۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۳۱۸۰۱۸
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

هزینه استکبار ستیزی همان هزینه سیادت و سروری جمهوری اسلامی است/ خوی استکباری آمریکا در مذاکرات نادیده گرفته نشود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیاده کردن هر اندیشه‌ای را در جهان دارای هزینه توصیف کرد و گفت: هزینه‌ای که با عنوان هزینه استکبار ستیزی از آن اسم می‌برند همان هزینه سیادت و سروری جمهوری اسلامی است.
اشرف جناتي عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي گيلان
اشرف جناتی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره لزوم استکبار ستیزی و مبانی دینی آن، ابراز داشت: واژه استکبار ستیزی که در ادبیات سیاسی ما وارد شده است از قرآن کریم ریشه می‌گیرد؛ یکی از ویژگی‌های بارز اندیشه امام خمینی (ره) ورود ادبیات قرآنی در ادبیات جمهوری اسلامی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: حضرت امام (ره) از ابتدا نوک حمله حرکت انقلابی خود را به سمت استکبار جهانی و آمریکای جهان‌خوار نشانه رفتند و قیام خود را بر استکبار ستیزی بنا کردند.
جناتی تصریح کرد: رهبر کبیر انقلاب در سخنان خود و در موارد مختلف ویژگی‌های استکبار را ذکر می‌کردند و علاوه بر آن با آگاهی و شجاعت تمام، آمریکای جنایتکار را به عنوان رأس استکبار جهانی مورد خطاب قرار می‌دادند.
وی افزود: امام خمینی (ره) در جایی فریاد می‌زنند که همه بدبختی ما از آمریکا است و در جای دیگر می‌فرمودند که آمریکا از خوی تجاوزگری خود دست بر نمی‌دارد؛ اینجاست که حضرت امام درباره خوی استکبار صحبت می‌کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اشارات مکرر خود به سخنان امام راحل (ره) گفت: روابط آمریکا و شوروی چیزی نیست که صلاحی برای جمهوری اسلامی داشته باشد؛ رابطه بره و گرگ رابطه‌ای است که مشخص می‌کند که آمریکا نمی‌خواهد چیزی به ایران بدهد، این نکته، واقعیت مبارزه با استکبار در اندیشه امام را نشان می‌دهد.
جناتی با اشاره به تلاش امام به منظور نماد سازی گفت: امام از تسخیر لانه جاسوسی حمایت می‌کند و آن را «انقلاب دوم» می‌خواند که از انقلاب اول بزرگ تر است، 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی معرفی می‌شود و این‌ها اقداماتی است که برای تثبیت مبارزه با استکبار جهانی از سوی امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به ابتکار امام خمینی (ره) در نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس که از همه ملت‌ها می‌خواهند این روز را روز مبارزه با صهیونیسم و استکبار جهانی بدانند ابراز داشت: برائت از مشرکین نیز مراسمی است که ایشان فریضه‌ای دینی در ایام حج برای فریاد شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل قرار دادند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پس از بیان نمونه‌هایی از تلاش امام خمینی برای قوت بخشیدن به فرهنگ استکبار‌ستیزی گفت: این نشان می‌دهد که امام در عمل به دنبال استکبار ستیزی و از بین بردن استکبار نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان بودند.
جناتی استکبار جهانی را واقعیتی توصیف کرد که فراموش کردن آن غیر ممکن است و تصریح کرد: مبارزه استکبار با جمهوری اسلامی حقیقتی است که وجود دارد و این نظام مقدس با آن درگیر است؛ واقعیت‌های مشهود جهان امروز حاکی است که بخشی از قدرت جهانی که در اختیار استکبار است با هر نوع قدرتی در سطح جهان در حال عناد است.
وی شوروی کمونیسم و غرب لیبرالیسم را در سال‌های پیش به عنوان دو قدرت در مقابل هم توصیف و اظهار کرد: امروز با از بین رفتن شوروی، لیبرالیسم به دنبال این است که جهان را از آن خود کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به لشکر کشی‌های آمریکا به مناطق مختلف دنیا، تلاش‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران، تلاش‌های آمریکا به منظور سلطه بر کشورهای غربی، حق وتو که حقی استکباری است را فعالیت‌هایی از سوی آمریکا برای سلطه بر جهان توصیف کرد و گفت: تشکیل جنبش عدم تعهد برای مقابله با استکبار و قدرت‌های شرق و غرب است.
جناتی افزود: همه باید این واقعیت را بپذیریم که استکبار به دنبال حذف اسلام و جمهوری اسلامی است؛ امروز بزرگترین رقیب استکبار جهانی جمهوری اسلامی است و به خاطر همین است که این جمهوری اسلامی برای تمام مردم جهان جاذبه دارد.
وی مستکبر و کبر را از ریشه‌های واژه استکبار توصیف کرد و گفت: کبر یعنی بر دیگران برتری کردن و خود را برتر دانستن؛ در قرآن موارد مختلفی از ریشه کبر آمده است و مبارزه با استکبار را در آیه «یا ایها الذین آمنو لا تتخذوا الیهود و النصارا اولیاء» می‌بینیم که به مسلمانان توصیه شده است یهود و نصارا را از دوستان خود نگیرید که هر کس این کار را انجام دهد از آنان خواهد بود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آیات بسیاری از قرآن کریم حالت برتری جویی، بزرگ نمایی، طغیانگر، استضعاف، تفرقه افکنی در بین ضعفا، توهین و تحقیر ضعفا را از خصوصیت‌های اخلاقی افراد مستکبر دانست و ابراز داشت: در تفاسیر مختلف به تفصیل بیان شده است که مستکبرین کسانی هستند که وقتی سخن حق را می‌شنوند با آن معاندت می‌ورزند.
جناتی هزینه استکبار ستیزی را همان هزینه سیادت، بزرگی و آقایی ایران دانست و گفت: هر اندیشه‌ای هزینه‌بردار است؛ اگر بخواهیم مدعی حقوق بشر باشیم هزینه دارد.
وی ادامه داد: در ملی شدن صنعت نفت نیز هزینه‌های زیادی انجام شد؛ اگر به دنبال نپرداختن این هزینه‌ها بودیم نباید انقلاب می‌کردیم و حتی در مقابل صدام ایستادگی نمی‌کردیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نقل فرمایش بزرگان گفت: اگر امر بین جان و مال باشد باید مال را فدا کرد ولی اگر امر بین جان، آبرو، شرف و دین واقع شود و اینها در خطر باشند باید جانمان را فدا کنیم؛ ما می‌توانیم مانند ژاپن زندگی کنیم و یک مقدار رفاه ظاهری را برای خود بخواهیم ولی در موارد مختلف هیچ استقلالی نخواهیم داشت.
جناتی جمهوری اسلامی را دارای حاکمیتی مقتدر توصیف کرد و ابراز داشت: خوی استکباری آمریکا در روابط و مذاکراتش حذف اسلام را پیگیری می‌کند و حاکمیت آمریکا نمی‌تواند واقعیت جمهوری اسلامی را بپذیرد؛ حاکمیت آمریکا با چیزی به نام اسلام و جمهوری اسلامی مخالف است، بنابراین در هر مذاکره و رابطه ولو اقتصادی خوی استکبارگری که در حاکمیت آمریکا وجود دارد نمی‌تواند نادیده گرفته شود./836/ت301/ج
ارسال نظرات