۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۳۱۷۳۰۷
آیت‌الله حسینی بوشهری خبر داد:

موازی کاری برخی مراکز پژوهشی حوزه/ از رشد علمی حوزه راضی نیستیم

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه در راستای گسترش فرهنگ دینی و عمق بخشی به جوامع علمی، گفت: حوزویان در عصر کنونی لازم است، تا ضمن پذیرش بدون نقد فعالیت‌های ارزنده بزرگان و علمای گذشته، به دنبال نگارش کتاب‌های علمی قوی متناسب با شرایط روز بشر باشند.
همايش کتاب سال حوزه در قم همايش کتاب سال حوزه در قم آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه  که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) اظهار داشت: القلم من اللّه نعمة عظیمة ولولا القلم لم یستقم الملک و الدّین و لم یکن عیش صالح؛ قلم نعمت بزرگ پروردگار است و اگر قلم نبود، سیاست و دیانتی استوار نمی‌شد و زیستن خوشی در روزگار نبود.

 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در بیانات خود به فلسفه برگزاری همایش‌های کتاب سال در حوزه‌های علمیه، بررسی وضعیت موجود نشر و کتاب در حوزه و نیز آسیب‌های عرصه پژوهش و تألیف پرداخت.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اهداف برگزاری همایش‌های کتاب سال حوزه بیان کرد: حوزه‌های علمیه همواره به دنبال تولید فکر و اندیشه فاخر جهت تأثیرگذاری بر جوامع دینی بوده‌اند و بخشی از فرهنگ سازی حوزه نیز بر همین منوال است.

 

وی با اشاره به تعبیراتی از روایات ائمه معصومین(ع)، ادامه داد: جوامع علمی باید به سوی زایش و رویش علم سوق یابند؛ با تولید فکر و دانش است که حیات علم، پویا و بالنده می‌ماند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری ابراز کرد: حوزه علمیه با برگزاری همایش‌هایی همچون کتاب سال، در پی گسترش فرهنگ دینی کشور و عمق بخشیدن به جوامع علمی است.

 

عضو خبرگان رهبری افزود: حوزه علمیه نمی‌تواند بی تفاوت از کنار مسائل بین المللی بگذرد؛ از این‌رو حوزه علمیه اهمیت ویژه‌ای برای آموزشی، پژوهش و نگارش قائل است و با سیاست‌های گوناگون به دنبال ارزش‌گذاری و عمق بخشی به علوم دینی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ اگر فقه برنامه زندگی است، حوزه علمیه باید در این عرصه بهترین فعالیت‌های علمی و پژوهشی را داشته باشد تا زندگی امروزی جوامع بشری، به بهترین نحو از فقه اسلامی بهره ببرند.

 

وی یادآور شد: حوزویان در عصر کنونی لازم است، تا ضمن پذیرش بدون نقد فعالیت‌های ارزنده بزرگان و علمای گذشته، به دنبال نگارش کتاب‌های علمی قوی متناسب با شرایط روز بشر باشند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه، تعداد 911 اثر در قالب 838 عنوان کتاب و 73 عنوان پایان‌نامه سطح چهار به دبیرخانه رسید؛ این حجم وسیع و علمی از نگارش کتب دینی و حوزوی، تنها آثاری هستند که در طول یک سال به دبیرخانه ارسال شده‌اند.

 

وی با اشاره به آسیب‌های موجود در عرصه پژوهش گفت: امروز مراکز پژوهشی بسیاری در حوزه علمیه قم وجود دارد؛ اما برخی از آنان دچار موازی کاری و تکرار می‌شوند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: پژوهش در گذشته‌ امر بسیار مشکل و زمان‌بری بود اما امروز بسیاری از مصادر و منابع به چاپ رسیده و از طریق ابزارهای ارتباطی در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفته‌اند.

 

وی تأکید کرد:‌ ما از وضعیت کنونی پژوهش  و رشد علمی حوزه راضی نیستیم؛ همچنان مطالبه گر هستیم تا سال به سال شاهد رشد علمی حوزه‌های علمیه و آثار فاخر پژوهشی باشیم.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری عنوان کرد: متأسفانه در حوزه علمیه، کمتر به نیازسنجی توجه می‌شود و هر کسی با نگاه به شرایط و ظرفیت خود، به نگارش کتاب می‌پردازد.

 

وی اظهار داشت:‌ امروز با توجه به نیازهای گسترده‌ای که در مسائل و مباحث گوناگون به کتاب‌های علمی و دینی وجود دارد، لازم است پژوهشگران به نیازسنجی پرداخته و مدیریت شده به نگارش کتاب بپردازند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: حوزه علمیه باید نیازها را بررسی و آنان را تدوین کنند تا مراکز پژوهشی از آنان استفاده کنند؛ همچنین لازم است، کارگاه‌های آموزشی پایان نامه نویسی برای طلاب پژوهشگر برگزار شود.

 

وی ادامه داد: در این همایش‌ها، تنها کتاب‌ها و پایان‌نامه حوزوی بررسی می‌شوند در حالی که مقالات علمی بسیار زیادی در 130 نشریه علمی حوزه‌های علمیه به چاپ می‌رسند که این تنها بخشی از ظرفیت پژوهشی حوزه‌های علمیه است؛ از این‌رو لازم است، همایش‌هایی نیز برای تجلیل از آثار و مقالات علمی برگزار شود./997/پ202/ج

ارسال نظرات