۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۳۲۰۵۳۲

مجلس دهم در آزمون اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری رسا ـ انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی با تمام فراز و فرودهای آن به پایان رسید و حالا به خوبی می‌توان چشم‌اندازی از نحوه گرایش‌های مختلف سیاسی در این مجلس داشت.
انتخابات

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی با تمام فراز و فرودهای آن به پایان رسید و حالا به خوبی می‌توان چشم‌اندازی از نحوه گرایش‌های مختلف سیاسی در این مجلس داشت. آنچه که بیش از همه مورد تفاهم تمام ناظران سیاسی قرار دارد، نکته فوق است که هیچ جریان و گرایش سیاسی نتوانسته است در جریان رقابت‌های انتخاباتی به اکثریت دست پیدا کند و باید به انتظار دور دوم

انتخابات مجلس نشست تا نتیجه نهایی در آنجا روشن شود.

از سوی دیگر نکته دیگری که شاید باید مدنظر جناح‌های مختلف سیاسی قرار بگیرد، حضور پررنگ مستقل‌ها در این دوره از انتخابات مجلس است که می‌تواند در نحوه مشخص شدن نتیجه بسیاری از استیضاح‌ها و طرح‌ها در مجلس تأثیرگذار باشد، اما با کنار هم قرار دادن تمام این پازل‌ها آنچه روشن است، انتظارات مردم از این مجلس به عنوان عصاره فضائل ملت است.

 

اقتصاد دغدغه اصلی مردم

هیچ شکی نیست که نگرانی اصلی مردم و صد البته نظام جمهوری اسلامی برای تمامی نمایندگان آینده مجلس شورای اسلامی روشن است. اقتصاد این روزها دغدغه اصلی مردم است و مردم در قشرها و گروه‌های مختلف با مشکلات معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات اما به بهارستان هم رسیده است و بارها در مجلس نهم مشکلات معیشتی مردم، مورد توجه مجلس نهمی‌ها قرار گرفت. حالا اما از آنجایی که هنوز تکلیف بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه مشخص نیست و از سوی دیگر مشکلات معیشتی مردم هم حتی بعد از اجرایی شدن برجام کم نشده است، اقتصاد برای مردم در مجلس دهم اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع می‌توان گفت اقتصاد برای مجلس دهم آنقدر مهم شد که شعارهای انتخاباتی نامزدها اقتصادی بود و با معیشت و وضعیت زندگی مردم ارتباط داشت.

 

مشارکت ٦٠ درصدی مردم در دور دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان داد که توجه به دغدغه‌های اقتصادی مردم به ویژه در شهرستان‌ها مؤثر واقع شده است. بلای بیکاری، تورم، ورشکستگی بنگاه‌ها، نااطمینانی به آینده و بلاتکلیفی تحصیلکردگان و جوانان آنقدر خانمانسوز است که شعارهای اقتصادی کاندیداها به‌زعم بسیاری عاملی برای مشارکت خوب مردم در انتخابات اخیر بوده است.

در چنین شرایطی برگزاری موفق این انتخابات می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا اقتصاد بیش از پیش مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نگاهی کوتاه به اظهارات و مباحثی که در اندیشکده‌های امریکایی مطرح شده است به خوبی این نکته را نشان می‌دهد که اقتصاد همچنان به عنوان یک نقطه ضعف برای فشار علیه نظام نظام جمهوری اسلامی مورد توجه امریکایی قرار دارد.

 

از همین‌رو است که امریکایی‌ها همچنان به دنبال فشار بر اقتصاد ایران هستند تا بتوانند امتیازات خود را در حوزه منطقه‌ای و بحث‌های دفاعی همچون موشک‌های بالستیک دریافت کنند. به این ترتیب اقتصاد باید محور اصلی توجه نمایندگان مجلس باشد. به این ترتیب تمرکز کردن بر بحث‌های حاشیه‌ای غیرسیاسی می‌تواند موضوعی غیرفرعی باشد که مجلس دهم باید به شدت از تمرکز بر آن خودداری کند.

  

اولویت اصلی چیست

به این ترتیب اقتصاد باید حوزه اصلی تمرکز اصلی مجلس دهم باشد، اما اقتصادی که این مجلس و نمایندگان آن باید به دنبال آن باشند چگونه اقتصادی است. آیا تجربه کردن فرمول‌های پیشین اقتصادی که تنها منجر به تورم‌های چند‌ده درصدی برای مردم و کشور شده، راهگشاست؟ آیا توجه بیش از اندازه به سرمایه‌گذاری خارجی به خصوص روند فعلی وام‌گیری از بانک‌های خارجی برای تأمین برخی از تجهیزات به نفع اقتصاد ملی کشور است.

