۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۳۱۷۲۲۸
آیت الله مکارم شیرازی:

جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با تکفیر است/ جهاد در دوران کنونی از جهاد در صدر اسلام کمتر نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وابستگی الازهر مصر به عنوان مهم ترین حوزه علمیه اهل تسنن جهان به دولت مصر، عدم وابستگی حوزه‎های علمیه و روحانیت شیعه را افتخار توصیف و از جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه با تکفیری ها یاد کرد.
حضرت آيت‌الله ناصر مکارم شيرازي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از استادان عالی و خارج حوزه علمیه قم امروز با حضور در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی از این مرجع تقلید به دلیل برگزاری کنگره مبارزه با جریان های تکفیری ها تقدیر و تشکر کردند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار گفت: به دلیل پیروی از اهل بیت(ع) مراحلی نصیب ما شده است که قدرش را نمی دانیم. ما حدیث ثقلین را عمل کردیم و از مشکلات نجات یافتیم.

 

وی افزود: اهل سنت قائل به حجیت عقل نیستند در حالی که ما در سایه تعلیمات اهل بیت(ع) قائل به حجیت آن هستیم. در اولین بخش کتاب کافی که معتبرترین کتاب حدیثی و فقهی شیعیان است از حجیت عقل سخن گفته شده و به همین دلیل می گوییم که اسلام یک دین عقلانی است.

 

این مرجع تقلید با اشاره به اعتقاد اهل تسنن به جبر تصریح کرد: اهل تسنن قائل به جبر هستند در حالی که ما در سایه پیروی از اهل بیت(ع) قائل به اختیار و امر بین الامرین هستیم. آنان منکر عدل الهی هستند ولی ما به عدالت الهی اعتقاد داریم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از نگارش کتابی برای تأکید بر گذر شیعیان از مراحل خطرناک به دلیل ارشادات ائمه اطهار(ع) خبر داد و خاطر نشان ساخت: در هنگام انقلاب به علمای سنی کردستان گفتند چرا ساکت نشسته اید که آنان گفتند علمای شیعه استقلال مالی دارند و به دولت وابسته نیستند اما ما حقوق خود را از شاه می گیریم و شما می توانید برای عزاداری امام حسین(ع) هزاران نفر را جمع کنید ولی ما توانایی این کار را نداریم.

 

وی استقلال روحانیت و حوزه را افتخار دانست و ادامه داد: مهمترین حوزه علمیه اهل تسنن الازهر به شمار می آید که شیخ الازهر از سوی دولت انتخاب می شود و اگر با دولت هماهنگ نباشد سرنوشت وی مشخص است. ما حامی نظام جمهوری اسلامی هستیم ولی وابسته به دولت نیستیم و بر همین اساس است که اگر نقطه نظری باشد با صراحت بیان می کنیم.

 

تکفیری‎ها بزرگترین خطر کنونی جهان اسلام هستند

این مرجع تقلید از تکفیری ها به عنوان بزرگ ترین خطر کنونی برای جهان اسلام یاد کرد و گفت: در حالی که جهان اسلام با خطر تکفیر دست و پنجه نرم می کند بسیاری از علمای دیگر سکوت کرده اند چرا که به عربستان سعودی وابسته هستند و بودجه هایشان را نیز از این کشور که حامی تروریسم است، دریافت می کنند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: الازهر مصر 10 روز پس از برگزاری کنگره مبارزه با تکفیری ها در قم اقدام به برگزاری همایش مشابهی کرد که البته آن را دیگر تکرار نکردند ولی ما به دلیل احساس خطر مجددا برگزار کردیم.

 

وی نسبت به ملاحظه کردن علما در قبال خطرات هشدار داد و تأکید کرد: مبارزه با بدعت هزینه مالی و آبرویی و شخصیتی دارد اما نباید در این زمینه ملاحظه داشته باشیم. عده زیادی علیه ما هجمه می کنند ولی ما وظیفه داریم کار خود را انجام دهیم و هجمه آنان نباید سبب کنسل شدن یا افت برنامه های مان شود.

 

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه ما باید جهاد و اخلاص داشته باشیم تا خداوند هدایت مان کند، بیان داشت: هدایت به دو معنای ارائه طریق و ایصال مطلوب بوده که ایصال مطلوب از اهمیت برخوردار است. در کارهایتان محکم باشید چرا که هیچ زمانی همانند عصر حاضر برای اسلام و مسلمانان سخت نبوده و دشمنان از همه سو بر ما حمله می کنند و مفاسد و شبهات را ترویج می دهند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وجود هزاران سایت و شبکه ضد اسلامی و شیعی گفت: ما نباید در مقابل انبوه مشکلات حالت انفعالی به خود بگیریم. با برخی از بزرگان درباره مبارزه با مفاسد صحبت کردم و گفتم که بیایید در مقابل این مساله بایستیم اما آنها گفتند که ما مایوس هستیم. گرچه این یأس، بار ما را سبک می کند اما واقعیت ندارد.

 

جهانیان از مادی گرایی خسته شده اند

وی ادامه داد: خداوند هیچگاه از قولی که داده است تخلف نمی کند زیرا تخلف متعلق به کسانی که می گویند در قول دادن اشتباه کردیم یا کسانی که می گویند نمی توانیم قول خود را عملی کنیم؛ خدایی که عالم به همه چیز است از قولش تخلف نمی کند.

 

این مرجع تقلید به قدرت مکتب اهل بیت(ع) و بازگشت جهانیان از مکتب مادی گرایی تصریح کرد: هیچ دینی از اسلام و هیچ مذهبی از تشیع قوی تر نیست و به همین دلیل است که شیخ الازهر از گرایش جوانان مصری به تشیع به شدت واهمه دارد. این در حالی است که ما به تبلیغ تشیع در مصر نمی پردازیم و این جوانان است که در پی واقعیت می آیند.

 

حضرت آیت الله مکارم بر لزوم توجه به قاعده «میسور» تأکید کرد و اظهار داشت: اگر توانایی اصلاح همه را نداریم باید به هر اندازه که توان داریم فعالیت کنیم. مشکل تکفیر به ایران نرسیده است اما ما پرچمدار مبارزه با این پدیده هستیم.

 

وی ادامه داد: اگر توانایی گرم کردن یک شهر و یک خانه را نداریم، می توانیم از قاعده کرسی گذاشتن استفاده کنیم و حداقل یک متر را گرم کنیم. در فعالیت های خود نیز باید به این قاعده پایبند باشیم و همه کار را به بهانه سخت بودن رها نکنیم.

 

این مرجع تقلید در بخش سخنان خود گفت: به همان اندازه که مشکلات کنونی سخت هستند اجر و پاداش مجاهدان در راه خدا نیز زیاد است، باید در میان این طوفان بپا خیزیم و در برابر دشمنان جهاد کنیم چرا که جهاد در دوران کنونی از جهاد در صدر اسلام کمتر نیست./980/پ202/ج1

ارسال نظرات