۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۳۲۱۸۰۳

فاطمیه به اندیشه و محاسبه نفس واداشتن یک جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه فاطمیه به اندیشه و محاسبه نفس واداشتن یک جامعه است، گفت: صدای گریه حضرت زهرا(س) و سخنانش در بین مردم مدینه پاسخی نیافت؛ طبیعتا تشییع ایشان به گونه‌ای طبق وصیتش عمل شد که مردم توفیق حضور نداشته باشند.
پناهيان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در جمع عزاداران فاطمی در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران، با بیان اینکه با یاد حضرت زهرا(س) باید غربت او در جامعه مدینه را به خاطر آورد، اظهار کرد: حضرت صدیقه طاهره(س) پیش از اینکه با حاکمیت مخالفت داشته باشد در مقابله با مردم اجازه نداد قبر شریفش آشکار شود.

 

وی ادامه داد: همواره این حکومت‌ها نیستند که می‌توانند بد باشند و بارها پیش آمده جامعه‌‌ها خراب بوده است. در آیات قرآن کریم نیز خداوند چندین مرتبه گفته بلا را بر قومی نازل کردیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه باید در نوحه‌ها «وای بر مردم» بیش از مسائل عاشورا و دیگر مصائب ائمه هدی(ع) مطرح شود، ابراز کرد: هر جامعه‌ای می‌تواند خود را در مقابل درس عبرتی که از فاطمیه گرفته می‌شود متهم ببیند و این یک تنبه با عظمت و سخت‌ترین موعظه‌ای است که می‌تواند در جامعه‌ای بیان شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه فاطمیه به اندیشه و محاسبه نفس واداشتن یک جامعه است، گفت: صدای گریه حضرت زهرا(س) و سخنانش در بین مردم مدینه پاسخی نیافت؛ طبیعتا تشییع ایشان به گونه‌ای طبق وصیتش عمل شد که مردم توفیق حضور نداشته باشند. قهر حضرت فاطمه(س) با مردم موضوع مهمی است که باید بیش از هر چیز به آن پرداخت چون مشکل او با یکی، دو نفر نبود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ما قنفذ را نفرین می‌کنیم که در این معرکه(داستان فاطمیه) نقش بدی داشت ولی مشکل اصلی حضرت زهرا(س) قنفذ نبود بلکه با مردمی بود که همراهی نکردند تا قنفذها جسارت کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان یادآور شد: امام موسی بن جعفر(ع) را پنهان از مردم یا اباعبدالله الحسین(ع) را به وسیله مردم زمانش به شهادت رساندند ولی بی‌مردم‌ترین ولی خدا حضرت فاطمه زهرا(س) بود.

 

وی فاطمیه را مواجهه با مردم نااهل و بد دانست و افزود: واقعیت این است که مردم زمان حضرت زهرا(س) بد نبودند ولی تعداد کمی داشتند که با همان تعداد فاجعه آفریدند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آن مردم مِی‌گسار، حرام‌خور، بی‌نماز و ملحد نبودند و حتی نمی‌شود به سهولت گفت منافق بودند اما اهلیت لازم را نداشتند. گویا حضرت زهرا(س) نیز از آنها توقع زیادی داشت که آن مردم ابراز می‌کردند انتظار زیادی از ما دارید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تأکید کرد: حماسه فاطمیه در مواجهه با مردمی بود که به کم قانع بودند و عظمت حضرت زهرا(س) صرف مواجهه با این مردم شد.

 

وی تصریح کرد: کسانی در کربلا امام حسین(علیه السلام) را محاصره کردند که شکم‌هایشان پر از لقمه‌های حرام بود. 30 هزار نفر جنایتکار وظیفه داشتند با شمشیر بدن بهترین خلق خدا را قطعه قطعه کنند یا اگر شمشیر نداشتند سنگ به دامن کردند تا اولیای خدا را سنگ‌باران کنند ولی حضرت زهرا(س) در مواجهه با جنایتکاران نبود و مقابل مردمی قرار گرفت که به کم قانع شده بودند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه توضیح فاطمیه کار سختی است، عنوان کرد: فاطمیه را نباید تحریف کرد چون اولیای خدا در این راه هزینه دادند و مادرشان در فاطمیه شهید شد. نباید اجازه داد با تحلیل ناثواب خونی که در این راه رفته هدر شود.

