۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۳۲۰۰۱۰

روایت آیت الله تسخیری از جلسه 10 ساعته با قرضاوی

خبرگزاری رسا ـ مشاور رهبری در امور بین الملل با اشاره به جلسه ای که پس از تغییر مواضع وحدت طلبانه رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان داشت، تصریح کرد که استدلال های منطقی طلاب حوزه از اشکالات مطرح شده از سوی قرضاوی بود.
آيت‌الله محمد علي تسخيري، مشاور مقام معظم رهبري در امور جهان اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور رهبری در امور بین الملل در سومین همایش حوزه و عرصه بین الملل که امروز با عنوان «رسالت جهانی حوزویان» در مجتمع امام کاظم(ع) قم برگزار شد، بر لزوم برنامه ریزی دقیق مسلمانان تأکید کرد و گفت: انسان مسلمان باید دید جهانی داشته باشد و به پیش بینی و برنامه ریزی برای آینده بپردازد.

 

وی درباره اعزام مبلغان به خارج از کشور تصریح کرد: ما بر لزوم ارسال مبلغان طلبه به عنوان رایزن فرهنگی به کشورهای خارجی تأکید داریم تا بتوانند اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را تبلیغ کنند.

 

آیت الله تسخیری از روند تربیت مبلغ بین المللی انتقاد کرد و افزود: مردم اندونزی به دست احمد بن عیسی فرمانده شیعه که در منطقه مارکا میان اندونزی و مالزی مستقر شد، به اسلام گرایش پیدا کرده و به کشوری مسلمان تبدیل شد، اما از آن زمان دیگر فعالیتی در این منطقه نداشته و به کشوری شافعی تبدیل یافت.

 

مشاور رهبری در امور بین الملل خاطر نشان ساخت: اعزام مبلغ یک مساله عظیمی است اما در این زمینه کوتاهی شده است. ما باید در هر 190 کشور جهان 190 طلبه مقیم وجود داشته باشیم که متأسفانه در این زمینه موفق نبودیم. اگر رایزن فرهنگی از طلاب باشد می تواند آن منطقه را احیا کند.

 

وی با اشاره به وجود 2 میلیون علوی در آرژانتین گفت:  کنفرانس و اجلاس های سیاسی، اقتصادی و علمی بستر بسیار خوبی برای تبلیغ بین المللی است که از آن غافل شده ایم. بنده به 800 اجلاس بین المللی اعزام شده و زمینه های فراوانی برای تبلیغ دیده ایم، حوزه علمیه می تواند در از این زمینه ها موفق باشد.

 

آیت الله تسخیری ادامه داد: ارتباط با موسسات جهانی نیز می تواند کمک شایانی در زمینه تبلیغ بین الملل داشته باشد، به عنوان مثال نهضت علمای اندونزی بیش از 70 میلیون عضو دارد که می توان در این سازمان ثبت نام کرد و تا عضویت در مرکزیت آن پیش رفت.

 

وی به ضعف حوزه های علمیه در انتشار مجله و روزنامه بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: عربستان دارای مجلات و روزنامه های بین المللی فراوانی است که تعدادی از آنها هر روز صبح در سراسر جهان پخش می شود و حتی در پاریس نیز شاهد پخش آن در مترو بودیم ولی ما نتوانسته ایم یک مجله و روزنامه جهانی را منتشر کنیم.

 

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل در بخش پایانی سخنان خود به انتقاد از تغییر مواضع شیخ یوسف قرضاوی رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان پرداخت و گفت: قرضاوی از پیشگامان تقریب بود اما هم اکنون خسر الدنیا و الاخرت است و از زمان پیروزی حزب الله بر رژیم صهیونیستی و تقابل میان عربستان و ایران به اقدامات دشمنانه علیه ایران و تشیع می پردازد.

 

آیت الله تسخیری افزود: به دستور رهبر معظم  انقلاب به مدت 10 ساعت با قرضاوی جلسه داشتیم ابتدا خودش حرف زد و سپس حرف های وی را مورد نقد قرار دادم. یکی از اشکالات قرضاوی این بود که طلبه های شیعه منطقی صحبت می کنند و با این منطق در حال شیعه کردن اهل تسنن هستند، اما طلاب آنان توانایی ایستادگی در برابر منطق طلاب شیعه را ندارند./980/پ202/ج

ارسال نظرات