۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۳۲۱۸۱۰
استاد حوزه علمیه:

حجاب و حیای فاطمی شعار جامعه اسلامی باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه جیرفت گفت: توجه به عنصر حیا و حجاب در جامعه اسلامی و همچنین اهمیت ایام فاطمیه و مسأله "حجاب و حیای فاطمی" باید شعار جامعه اسلامی باشد.
حضرت فاطمه

حجت الاسلام محمد شهریاری، مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت جیرفت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به مسأله مودت اولیای الهی نسبت به افراد، گفت: محبت اولیای خداوند نسبت به افراد، یک محبت ساده نیست؛ بلکه از عواملی سرچشمه می گیرد که مهم ترین آنها علم، ایمان و تقوا است.

 

وی به مقام معنوی و عرفانی فاطمه زهرا اشاره داشت و افزود: علاقه وافر و فوق العاده پیامبر (ص) به دخترش فاطمه زهرا (س) دلیلی بر وجود این امتیازات بزرگ، در این بانوی نمونه جهان است.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: وقتی رسول خدا(ص) می فرماید: «فاطمه برترین زنان جهان و یا برترین زنان بهشت است»؛ این خود دلیل بر این است که ایشان از نظر علمی سرآمد همه زنان جهان است و این بانوی مکرم عالم ترین زنان دو جهان است.

 

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به زندگی کوتاه حضرت در دنیا، اظهار داشت: آن حضرت در زندگی دنیایی به آن جا رسید که از جنبه معنوی شناخت تمامی ابـعاد شخصیتی ایشان بسی دشـوار و دسـت یابی به همه جوانب آن مشکل است.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به مقام عبادی و عرفانی فاطمه زهرا(س)، یاد آور شد: مقامی که آن بزرگوار در اثر بندگی خدا، شناخت و معرفت حضرت حق به دست آورد، مقامی بزرگ و فضائل ایشان بی شمار است.

 

فاطمه زهرا نمونه کامل یک زن در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» است

وی با اشاره به سایر فضایل فاطمه زهرا(س)، افزود: دختر رسول گرامی اسلام بودن یا افتخار همسری ابر مردی چون علی (ع) را داشتن و یا مادر سلسله نورانی امامت بودن و...؛ همه این ها به تنهایی فضائلی گران‌سنگ هستند که جملگی در این بانوی بزرگوار جمع شده است و در داشتن این ویژگی ها این بانو بی همتا است.

 

مدیر حوزه علمیه جیرفت با اشاره به دوره زندگانی حضرت زهرا(س) در کنار پیامبر اکرم(ص)، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام به عنوان یک هادی و یک پدر مهربان، فاطمه(س) را در کوره های سختی، فقر، مبارزه و آموزش های عمیق و شگفت انسانی خویش پرورده و ناب ساخته بود تا از این زن پاکدامن، شخصیتی والا مقام و بزرگ بسازد که در تمام عرصه های کمال سرآمد مردمان روزگار خویش و تمام تاریخ بشریت باشد.

 

وی گفت: به گواهی اهل سنت و شیعه پیامبر در خصوص مقام آن حضرت فرمودند: فاطمه سرور زنان بهشت است و همه این ها نشان از اوج مقام روحی و معنوی صدیقه طاهره(س) دارد.

 

مدیر حوزه علمیه جیرفت اظهار داشت: فاطمه اوج مسؤولیت پذیری و نمونه کامل یک زن در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» بود.

 

وی گفت: حضرت زهرا(س) مظهر کامل یک دختر در مقابل پدر، یک همسر نمونه در برابر شوهر، مظهر یک مادر کامل برای فرزندان خود و الگوی کامل یک زن مبارز و مسؤول در برابر مسائل زمانه و سرنوشت جامعه خود بود.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به سایر ویژگی های صدیقه طاهره(س)، گفت: فاطمه زهرا(س) در حجره ای کوچک و خانه ای محقر، انسان‌هایی تربیت کرد که نورشان از بسط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می درخشید؛ صلوات و سلام خداوند تعالی براین حجره محقری که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.

 

صبر و توکل مهم ترین اصول زندگی حضرت زهرا

وی با اشاره به درس ها و پیام های زندگی فاطمه زهرا(س)، افزود: حضرت فاطمه (س) با آن‌که در جوانی از دنیا رفت، اما این بانوی والا مقام در رفتار و اعمال خویش اصولی را برای آرامش و رسیدن به خوشبختی رعایت کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: یقین داریم این اصول انسان را به آرامش روحی و روانی خاصی خواهد رساند که نتیجه آن سعادت و خوشبختی انسان خواهد بود.

