۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۳۲۱۱۳۵
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان مطرح کرد؛

دین اسلام قطب مهم جهان/ مساحت جهان اسلام بیش از 26 میلیون کیلومتر مربع است

خبرگزاری رسا ـ استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه جهان اسلام یک قطب مهم در جهان امروز است، گفت: جهان اسلام دارای قابلیت های قوی و ظرفیت فراوان برای هم افزایی در میان کشورهای اسلامی و تأثیرگذاری بر جامعه بین المللی و معادلات آن است.
يزداني دين اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عنایت‌الله یزدانی، استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در کرسی نقد جغرافیای سیاسی جهان اسلام، مشکلات و راهکارها که امروز صبح در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، گفت: جهان اسلام یک قطب مهم در جهان امروز است.
 
وی افزود: جهان اسلام به منزله یک قطب مهم و بزرگ جغرافیایی، تمدنی، فرهنگی، جمعیتی، اقتصادی و سیاسی گستره وسیعی از کره زمین را شامل می شود و دارای قابلیت های قوی و ظرفیت فراوان برای هم افزایی در میان کشورهای اسلامی و تأثیرگذاری بر جامعه بین المللی و معادلات آن است.
 
یزدانی ادامه داد: عواملی وجود دارد از جمله اختلاف‌ها، جنگ ها و نزاع های قومی و نفوذ و دخالت قدرت‌های بزرگ که امکان بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای هم‌افزایی در میان اعضای جهان اسلام و تأثیرگذاری را با مشکلات روبه رو کرده است.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: ژئوپلیتیک ناظر بر تأثیر عامل جغرافیا بر مسائل سیاسی و بین المللی است؛ درباره ژئوپلیتیک تئوری‌های گوناگونی وجود دارد که هر کدام ناظر بر اهمیت بخشی از جغرافیای جهان و یا برخی از عوامل طبیعی است.
 
وی ابراز داشت: جهان اسلام از لحاظ جغرافیایی، وسعت قابل ملاحظه‌ای از کره زمین را در برمی گیرد؛ گستره آن حدود 11 هزار کیلومتر طول جغرافیایی، از غربی ترین نقطه در شمال آفریقا تا جزایر جاوه اندونزی و حدود 6 هزار کیلومتر عرض جغرافیایی، از شمال جمهوری قزاقستان در منطقه آسیای مرکزی تا جنوب سودان را در بر می گیرد. مساحت جهان اسلام بیش از 26 میلیون کیلومتر مربع است.
 
یزدانی عنوان داشت: جمعیت حهان اسلام بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر برآورد می شود که عمده آنها در گستره جغرافیایی مذکور در قالب ملیت های مختلف زندگی می کنند.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: گستره جهان اسلام به لحاظ ژئوپلیتیکی به دو حوزه جغرافیایی مرکزی و پیرامونی تقسیم می شود؛ حوزه مرکزی شامل آن بخش از جهان اسلام است که در توسعه نخستین اسلام در قرون اولیه جزو قلمرو خلافت های اسلامی بوده است؛ منطقه پیرامونی، شامل آن بخش از جغرافیای جهان اسلام است که در سده های بعدی، اسلام را به عنوان یک آیین آسمانی برای خود برگزیدند.
 
وی ادامه داد: جهان اسلام از ژئوپلیتیکی و استراتژیکی دارای موقعیت ویژه ای است که از 14 نقطه استراتژیک جهان 7 نقطه استراتژیک در جغرافیای جهان اسلام قرار دارد.
 
یزدانی در پایان گفت: مرکز جغرافیایی جهان اسلام منطقه خاورمیانه بزرگ ترین مخزن انرژی در جهان است؛ حوزه خلیج فارس که بخش اصلی خاورمیانه را تشکیل می دهد دارای 679 میلیارد بشکه ذخیره نفت که حدود 66 درصد از کل ذخایر جهان است و 1918 تریلیون فوت مکعب ذخیره گازی که 30 درصد کل ذخایر گازی جهان در این منطقه است./1325/202/ب2
ارسال نظرات