 

 حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار کرد: هر جامعه‌ای مدیران خود را از بهترین‌ها انتخاب نکند اوضاعش روز به روز بدتر خواهد شد. انتخابات کمکی برای این موضوع است ولی چه انتخابات باشد یا نه مردم تاثیر گذار هستند و هرطور باشند همان گونه رئیس پیدا می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم جامعه در حالی که بهتر وجود دارد به کمتر راضی باشند وضع آن جامعه تا زمانی که خود مردم اوضاعش را بهتر نکنند رو به نابودی خواهد بود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تلاش‌های حضرت زهرا(س) برای روشنگری جامعه نتیجه‌ای در بر نداشت، گفت: موضوعی را حضرت زهرا(س) بهانه قرار داد که روشنگری با آن برای مردم مدینه بسیار دشوار بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: موضوع روشنگری حضرت زهرا(س) باغ فدک بود اما کسی با این مسئله روشن نمی‌شد چون آنها این باغ را با وجود اینکه بیت المال بود حق‌کشی کردند و به مردم مدینه دادند. این کار موجب شد مردم به سادگی حرف حضرت زهرا(س) را نپذیرند ولی اگر آنها دست به غارت زده بودند راحت‌تر مردم از این موضوع روشن می‌شدند.

 

وی اضافه کرد: دلیل اینکه حضرت زهرا(س) به این موضوع اعتراض داشت چون آغاز ماجرایی بود که انتهایش به واقعه حره می‌رسید که تمام صحابه و تابعین باقی مانده را سر می‌بریدند و به زن‌ها و دخترهایشان تجاوز می‌کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در زندگی شخصی می‌توان به کم رضایت داد اما در زندگی اجتماعی اگر به کم قانع باشیم مقدمات بزرگ‌ترین ظلم‌ها را فراهم کرده‌ایم که این موضوع بسیار مهمی است.این همان چیزی است که امام خمینی(ره) گفت اسلام را بد و غیر سیاسی معرفی کردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در زندگی فردی تنها ترک محرمات کافی است، عنوان کرد: اگر امام جماعت شدیم خوردن ساندویچ در خیابان مکروه است و دیگر نمی‌توان امام جماعت بود چون رفتار خلاف مروت انجام دادیم. باید اینگونه مسائل را در گذشته به ما می‌گفتند اما شاهد آن نبودیم.

 

وی ادامه داد: جرأت نمی‌کنم به سیاسیون کشور این حرف‌ها را بزنم چون به بنده انتقاد می‌کنند و می‌گویند مردم را نسبت به ما متوقع به بار می‌آورید و چه کسی می‌تواند آنقدر که شما می‌گویید خوب بشود؟ البته بدانند اگر کسی نمی‌تواند آنقدر خوب بشود کنار بروند چون عرصه سیاست، عرصه به کم قانع شدن نیست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه بین عرصه حیات فردی و اجتماعی تفاوت وجود دارد، گفت: مقدار تقوای فردی در زندگی شخصی برای سیاسیون و امرای جامعه کافی نیست و خلاف مروت در کار آنها خلاف عدالت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: اگر کسی از قیام فاطمی برداشت کرد که فاطمه زهرا(س) قصد داشت چیزی را به مردم تحمیل کند برداشت اشتباهی کرده است چون چنین اقدام و تفکری با موازین دینی ما هم‌خوانی ندارد.

 

وی عنوان کرد: حرف صدیقه طاهره(س) به مردم مدینه این بود که برای روشنگری خود حداکثرخواه باشید و به حداقل‌ها اکتفا نکنید چون ما چیزی را تحمیل نمی‌کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) قیامی برای رفع جهالت و بیداری دل‌ها و تکان دادن تنبیلی‌های روح مردم و جامعه انجام داد، ابراز کرد: حضرت زهرا(س) فریاد و شیون زد ولی چیزی را تحمیل نکرد و گفت اگر علی(ع) را نمی‌پسندید، نپسندید. ما قصد نداریم این را به شما تحمیل کنیم./907/102/ب2

 

منبع: روابط عمومی مسجد مقدس جمکران

 

ارسال نظرات