۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۳۲۱۵۴۶
امام جمعه شهرضا:

تقوا، اساس قبولی طاعات و عبادات است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرضا گفت: تقوا، اساس قبولی طاعات و عبادات است و بهترین زمان برای کسب فضائل اخلاقی و ملکه تقوا، دوران نوجوانی و جوانی است.
امام جمعه شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیف الله یعقوبی امام جمعه شهرضا، شامگاه امروز در مسجد و حسینیه صدیقه طاهره شهرضا، با اشاره به حدیث«لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَه فی کُلِّ یَومٍ» از امام موسی کاظم(ع) عنوان کرد: محاسبه اعمال و رفتار، در پایان هر روز، یکی از بارز ترین مصادیق تقوا الهی است.

 

وی ادامه داد: در روزهای پایانی سال، تجار و کسبه، برای محاسبه سود و زیان خود، اقدام به بررسی دفاتر تجار و عملکرد تجاری خود در طول یکسال می‌پردازند، همه انسان‌ها موظف هستند ایامی را برای خود جهت محاسبه رفتار و کردار قرار دهند تا از این طریق خود را در برابر دستگاه عدل الهی حاضر، و جایگاه خود را بسنجند.

 

امام جمعه شهرضا تصریح کرد: خمس و زکات، از جمله واجبات الی است که در دین اسلام با احکام و شرایط ویژه‌ای وضع شده، اما محاسبه اموال برای پرداخت زکات، این مسئله را گوشزد می‌کند که باید زمانی را نیز برای حسابرسی نفس و رفتار قرار دهیم.

 

حجت الاسلام یعقوبی تأکید کرد: وجود رذائل اخلاقی در نفس انسان‌ها، مانع رشد و تعالی معنوی و کسب درجات عالی انسانی می‌شود، اگر در پایان مدتی که برای محاسبه نفس مقرر کرده‌ایم، به وجود ملکات و حسنات اخلاقی در وجود خود پی بردیم، باید شکرگزار خداوند بوده و در جهت حفظ و تقویت این اخلاق حسنه، تلاش کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر لزوم تقویت حس نوع دوستی و توجه به نیازهای برادران دینی در بین افراد اجتماع گفت: امروزه مردم نیازهای مختلفی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی دارند، همه ما نسبت به برادران دینی خود مسؤولیت داریم، اگر فردی توانایی مادی یا معنوی دارد و می‌تواند نیازهای دیگران را در حد توان خود رفع کند، نباید در ادای این وظیفه دینی و انسانی خود کوتاهی کند.

 

امام جمعه شهرضا با اشاره به آیه 148 سوره بقره عنوان کرد: همه ما وظیفه داریم، در کنار انجام واجبات، به انجام خیرات و مبرّات نیز توجه کنیم، سبقت در خیرات، باعث جلب رحمت و غفران الهی و افزایش برکات خداوندی می‌شود.

 

حجت الاسلام یعقوبی در ادامه افزود: دنیا، میدان مسابقه‌ای است که افراد مؤمن از این فرصت برای کسب درجات معنوی و قرب الی الله استفاده می‌کنند.

 

وی همچنین با اشاره به آیه 12 سوره قلم تصریح کرد: یکی از اعمالی که در آیات و روایات به شدت از آن منع شده، مانع خیر بودن است، افرادی که مانع انجام کارهای خیر می‌شوند، گناه بزرگی مرتکب می‌شوند که نتایج سوء آن در دنیا و آخرت، باقی می‌ماند.

 

امام جمعه شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، تأسیس خیریه‌ها و انجام امور عام المنفعه را یکی از بهترین اعمال خیر برشمرد و افزود: افرادی که مال و دارایی خود را برای کمک به دیگران در جهت مصارف خیر به کار می‌برند و تلاش می‌کنند از طریق ایجاد مراکز خیریه، ضمن حفظ آبروی افراد، نیازهای آن‌ها را برطرف کنند، پاداش بزرگی در نزد خداوند دارند.

 

حجت الاسلام یعقوبی در ادامه این مطلب افزود: تلاش برای رفع نیازهای مردم و برادران و خواهران دینی به اندازه‌ای در روایات مورد تأکید قرار گرفته که، امام موسی کاظم(ع)، از فردی که در حال انجام طواف مستحبی خانه خدا بود خواست، طواف مستحبی را ترک کند و به امور برادر دینی خود رسیدگی کند.

 

وی تصریح کرد: مسؤولان اجرایی کشور نیز باید توجه کنند که فرصتی که برای خدمت به مردم در اختیار آن‌ها قرار گرفته، در واقع یک نعمت الهی است، احتیاجات مردم به ما یک نعمت الهی است که برکات و رحمت بسیاری به دنبال دارد.

 

امام جمعه شهرضا، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به پیگیری انتخابات مجلس شورای اسلامی این شهرستان، در دور دوم عنوان کرد: سرانجام، به دنبال انتخاب مردم فردی به عنوان نماینده مردم شهرستان شهرضا روانه مجلس می‌شود، این ایام فرصت امتحان الهی است، افراد باید دقت کنند مجالس خود را به تهمت و غیبت آلوده نکنند و در جریان انتخابات، از دیگران بدگویی نکنند.

 

حجت الاسلام یعقوبی در پایان، گفت: تقوا، اساس قبولی طاعات و عبادات است و بهترین زمان برای کسب فضائل اخلاقی و ملکه تقوا، دوران نوجوانی و جوانی است./868/202/ب3

ارسال نظرات