۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۳۲۲۰۵۹
استاد حوزه و دانشگاه:

تمام امور مهم زندگی حضرت زهرا در اسلام و حفظ دین خلاصه می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام علی‌بخشی شناخت تمام جنبه های زندگی حضرت زهرا(س) را غیر ممکن دانست و گفت: تمام امور مهم زندگی حضرت زهرا(س) در اسلام و حفظ آن خلاصه می شود.
حجت الاسلام محمد علي بخشي

حجت الاسلام محمد علی‌بخشی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با جنبه های گوناگون زندگی حضرت فاطمه(س) و شناخت سبک زندگی فاطمی، گفت: در مورد زندگی حضرت فاطمه(س) مطالب وسیعی از لحاظ اعتقادی، رفتاری، احساسی در خانواده و جامعه، در حیطه همسر داری و تجارت وجود دارد.

 

وی ادامه داد: در حیطه اندیشه و اعتقادات بحث اسلام مهم ترین بحث است، تمام اموری که برای حضرت زهرا(س) مهم است در اسلام و حفظ اسلام خلاصه می شود، تبعیت از اسلام و تلاش برای حفظ آن، نقطه شروع و مهم ترین جنبه زندگی حضرت زهرا(س) است، وقتی زندگی حضرت را مطالعه می کنیم می بینیم در همراهی و پاسداشت قرآن چه نقش مهمی داشتند، در همراهی و بزرگداشت امام(ع) و پیامبر(ص) ایشان کم نگذاشتند، همیشه پدر را رسول الله خطاب می کردند و کمتر پدر صدا می زدند.

 

کارشناس مسائل مذهبی افزود: در زندگی دنیایی حضرت زهرا(س) نکات زیادی وجود دارد، وقتی لوازم زندگی حضرت را بررسی کنیم می بینیم یک اتاق کوچک که در آن 4 فرزند تربیت کردند، از مادیات بهره ای نداشتند و جز ضروریات زندگی لوازم و کالایی ندارند، امروزه متاسفانه بسیاری از مردم مسلمان در چشم و هم چشمی ها و تجملات زندگی قرار گرفته اند که توجه به این جنبه سبک زندگی فاطمی و ساده زیستی ایشان برای ما ضروری است.

 

حجت الاسلام علی‌بخشی اظهار داشت: در مبارزه با جریان کفر و نفاق همیشه پیشرو بودند، هیچ گاه امیرمومنان(ع) را تنها نگذاشتند و نخستین شهیده در راه ولایت بودند، بحث ولایت بحث شخصی و سلیقه ای نیست، وقتی که خداوند به پیامبر(ص) می فرماید ولایت را ابلاغ کن که اگر این کار را نکردی هیچ کاری انجام نداده ای، مشخص می شود که اگر ولایت و پاسداری از آن نباشد چیزی از اسلام باقی نمی ماند.

 

حضرت زهرا حتی با مرگ خود هم برائت از دشمنان اسلام را ابراز کردند

وی در ادامه گفت: از لحاظ معارف دینی حضرت فاطمه(س) در اوج بودند، در ایثار و انفاق و کمک به فقیران می بینیم که هیچ چیز را برای خود نمی خواستند و حتی در دعا کردن، دیگران را مقدم بر خود می دانستند، فقط به ضروریات زندگی بسنده می کردند، ایشان حتی وقتی هم که از دنیا رفتند برائت از دشمنان را با وصیت به دفن شدن شبانه ابراز کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در رفتار با همسر و فرزندان و کنیزان و همسایگان رفتار بسیار نیکویی داشتند، هیچ کس نه تنها شکایتی از حضرت نداشت بلکه در نبودشان احساس ناراحتی داشتند، حال همان حضرت که کوچک ترین آزاری برای مردم نداشتند در راه حفظ اسلام و حریم ولایت با جسارت تمام و ایثارگری قاطعانه در مقابل انحراف ایستادند و از اسلام دفاع کردند.

 

حجت الاسلام علی‌بخشی توضیح داد: در برخورد با نامحرم نهایت حیا را داشتند و زمانی که پیامبر(ص) کارهای خانه را تقسیم می کردند و کار بیرون را به حضرت علی(ع) واگذار کردند حضرت زهرا(س) بسیار خوشحال شدند که از دید نامحرم دور می مانند، این رفتار حضرت زهرا(س) باید برای زنان و دختران ما در جامعه الگو باشد.

 

وی اظهار داشت: تهجد و عبادت و شب زنده داری حضرت در اوج اخلاص بود، باید اول حضرت فاطمه(س) و زندگی اش را بشناسیم تا سبک زندگی ایشان برای ما تاثیرگذار باشد، شناخت فاطمه زهرا(س) برای بشر ممکن نیست، بخش ها و جلوه هایی از زندگی حضرت که آشکار هستند برای ما قابل شناخت است، جنبه های مخفی زندگی ایشان مانند ارتباط با جبرائیل و موارد دیگر برای ما معلوم نیست و در حیطه های اعتقادی و رفتاری و اجتماعی می توانیم از حضرت الگو بگیریم./869/302/ب1

ارسال نظرات