۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۳۱۶۸۸۵
حجت الاسلام ساجدی:

باور اعتقادی منشأ عمل به دستورات اسلام و اصلاح جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اگر موضوعی در انسان تبدیل به باور و اعتقاد شود مورد عمل قرار خواهد گرفت، گفت: باور اعتقادی منشأ عمل به دستورات اسلام و اصلاح جامعه بوده در حالی که بی دینی و بی اعتقادی جوامع غربی را گرفتار خلاء آرمانی و حرکت به سوی نهیلیسم کرده است.
حجت الاسلام ساجدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه راه بهشت از رادیو معارف با بیان اینکه تربیت دینی یعنی بسترسازی برای شکوفایی استعدادهای انسان، گفت: از آن جایی که باورها نقش مؤثری در رفتار و گرایش های انسان دارند باورهای اعتقادی تعیین کننده رفتارهای انسانی هستند.

 

وی افزود: الهی شدن باورهای اعتقادی موجب اصلاح جامعه می‌شود؛ زیرا اگر یک اعتقاد به مرحله باور برسد قطعاً در جامعه مورد عمل قرار خواهد گرفت به همین دلیل ما نیاز داریم توانمندی‌های اعتقادی خود را اصلاح کرده و به درستی و با روش‌های صحیح آن‌ها را بشناسیم.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تزریق باورهای اعتقادی یکی از راه‌های شکوفایی جامعه است و اگر متربی فرزند یا شاگرد ماست برای اینکه در مسیر صحیح شناخت اعتقادی قرار بگیرد باید موانع شناختی را از سر راه او برداشته و از روش‌های صحیح برای شناخت مبانی به او استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام ساجدی اظهار کرد: باید متربی بفهمد که بی دینی منشأ بحران‌های خارجی برای فرد است و به این موضوع پی ببرد و تصور نکند که تنها دین داری برای انسان بحران ایجاد می‌کند.

 

وی افزود: با بی دینی بحران های متعددی پیش روی انسان ایجاد می‌شود و مطالعه جوامع غربی در این زمینه برای انسان بسیار مفید است که البته باید به دور از افراط و تفریط و با نگاهی منصفانه باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: جوانی اگر بخواهد اعتقاداتش شکوفا شود و شناخت دینی را به دست آورد لازمه‌اش این است که غرب را به خوبی بشناسد.

 

وی با اشاره به اینکه نه غرب‌ستیزی مطلق درست است و نه دلبستگی به غرب و باید با دیدگاه میانه جوامع غربی را ورای دولت‌های حاکم بر آنها با نگاه جامعه شناختی بررسی کنیم که این نگاه جامعه‌شناختی برای جوان هم لازم است، گفت: برای مثال یکی از بحران هایی که جوامع غربی در اثر بی دینی دچار شده‌اند و امروزه به آن پی برده‌اند این است که تربیت علمی خالص و محض، بدون توجه به سایر ابعاد یک انسان تک بعدی می‌سازد و ویل دورانت می‌گویند که این موضوع به این معنا است که عصر تجربه‌گرایی علمی در غرب به پایان رسیده و در اثر بی دینی جوامع غربی را یک خلأ آرمانی تهدید می‌کند،خلأی که جوامع غربی را به سمت پوچی گرایی سوق داده و موجب بی هدفی و افزایش آمار خودکشی در این جوامع شده است./968/202/ب2

ارسال نظرات