمایش و نقد فیلم‌های آخرالزمانی در شبکه قرآن، نوعی آموزش سواد رسانه‌ای به مردم بوده است، تا در کنار روایت یک فیلم به تفکر و اندیشه شیعی و اسلامی در همان زمینه اشاره کنیم و مخاطب با معارف و دیدگاه‌ دین در آن موضوع آشنا شود.

 

وی به اهداف فرامنطقه‌ای هالیوود اشاره و تصریح کرد: هالیوود با زبان تصویر، عقایدش را بر ملت‌ها تحمیل می‌کند و می‌خواهد با منجی خودساخته و تاریخ برساخته ذهنی‌ بر ذهن مخاطبان جهانی‌ تأثیر بگذارد و منجی را افرادی آمریکایی، اروپایی و به صورت مشخص غربی نشان دهد و حتی اگر بتواند، قصد دارد دیدگاه شیعیان و مسلمانان را درباره منجی آخرالزمان منحرف کند.

 

حجت الاسلام نطنزی به اهداف «برنامه آن سوی سراب» یادآور شد:‌ در این برنامه تلاش شد که مخاطبان در جهت آموزش سواد رسانه به نگاه دقیق و  درستی درباره اهداف نامرئی رسانه‌ها و کمپانی‌های فیلم‌سازی غربی برسند و با بهره‌برداری از عقبه روایی و منابع دینی و با آماده‌سازی خود و دیگران به زمینه‌سازی برای ظهور منجی کمک کنیم./908/ت302/ی

ارسال نظرات