۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۳۲۲۸۰۷
در قالب طرح آرامش بهاری؛

5 هزار زائر و مسافر در امامزاده‌های خراسان شمالی اسکان یافتند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون حدود پنج هزار زائر و مسافر به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی و بارش باران در امامزاده‌های استان اسکان یافتند.
طرح آرامش بهاري

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری در 29 امامزاده شاخص این استان، اظهار کرد: طرح ملی مزبور از بیست و هشتم اسفندماه پارسال در راستای خدمات‌دهی به مسافران و زائران نوروزی و تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی با مشارکت 43 روحانی مبلغ آغاز شده و تا پانزدهم فروردین‌ماه امسال ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایجاد آسایش برای زائران و مسافران نوروزی، بهره‌برداری معنوی از فضای امامزاده‌ها و بقاع متبرک، معرفی امامزادگان و ترویج فرهنگ وقف و فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف مذهبی و اجتماعی از دیگر اهداف اجرای این طرح است، ادامه داد: در قالب طرح آرامش بهاری برنامه‌هایی از قبیل برپایی خیمه‌های معرفت، امکان اسکان موقت زائران، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، مسابقات قرآنی، توزیع بسته‌های فرهنگی، اجرای سخنرانی، ارائه مشاوره‌های قرآنی، برگزاری ادعیه و اقامه نماز جماعت اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات شرعی مسافران و زائران، مشاوره خانواده، برپایی غرفه امر به معروف و نهی از منکر و خیمه وقف در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و هدایت واقفان به سوی نیازهای روز جامعه و برپایی غرفه‌های عفاف و حجاب، احکام و مسائل شرعی و کودک و نوجوان را برخی دیگر از برنامه‌های طرح ملی آرامش بهاری در امامزاده‌های خراسان شمالی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سهرابی افزود: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون در مجموع حدود پنج هزار زائر و مسافر به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی و بارش برف و باران در امامزاده‌های استان اسکان یافته‌اند.

به گفته وی این تعداد مسافر در 11 امامزاده و بقعه متبرک شاخص و بین راهی استان اسکان یافته‌اند و برای آن‌ها انواع برنامه‌های فرهنگی و مذهبی اجرا شده است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی توزیع پنج هزار دفترک با هدف ترویج فرهنگ وقف و معرفی امامزادگان و بقاع متبرکه استان در بین مسافران نوروزی، برگزاری انواع مسابقات فرهنگی از جمله نقاشی، رنگ‌آمیزی و غیره برای کودکان و نوجوانان و اهدای جایزه به پنج هزار کودک و نوجوان را از دیگر برنامه‌های اجرا شده در قالب طرح آرامش بهاری در امامزاده‌های استان ذکر کرد.

وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی بین دو قطب زیارتی مشهدالرضا (ع) و گردشگری شمال واقع شده و هرساله میلیون‌ها زائر و گردشگر از این خطه گذر می‌کنند، گفت: در این استان 154 امامزاده و بقعه متبرک وجود دارد که در آن‌ها در تمام طول سال به ویژه در ایامی چون تعطیلات نوروزی به مسافران خدمات ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام سهرابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت شش وقف جدید از ابتدای سال جاری تاکنون، اظهار کرد: نخستین وقف انجام شده در سال 95 در استان خراسان شمالی وقفی مربوط به اهدای زمین برای ساخت درمانگاه در شهرستان گرمه بوده است.

وی با بیان اینکه واقف عبدالرضا شیخ زاده برای ساخت این درمانگاه دو هزار مترمربع زمین را در شهر ایور اهدا کرده است، ادامه داد: ارزش ریالی این وقف بیش از یک میلیارد ریال است.

حجت‌الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه دومین وقف در سال جاری نیز مربوط به اهدای 600 مترمربع باغ انگور در شیروان است، اضافه کرد: واقف حسن ابراهیم‌زاده این ملک به ارزش 100 میلیون ریال را وقف کرده و بر اساس نیت واقف درآمد این ملک برای تعمیر و نگهداری امامزاده پیر شهید این شهر هزینه خواهد شد.

وی اظهار کرد: وقف هزار و 487 مترمربع زمین برای ساخت مسجد از سوی واقف معصومه احمدی در شیروان، وقف زمین برای ساخت مسجد امام حسین (ع) در روستای کاستان در شهرستان مانه و سملقان، وقف 100 مترمربع زمین مسکونی توسط واقف جمیله خاجوی در روستای سه گنبد فاروج، وقف 160 مترمربع زمین توسط واقف قربانعلی مرگان در روستای کاستان شهرستان مانه و سملقان به ارزش 200 میلیون از دیگر موارد وقف در سال جاری به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: بر این اساس اکنون شمار موقوفات استان خراسان شمالی به پنج هزار و 400 مورد وقف با 9 هزار و 800 مورد رقبه افزایش یافته است./9314/302/ب1

ارسال نظرات