 

امروز با نگاهی به اخبار و تحلیل‌های اقتصادی، موجی مشتاق را می‌بینیم که به دنبال روابط و قراردادهای متنوع اقتصادی و تجاری با کشورهای دیگر بوده و این‌طور وانمود می‌کنند که با این قراردادها می‌توان رونق اقتصادی را به‌وجود آورد. صرف‌نظر از ماهیت و محتوای این روابط اقتصادی و تجاری که تا چه اندازه به نفع کشور و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌باشد، این نکته قابل تأمل است که آیا اقتصاد مقاومتی تنها برون‌گرایی را تجویز کرده است؟ البته استفاده از ظرفیت‌های بیرونی در جای خود بسیار پسندیده است، اما آیا تعاملات خارجی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است یا اینکه «ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تولید داخلی است؟» سیاست‌های اقتصاد مقاومتی متکی بر پنج عامل دانش و فناوری، عدالت‌بنیانی، درون‌زایی، برون‌گرایی و پویایی است. اینکه چرا پس از اجرایی شدن برجام تنها بر طبل قراردادها و آمد و شدهای اقتصادی کوبیده می‌شود، جای تعجب دارد. تعجب از این جهت که با توجه به تجارب گذشته، آیا مجدداً به بیرون دل ‌بسته‌ایم؟

 

از همین رو است که رهبری می‌فرمایند: «وقتی که به امید قدرت‌های خارجی نشستید تا آنها بیایند اقتصاد شما را رونق بدهند و با زیر بار آنها رفتن، اقتصاد را رونق بدهید، آنها به حد کم قانع نیستند. وقتی که شما نگاه می‌کنید به بیرون، مواجه می‌شوید با یک مسئله‌ای مثل کاهش قیمت نفت؛ ناگهان قدرت‌های مستکبر با همراهی ایادی منطقه‌ای خودشان متأسفانه به این نتیجه می‌رسند که قیمت نفت را به نصف و گاهی کمتر از نصف برسانند؛ شما مواجه می‌شوید با یک چنین مشکلی در حالی که برای مقاوم‌سازی اقتصادی کشور باید منابع را به سمت آنجایی هدایت کنید که باید هدایت کرد؛ یعنی به سمت تولید؛ چه تولید کشاورزی، چه تولید صنعتی... ببرند منابع کشور را به سمت تولید، نه به سمت وابستگی بیشتر، نه به سمت واردات».

 

برخی نیز برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌گویند اگر تعاملات خود را با دنیا افزایش دهیم، ریسک تحریم را برای کشورهای دیگر بالا می‌بریم. اگرچه این موضوع، قابل بحث و تأمل است، اما آیا دشمنی نظام سلطه و امریکا نسبت به ملت ایران با درهم‌تنیدگی اقتصادی حل وفصل می‌شود؟

 

به این ترتیب شکی نیست که راه مقابله با دشمنی‌های ادامه‌دار امریکا توجه به اقتصاد مقاومتی و توسعه توان داخلی است، به گونه‌ای که با یک تحریم خاص امکان ضربه زدن به اقتصاد ایران فراهم شود. در این میان دولت نقشی مهم و غیرقابل انکار در اجرای اقتصاد مقاومتی دارد، اما تمام بار این قضیه برعهده دولت نیست، بلکه مجلس شورای اسلامی نیز نقشی مهم و غیرقابل انکار برعهده دارد.

 

اصل اقتصاد مقاومتی است

مجلس شورای اسلامی را می‌توان ستاد قانونگذاری اقتصاد مقاومتی نام نهاد. مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تدوین قوانین صحیح نقشی مهم در اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشد. حمایت از سرمایه‌گذاری و همچنین توجه به هدایت منابع مالی کشور به سمت تولید از جمله مواردی است که حتی مورد تأکید نمایندگان اصلاح‌طلب نیز قرار گرفته است.

 

از سوی دیگر برنامه ششم توسعه هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و به احتمال زیاد تأیید و تدوین نهایی این برنامه برعهده مجلس دهم خواهد بود؛ برنامه‌ای که عملاً ریل اجرایی کشور را سال آینده به طور کامل تعیین خواهد کرد. حال با چنین ترتیبی اهمیت مجلس دهم در این برهه حساس به خوبی احساس می‌شود.

 

در صورت توجه صحیح مجلس به اقتصاد مقاومتی می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک شاهد رفع برخی مشکلات کشور، به خصوص در حوزه تحریم‌ها خواهیم بود. اصل اقتصاد مقاومتی است./998/102/ب3

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات