۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۳۲۱۹۲۶
فرهنگ فاطمی(3)

خانه حضرت زهرا محل حضور طالبان دانش و حدیث بود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد به مقام علمی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه(س) مرجع پاسخ گویی در مسائل دینی و فقهی بودند و خانه ایشان به منزله مدرسه‌ای بود که طالبان دانش و حدیث در آن گرد هم جمع می شدند.
خانه حضرت زهرا محل حضور طالبان دانش و حدیث بود

خانم حرمت سادات طباطبایی، معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به منزلت علمی حضرت زهرا(س) پرداخت.

 

 

وی به ارزش علم از منظر دین اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: در باب ارزش علم از دیدگاه قرآن بهترین بیان، نخستین آیات نازل شده بر پیامبر(ص) است که سخن از علم به میان می‌آورد.

 

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد افزود: از دیدگاه قرآن درجه و مقام افرادی که دارای علم و دانش هستند بسیار بالاست و همچنین بیانگر این مطلب است که ارزش علم به عمل کردن آن است.

 

 

طباطبایی با بیان این که قرآن بالاترین علوم است، افزود: علم به معنای دانستن در برابر ندانستن است و بدون علم نمی‌توان تکالیف الهی را شناخت تا به اطاعت صحیح از آنها پرداخت.

 

 

وی با بیان این که زن در روزگار پیامبر اکرم(ص) و صدر اسلام یکى از مصادر دانش و مورد تایید دین و پذیرش جامعه بود، ابراز داشت: از دیدگاه پیامبر(ص) تحصیل علم بر هر مسلمانی از زنان و مردان واجب است. علم انسان را توانا می‌کند تا آینده را همان‌گونه که می‌خواهد بسازد.

 

 

پیامبر اکرم‏ مسائل دینى را به بانوان آموزش می دادند
وی با بیان این که زنان بسیاری در زمان ائمه اطهار(ع) عالم و فاضل بودند، افزود: گفت: پیامبر اکرم‏(ص) بخشى از اوقات خود را به آموزش زنان در مسائل دینى اختصاص داده بودند. در تاریخ نقل شده است که زنان به پیامبر اکرم(ص) گفتند: «مردان در استفاده از محضر شما بر ما پیشى گرفته‏اند. پس خود، روزى را به‏ما اختصاص بده.»

 

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: آن حضرت قبول کرد و روزى را به ایشان اختصاص داد و در آن روز به وعظ و ارشاد زنان ‏پرداخت و مرتب آنان را براى آموختن و دلگرم ساختن دیدار مى‏کرد.

 

 

علم حضرت زهرا خدادادی و موهبتی الهی است
معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد به مقام والای علمی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه(س) عالمه غیر معلّمه هستند، علم ایشان خدادادی و موهبتی الهی است و به گنجینه های علم لدنّی راه دارند و تنها پیامبر(ص) معلم ایشان بودند.

 

 

وی افزود: ایشان از لحاظ علمی دارای مقام بسیار برجسته و بالایی بودند، مصحف فاطمه و لوح آسمانی و خطبه فدکیه تنها شعاعی از علم بیکران ایشان است.

 

 

طباطبایی افزود: همچنین برای بیان مهم ترین دلیل بر اثبات علم و عصمت حضرت می‌توان استناد به آیه تطهیر و حدیث شریف کساء کرد. حضرت زهرا(س) از آن جهت که داخل در مصادیق مورد اشاره در آیه تطهیر هستند، در تمامی اوصاف اهل بیت(ع) از جمله علم الهی و بهره مندی از سرچشمه های حقایق ربوبی با آنها مشارکت داشته و با ایشان هم سنخ و هم جنس اند.

 

 

حضرت زهرا(س) در مقام هدایت‌گری همسنگ سایر ائمه(ع) هستند
وی ابراز داشت: پیامبر(ص) ایشان را به ستاره‌ای نورانی تشبیه کرده‌اند و ایشان را در مقام هدایت‌گری همسنگ سایر ائمه(ع) دانستند.

 

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد، گفت: همچنین پیامبر اکرم(ص) درباره حضرت فاطمه(س) فرمودند: «فاطمه پاره تن من است.» و ایشان را بهترین زنان دو عالم معرفی کردند.

 

 

طباطبایی با بیان این که صدیقه کبری(س) هم کفوی غیر از حضرت علی(ع) نداشتند، افزود: امامان معصوم(ع) درباره علم حضرت زهرا(س) سخن گفتند؛ امام صادق(ع) نیز فرمودند: خداوند ده چیز را به ده زن عطا فرمود  ... علم را به فاطمه همسر علی مرتضی عطا کرد،.» که این مطلب، مقام بالای علمی و معنوی حضرت را می‌رساند.

 

 

خانه حضرت زهرا(س) محل حضور طالبان دانش و حدیث بود
وی افزود: حضرت فاطمه(س) در زمان حیات و پس از رحلت پیامبر(ص) مرجع در مسائل دینی و فقهی بودند و خانه ایشان به منزله مدرسه‌ای بود که طالبان دانش و حدیث در آن اجتماع می‌کردند؛ از این رو جلسات تدریس و تفسیر قرآن ایشان، بهترین دلیل بر بالابودن اطلاعات علمی حضرت است.

 

 

طباطبایی گفت: حضرت آیت الله خامنه ای درباره حضرت زهرا(س) می فرمایند: «در محیط علم هم یک دانشمند والاست. آن خطبه‌ای که فاطمه زهرا(س) در مسجد مدینه، بعد از رحلت پیامبر ایراد کرده‌است، خطبه‌ای است که به گفته علاّمه مجلسی، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند!» این‌قدر پرمغز است! از لحاظ زیبایی هنری، مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج‌البلاغه است.»

 

 

حضرت زهرا(س) با فرشتگان سخن می گفتند
طباطبایی ابراز داشت: ایشان مانند حضرت مریم(س) با فرشتگان صحبت می‌کردند بدین جهت ملقب به محدثه هستند، با نزول جبرئیل بر حضرت و دریافت معارف و حفظ از سوی ایشان، برای امیرالمؤمنین(ع) بیان می نمودند و ایشان مکتوب می‌کردند و بدین شکل مصحف حضرت فاطمه(س) گردآوری شد که در مصحف ایشان، علم به پیش آمدهای آینده لحاظ شده است.

 

 

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: همچنین در روایتی از ایشان نقل شده است که: «من از همان فروغ محمدی هستم و رخدادهای گذشته و حال و آینده و آنچه را تا روز رستاخیز رخ خواهد داد می‌دانم.»

 

 

وی اظهار داشت: قابل ذکر است که در کتاب صحیفه ایشان، بخشی از دعای حضرت که در تعقیب نماز ظهر می‌خواندند بدین شرح آمده است: «سپاس خدا را که مرا در فهم حقایق قرآن در هیچ چیزی از آن معطل نگذاشته و در هیچ امری متحیر نساخته است».

 

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) مشهد به ارزش و جایگاه خطبه فدکیه اشاره کرد و گفت: خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) یکی از مظاهر علم ایشان است که با مطالعه و بررسی آن به مقام علمی ایشان پی می بریم./1309/301/ب1

ارسال نظرات