 

حجت الاسلام شهریاری به بیان این اصول پرداخت و گفت: صبر در مقابل مشکلات و توکل به خدا مهم ترین این اصول هستند؛ اگر انسان در تمام عرصه های زندگی و حتی در ناملایمات توکل به خدا داشته باشد، از زندگی راضی خواهد بود و این محنت ها را خیر و خوبی تلقی خواهد کرد.

 

مدیر حوزه علمیه جیرفت به مصادیق و نمونه های صبر در زندگی فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه (س) در برابر آن همه مشکلاتی که برای ایشان و حضرت علی (ع) به وجود آوردند، به فرمان همسرش به خانه برگشت و فرمودند: «واصبر والسمع له و اطع» صبر می کنم و سخن آن بزرگوار را می پذیرم و از او اطاعت می کنم. 

 

مسأله "حجاب و حیای فاطمی" باید شعار جامعه اسلامی باشد

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: در جامعه اسلامی زن و مرد باید زندگی صدیقه طاهره را سرلوحه و سرمشق امور خود قرار دهند؛ توجه به عنصر حیا و حجاب در جامعه اسلامی و همچنین اهمیت ایام فاطمیه و مسأله "حجاب و حیای فاطمی" باید شعار جامعه اسلامی باشد.

 

وی به تبیین نقش حضرت زهرا (س) در زندگی عبادی و سیاسی پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: در زندگی اجتماعی همواره در شدت ها و سختی‌ها در کنار پیامبر( ص)، مرهم گذار جراحت‌های آن بزرگوار، غم‌خوار پدر و مایه پشت گرمی و آرامش رسول خدا(ص) بود چنان که آن حضرت، فاطمه (س) را ام ابیها نامید و فرمود: فاطمه پاره تن من است؛ هر که او را خشمگین سازد به تحقیق مرا خشمگین ساخته است.

 

فاطمه زهرا نماد ولایت مداری و سرباز ولایت بود

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به بحث ولایت مداری در زندگی حضرت زهرا(س)، گفت: حضرت زهرا «سلام الله علیها» ولایت و امامت را با تمام وجود درک کرده بود و نتیجه انحراف خلافت و امامت را به خوبی می دید؛ آن حضرت در خطبه معروف خود به تبیین جایگاه رفیع اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می پردازد و بیان می دارد که حکومت حق آنان است.

 

وی ادامه داد: همین ویژگی است که زهرا سلام الله علیها را به دفاع از علی علیه السلام بر می انگیزاند.

 

استاد حوزه علمیه جیرفت گفت: دفاع صدیقه کبری از امیرمومنان علی بن ابی طالب علیه السلام نسبت به زمامداری جامعه اسلامی، دفاع شخصی و خصوصی نبود؛ بلکه دفاع یک زن مسلمان متعهد و مسؤول از حق عظیمی بود که غصب شده است.

 

حجت الاسلام شهریاری گفت: حضرت فاطمه سلام الله علیها چون حق حکومت را از آن علی علیه السلام و اهل بیت پیامبر می دید، به دفاع از آن پرداخت و هشدار های خود را متوجه کسانی کرد که با اقدام های نا بخردانه خود در صدد بودند که حاصل تلاش ها و مجاهدت های رسول خدا را به بازی بگیرند.

 

وی ادامه داد: حرکت صدیقه فاطمه(س) اعلام خطر بانویی رنجدیده است که با شجاعتی وصف ناشدنی و استقامتی ستودنی در مقابل منحرفان می ایستد و امت اسلامی را از آینده مبهم و تاریک که همان انحراف در رهبری است، بر حذر می دارد.

 

سیره فاطمی نمونه کامل سبک زندگی اسلامی است

این کارشناس مسایل مذهبی با اشاره به وظیفه جامعه امروزی در قبال سیره فاطمی، گفت: جامعه ما باید سیره تربیتی آن حضرت را سر لوحه کار خود در بحث تربیت فرزندان قرار دهد.

 

وی ادامه داد: هر چند که همه مادران به طور فطری و طبیعی می دانند که چگونه فرزند خویش را تربیت کرده و پرورش دهند؛ اما دست یابی به بهترین شیوه تربیتی نیازمند بهره گیری از سلوکی است که مخلوط از دو منبع عقل و وحی است.

 

سیره فاطمی و تربیت فرزند

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: آگاهی از شیوه های تربیتی، اسوه های کمالی و نیک بشریت، می تواند فرآیند تربیتی کودک را بهبود بخشد و فرصت بهتر و مناسب تری را برای حضور مناسب، خوب و قوی کودک در صحنه های زندگی دنیوی فراهم آورد و امکان عروج او به مقام انسانیت را آسان تر کند.

 

حجت الاسلام شهریاری در پایان گفت: این سیره تربیتی همان سیره تربیتی صدیقه طاهره است و لازم است نهاد های تربیتی و متولیان مباحث تربیتی به این مسأله توجه جدی داشته باشند./9701/301/ب1

ارسال نظرات