۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۳۱۶۸۳۱
آیت الله طباطبایی نژاد:

رعایت انصاف لازمه تربیت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان معنای واقعی رعایت انصاف پیرامون حقوق دیگران را در زیبا دانستن آنچه بر خود زیبا می پنداریم و بد دانستن آنچه بر خود بد می دانیم عنوان کرد و رعایت انصاف را در تربیت اسلامی ضروری دانست.
آيت الله طباطبايي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در سلسله جلسات شرح نهج البلاغه امروز به تشریح حکمت 142 نهج البلاغه پرداخت و اظهار داشت: امام علی(ع) فرمودند: از افرادی نباش که صحبت و هم نشینی با اغنیا را بر آمد و شد با افراد فقیر در اولویت قرار دهد و دوست دار گذراندن وقت خود با اغنیا به امور لهو و لعب باشد در حالی که از هم نشینی با فقرا که ذکر و یاد خداوند را به او خاطرنشان می کند غافل است.

 

وی پیرامون تشریح این فراز به روایتی از امام صادق(ع) اشاره ای داشت و افزود: امام صادق(ع) می فرمایند: برای مؤمن سزاوار نیست که در جلسه ای حضور داشته باشد که آثار گناه در آن مشاهده شود ولی قادر به تغییر اوضاع آن نباشد.

 

وی همچنین ادامه داد: با توجه به روایت فوق اگر فرد مؤمن بتواند با حضور در جلسه گناه آلود بر تغییر عملکرد و روند جلسه تاثیر مثبت گذارد و قادر به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر باشد، حضور در آن جلسه بر وی الزامی می شود.

 

آیت الله طباطبایی نژاد کمترین حقی که یک مسلمان نسبت به مسلمان دیگر باید رعایت کند را در روایتی از امام صادق(ع) برشمرد و افزود: امام صادق(ع) کمترین حقوق یک مسلمان بر مسلمان دیگر را در دوست داشتن آنچه بر خود زیبا می پسندد و بد دانستن آنچه بر خود بد می داند تعریف کرده است.

 

وی با بیان اینکه معنای واقعی دارابودن انصاف را در این فراز از حکمت 142 نهج البلاغه می توانیم به خوبی استخراج کنیم، گفت: امام علی(ع) در ضمن نامه ای به امام حسن(ع) می فرمایند «ای فرزندم؛ آنجه بر خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه بر خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند» و این به معنای واقعی رعایت انصاف پیرامون حقوق دیگران است.

 

آیت الله طباطبایی نژاد تربیت به واسطه آداب اسلامی را در سخنی از امام حسن عسکری(ع) بیان کرد و افزود: امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: اگر طالب تربیت با آداب اسلامی هستید، هرکاری که نمی پسندی دیگران آن را نسبت به شما انجام دهند، خود نیز آن کار را انجام مده.

 

وی ادامه داد: خداوند در آیه 135 سوره نساء پیرامون نحوه قضاوت می فرمایند: ای اهل ایمان نگهدار عدالت باشید و برای خداوند موافق حکم او گواهی دهید هرچند به ضرر خود شما یا پدر و مادر و اقوام شما باشد، اگر آنان غنی یا فقیر باشند شما نباید در شهادت از هیچکدام طرفداری کنید و از حق عدول کنید که خداوند به رعایت حقوق آنان اولی است. 

 

 

آیت الله طباطبایی نژاد در فراز دیگری از این حکمت خطاب به جامعه روحانیت خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در این قسمت از حکمت 142 می فرمایند: از کسانی نباشید که دیگران را ارشاد و هدایت به صراط مستقیم می کنند ولی خود در گمراهی به سر می برند.

 

وی با تأکید بر این نکته که این فراز از حکمت نهج البلاغه اشاره به جامعه روحانیت دارد به حدیثی از پیامبر اشاره کرد و افزود: پیامبر(ص) پشیمان ترین افراد اهل جهنم در روز حساب را افرادی  معرفی می کند که بندگان خداوند را با موعظه های خود به راه مستقیم هدایت کرده اند ولی خود در اثر عمل نکردن به این نصایح  اهل جهنم شده اند./1305/202/ب1

 

ارسال نظرات