۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۳۲۰۰۲۷
هم‌زمان با ایام فاطمیه دوم؛

سوگواره یاس نبوی در 27 امامزاده شاخص خراسان شمالی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با ایام فاطمیه دوم سوگواره یاس نبوی در 27 امامزاده و بقعه متبرکه شاخص شهرستان‌های مختلف این استان برگزار می‌شود.
حجت الاسلام سهرابي- مديرکل اوقاف و امور خيريه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، امروز در جلسه هماهنگی طرح سوگواره یاس نبوی، اظهار کرد: طرح ملی سوگواره یاس نبوی برای پنجمین سال متوالی هم‌زمان با ایام فاطمیه دوم و سالگرد شهادت دخت نبی مکرم اسلام (ص) در 27 امامزاده و بقعه متبرکه شاخص شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: عمل به رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی، آشنایی مردم با سنت اهل‌بیت (ع) و نحوه و سیره زندگی حضرت زهرا (س)، تبلیغ فرهنگ فاطمی و ترویج وقف به نیت دخت نبی مکرم اسلام (ص) برخی از اهداف برگزاری سوگواره یاس نبوی در امامزاده‌های استان است.

 

حجت‌الاسلام سهرابی با بیان اینکه طرح مزبور از بیستم تا بیست و ششم اسفندماه جاری با هدایت و مدیریت روحانیان مبلغ اعزامی برگزار می‌شود، اضافه کرد: در این راستا 23 روحانی مبلغ از حوزه‌های علمیه قم به امامزاده‌های استان اعزام شده و افزون بر آن‌ها شماری از روحانیان و مبلغان بومی نیز در سوگواره یاس نبوی مشارکت دارند.

 

حجت‌الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: در سوگواره یاس نبوی در امامزاده‌های استان برنامه‌هایی از قبیل برگزاری اجتماع رهروان یاس نبوی، تبلیغ وقف فاطمی، اجرای برنامه‌های عزاداری، میزبانی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، برپایی خیمه‌های معرفت، غرفه‌های کودک و نوجوان، مشاوره وقف و عفاف و حجاب و قرائت دعای خاصه حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در سوگواره یاس نبوی بقاع متبرکه شاخص استان خیمه‌های معرفت نیز برپا می‌شود، ادامه داد: در این خیمه‌ها روحانیان مبلغ به مشاوره وقف و پاسخ‌گویی به مسائل شرعی مراجعین و عزاداران خواهند پرداخت.

 

حجت‌الاسلام سهرابی برپایی محافل انس با قرآن، شب شعر و دعاخوانی را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در سوگواره یاس نبوی در استان دانست و افزود: همچنین در سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، از ساعت 9 صبح تا اذان ظهر برنامه خطبه‌خوانی و قرائت زیارت آن حضرت در امامزاده‌های استان برگزار می‌شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی ادامه داد: غروب روز شهادت دخت نبی مکرم اسلام نیز تجمع بانوان زهرایی با عنوان «رهروان یاس نبوی» در هفت امامزاده شاخص شهرستان‌های مختلف استان برگزار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی اظهار کرد: در این زمینه شاخص‌ترین سوگواره یاس نبوی در استان خراسان شمالی در محل شبستان حضرت فاطمه الزهرا (س) حرم مطهر حضرت سید عباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم شام غریبان و شمع گردانی در امامزاده‌ها نیز از دیگر برنامه‌های این سوگواره به شمار می‌رود، اضافه کرد: در این سوگواره همچنین دو هزار جلد کتاب با عنوان «زندگی به سبک مادر» توزیع شده و در پایان به افرادی که به سؤالات مندرج در این کتاب پاسخ صحیح بدهند هدایایی نفیسی ازجمله کمک‌هزینه حج عمره، عتبات عالیات و دیگر سفرهای زیارتی اهدا می‌شود.

 

گفتنی است، طرح سوگواره یاس نبوی از پنج سال پیش و بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرک کشور به قطب‌های فرهنگی در دستور کار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته و همه ساله هم‌زمان با ایام فاطمیه دوم در امامزاده‌ها و بقاع متبرک شاخص سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

شایان ذکر است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم‌ ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، باکیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود.

 

یادآور می‌شود، در استان خراسان شمالی که در مسیر تردد زائران حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) و گردشگران شمال کشور واقع شده، 156 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده وجود دارد./9314/202/ب1

ارسال نظرات