۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۳۱۹۹۳۱
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

تکریم شخصیت محوری‌ترین روش تربیتی در سیره امام علی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تکریم شخصیت محوری ترین روش تربیتی در سیره حضرت علی(ع) است، گفت: خداوند متعال هم با استفاده از همین روش در قرآن کریم انسان را هدایت می کند.
سيره علوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم انصاری، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه چهارشنبه در رواق حضرت خدیجه(س) با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که قرآن برای تربیت و هدایت انسان‌ها در پیش می‌گیرد تکریم شخصیت آن‌ها است، گفت: خداوند در آیات قرآن می‌فرماید که ما بنی آدم را کرامت دادیم و او را بر سایر موجودات عالم برتری بخشیدم.

 

وی افزود: خداوند از انسان می‌خواهد به پاس این کرامت در مسیر بندگی او حرکت کرده و به غیر او بندگی کسی دیگری را انجام نداده و فریب شیطان را نخورد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت رسول(ص) وقتی به بعثت برانگیخته شدند بر مبنای تکریم شخصیت انسانی رسالت خود را آغاز کردند و در جامعه جاهلی آن روز که برای انسان‌ها ارزشی قائل نبودند به انسان‌ها کرامت بخشیدند و بحث از برابری همه انسان‌ها اعم از سفید و سیاه، عرب و عجم و زن و مرد به میان آوردند و فرمودند همه انسان‌ها از این حیث که انسان هستند با هم برابرند.

 

خانم انصاری ادامه داد: حضرت علی(ع) هم پس از رحلت رسول خدا(ص) همین رویه را در پیش گرفتند و با هم به شکل برابر رفتار می‌کردند به گونه‌ای که هر وقت با غلام خود قنبر به خارج از خانه می‌رفتند هیچ‌کس نمی‌فهمید که قنبر غلام حضرت است یا برادر و عضو خانواده ایشان و پس از فتح ایران هم حضرت علی (ع) با مردم ایران در کمال برابری و عدالت رفتار کردند که همین عدالت علوی قلب ایرانیان را از همان ابتدا به نور سادات و شیعه بودن حضرت علی(ع) نورانی کرد زیرا آنچه موجب ظلم چندین هزار ساله کسرا ها بر ملت ایران شده بود همین تبعیض طبقاتی و نابرابری بود.

 

وی افزود: در جنگ‌هایی که میان مسلمان و غیر مسلمانان رخداد داد و در همان ابتدا منجر به فتح اندلس و سایر بلاد شد آنچه نظر همگان را به اسلام جلب کرد همین رفتار عادلانه و تکریم شخصیت بزرگان اسلام یعنی حضرت علی (ع) بود که موجب شد مردم غیر مسلمان با آغوش باز اسلام را بپذیرند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت رسول(ص) هیچ گاه کسی را با نام کوچک صدا نمی‌زدند و برای افراد کنیه و لقب می گذاشتند و پس از ایشان هم ائمه(ع) این سنت نیکوی تکریم شخصیت را ادامه دادند و اوج تکریم شخصیت انسانی را در امامت کوتاه اما پر بار حضرت علی(ع) در کوفه شاهد هستیم./968/پ202/ی

ارسال نظرات