۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۳۲۱۸۲۹
کارشناس مذهبی:

مقام امامت تنها از سوی خدا تعیین می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام درستکار با بیان اینکه مقام امامت تنها از سوی خدا تعیین می شود و مردم حق تعیین امام را ندارند، گفت: مردم فقط حق اطاعت از امامت و محبت به ایشان را دارند و مشروعیت حکومت تنها از سوی خدا است.
حضرت فاطمه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علیرضا درستکار، کارشناس مسائل مذهبی، یکشنبه شب در مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) در مسجد محسنیه اصفهان با اشاره به حدیث پیامبراکرم (ص) که می فرمایند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است، گفت: باید ببینیم که امامت به چه معنا است و ملاک تشخیص امام چیست، چه کسی امام را تعیین می کند، خدا امام را منصوب می کند یا مردم امام را تعیین می کنند.

وی ادامه داد: مسأله امامت مسأله بسیار گسترده و مهمی است، متاسفانه جوانان امروز ما تحت تاثیر مکاتب مختلف قرار می گیرند و کم کم از تشیع فاصله می گیرند و به واسطه کم کاری های ما جمعیت شیعه کم می شود.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: حضرت زهرا(س) بعد از وفات پدر گرامیشان به خاطر دفاع از امامت سختی های بسیاری را متحمل شدند، اگر حضرت زهرا(س) پشت در آمدند و در مقابل مردان نامحرمان ایستادند به خاطر دفاع از امامت و ولایت بود.

حجت الاسلام درستکار بیان داشت: حضرت فاطمه(س) شخصیتی بودند که وقتی می خواستند به زیارت قبر پدر بروند مانند خاتم انگشتر ایشان را محافظت می کردند، ایشان به سلمان می فرمودند من نگران بعد از مرگم هستم که نکند حجم بدنم روی تابوت را نامحرمان ببینند، ولی بحث دفاع از امامت که پیش می آید در مقابل اجنبیان قاطعانه می ایستند.

وی اظهار داشت: اهل سنت قائل به این هستند که بعد از پیامبر اکرم (ص) امام را مردم تعیین می کنند، ولی اعتقاد شیعه این است که امام را خدا تعیین می کند و امامت امری است که از سوی خدا تعیین می شود، اجماع عقلای مسلمین در هر زمانی برای تعیین خلیفه از عقیده اهل سنت است.

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: حضرت علی(ع) و سلمان و مقداد در سقیفه حضور نداشتند، مگر این ها جزء عقلای مسلمین نبودند پس چرا در سقیفه حضور نداشتند، ما به وحدت میان شیعه و سنی قائل هستیم و به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وحدت عمل می کنیم اما بحث عقلی و علمی آن فراتر است.

حجت الاسلام درستکار تصریح کرد: مقام امامت امری نیست که از سوی مردم تعیین شود، امام معصوم فقط از جانب خداوند متعال منصوب می شود و مردم فقط حق اطاعت از امامت و محبت به ایشان را دارند، مشروعیت حکومت تنها از سوی خدا است./869/203/ب1

ارسال نظرات