۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۳۱۷۹۶۵

تنزل ساختار ارزشی جامعه با انعکاس بداخلاقی انتخاباتی کاندیداها

خبرگزاری رسا ـ فضای جامعه دیگر به طور کامل حال و هوای انتخابات را گرفته است. در و دیوار با تصاویر و شعارهای انتخاباتی کاندیداها پوشیده شده و هرکس تلاش دارد آرا را به سمت خودش جلب کند.
انتخابات

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فضای جامعه دیگر به طور کامل حال و هوای انتخابات را گرفته است. در و دیوار با تصاویر و شعارهای انتخاباتی کاندیداها پوشیده شده و هرکس تلاش دارد آرا را به سمت خودش جلب کند. پای یک انتخاب در میان است. این انتخاب‌شدگان بناست قانونگذار باشند و یکی از مهم‌ترین قوای سه‌گانه‌ و یکی از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را اداره کنند یا با ورود به مجلس خبرگان رهبری در جایگاهی بنشینند که مطابق اصل یکصد و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت خطیر تعیین رهبر را به عهده داشته باشند. همانگونه که پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره) این مجلس خبرگان بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری کشور برگزید.

 

وسعت و اهمیت جایگاه افرادی که قرار است انتخاب شوند، سختی و حساسیت انتخاب را بیشتر به رخ می‌کشد و چیستی معیار انتخابی درست را جدی‌تر مطرح می‌کند. با وجود این با عنایت به آمار 6 هزار و 300 نفری که برای ورود به بهارستان با یکدیگر رقابت می‌کنند به ازای هر صندلی مجلس 25 کاندیدا وجود دارد و این بدین معناست که بسیاری از کسانی که داوطلب ورود به مجلس هستند، نمی‌توانند به این هدف دست یابند. این مسئله از یک سو رقابت را تنگ‌تر و سخت‌تر می‌کند اما از سوی دیگر کاندیداها و رقبا باید بدانند که بسیاری از آنها قرار است دوباره به عنوان یک شهروند عادی به جامعه بازگردند و زندگی کنند و بازتاب رفتارهای انتخاباتی امروزشان را در آینده‌ای نزدیک مشاهده می‌کنند.

 

از سوی دیگر «‌الناس علی دین ملوکهم »‌، ‌مردم بیشتر از آنچه که برخی از چهره‌های سیاسی تصور می‌کنند هوشمندند و رفتار و گفتار کاندیداها را زیر نظر دارند. بر این اساس وقتی

برخی از افراد و چهره‌های سیاسی با قرار گرفتن در پشت تریبون و برای بیرون راندن رقبا از گود انتخابات به سادگی اخلاق و ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارند و به جای بیان اهداف و برنامه‌های خود تلاش دارند تا رقبای خود را تخریب کنند، مردم این بی‌اخلاقی‌ها را می‌بینند و درک می‌کنند اما از آنجایی که عامه مردم از خواص الگو می‌گیرند و خواص و چهره‌ها جزو گروه‌های پیشرو اجتماعی هستند همانگونه که درستکاری، راستگویی و پاک دستی آنها می‌تواند فضای عمومی جامعه را به سمت و سوی این فضائل اخلاقی هدایت کند، ‌بد اخلاقی‌های انتخاباتی آنها هم در جامعه اثر می‌گذارد و می‌تواند انحراف جامعه از ارزش‌های اخلاقی و انسانی را کلید بزند، چراکه غالب افراد جامعه پیرو هستند و نه پیشرو و این درست معنای این کلام معصوم است که «‌الناس علی دین ملوکهم ».

 

بر این اساس ممکن است برخی از کاندیداها بتوانند با بد‌اخلاقی‌های انتخاباتی و تخریب رقبا راه را برای خود باز کنند و در این مسیر موفق شوند اما یک واقعیت دیگر هم وجود دارد‌، وقتی جامعه‌ای از معیارهای اخلاقی و انسانی فاصله گرفت و اصول ارزشی و عقلانی جای خودش را به اصول ماکیاولی و توجیه وسیله برای رسیدن به هدف داد، هدایت و کنترل چنین جامعه‌ای دیگر راحت نیست زیرا مردم هم به مانند رجال آن جامعه یاد می‌گیرند چگونه می‌توان قانون‌گریز بود و چگونه برای دستیابی به اهداف خود دیگران را زیر پا گذاشت.

اینجاست که دود بی‌اخلاقی‌ها به چشم همه می‌رود و از همه بیشتر به چشم افرادی که با بی‌اخلاقی بر یکی از کرسی‌های مهم و تأثیر‌گذار جامعه تکیه زده‌اند./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات