۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۳۱۶۴۸۱
حجت‌الاسلام حامیان:

فعالیت جنبش‌های نوپدید دینی به زودی رو به افول می‌رود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل دفتر ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگویی تاکید کرد: نوع فعالیت فرقه ها و نحله های انحرافی زودگذراست یعنی یک اوج می گیرند و خیلی زود افول پیدا می‌کنند.
حاتميان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد حامیان با بیان اینکه دفتر ادیان و مذاهب در سازمان تبلیغات نوپا است، گفت:یعنی در واقع تحت این عنوان در چارت تشکیلات سال 91 ابلاغ و عملیاتی شد اما خب چند سال سابقه و پیشینه ای تحت عنوان گروه مناطق ویژه و قبل از آن هم ستاد منطقه 2 دارد. قبلاً حوزه مأموریتی ستاد و بعد هم گروه مناطق ویژه مشخصاً حوزه جغرافیایی مناطقی از کشور بود که جمعیت آن تلفیقی از شیعه و سنی است. برنامه ریزی و به نوعی هدایت و حمایت از فعالیت های فرهنگی در این مناطق به عهده ستاد منطقه 2 و بعد هم گروه مناطق ویژه بود. اما با بروز و ظهور فرقه‌ها و جنبش های نوپدید معناگرا و فعالیت فرقه های ضاله گروه مناطق ویژه در چارت و ساختار تشکیلاتی جدید تحت عنوان اداره کل ادیان و مذاهب گسترش پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: از نظر چارت الحمدالله تلاش هایی صورت گرفت مخصوصاً معاون محترم امور فرهنگی خیلی پیگیر این قضیه بودند چون واقعاً گسترش فعالیت ها و مأموریت های این حوزه به حدی بود که یک گروه کارشناسی نمی توانست به همه این مسائل بپردازد و باید اداره کلی شکل می گرفت. لذا با دوستان و همکارانمان شرح وظایف اداره کل را تبیین کردیم که بعدها به تصویب رسید. در شرح وظایف تک تک کارشناسان هم این مسئله کاملاً مورد تأیید قرار گرفت و به همکاران ما ابلاغ شد.

 

حاتمیان افزود: مهمترین محورهای فعالیت دفتر ادیان و مذاهب این چند موردی است که من خدمتتان عرض می‌کنم. نکته اول هدایت و نظارت بر مجموعه فعالیت های دینی و فرهنگی در مناطق سنی نشین با توجه به سیاست ها و اهداف تعیین شده چه در سیاست های کلان کشور و چه در اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی است. به طور طبیعی بخشی از جمعیت کشورمان اهل سنت و پیرو مذاهب اسلامی دیگر هستند. خب اگر چه ما خیلی تنوع مذاهب اهل سنت در کشور نداریم فقط دو مذهب حنفی و شافعی داریم اما یک مؤلفه دیگری هم به این قضیه تنوع مذهبی اضافه شده و آن تنوع قومی است. یعنی پیروان مذهب اهل سنت چه حنفی ها و چه شافعی ها قومیت های مختلفی در کشور را شامل می شوند به لحاظ اینکه در گستره جغرافیایی کشور و در پراکندگی خاصی قرار گرفته اند. مثلا بخشی از حنفی های ما بلوچ و بخشی ترکمن یا بخشی از شافعی های ما کرد و بخشی فارس هستند.

 

مدیرکل دفتر ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی  یادآور شد: بنابراین هم تنوع قومی و هم تنوع مذهبی یک شرایط نسبتاً پیچیده ای را برای برنامه ریزی فرهنگی ایجاد می‌کند. هر حرکت و فعالیت تبلیغی فرهنگی که متناسب با اقتضائات آن منطقه نباشد، نه تنها تأثیر مثبتی ندارد بلکه ممکن است به نوعی تنش زا و حساسیت آفرین هم باشد. به همین جهت محور اصلی فعالیت ما نظارت بر مجموعه فعالیت ها و کارکردهای تبلیغی فرهنگی مراکز دیگر ولو از طریق هم فکری و برنامه ریزی و مشارکت در برنامه ها هم هست. احیاناً فعالیت ها را به سمت و سویی که متناسب با اقتضائات و شرایط فرهنگی منطقه باشد جهتدهی می‌کنیم. 

 

وی افزود: نکته دوم هدفی است که نظام اسلامی هم آن را دنبال می‌کند و آن ایجاد همگرایی ملی و اسلامی در بین امت اسلامی ایران به لحاظ تفاوت ها و اختلافات فقهی و احیاناً کلامی است که در بین مذاهب اسلامی وجود دارد. طبیعتاً ممکن است این اختلافات در میدان و در سطح و کف جامعه تنش هایی را در نوع گفتمان ها، رفتارها و تعاملات ایجاد کند. تمام تلاش دفتر ادیان و مذاهب این است که نوع برنامه هایی که طراحی می‌شود و فعالیت هایی که صورت می گیرد همه به سمت و سویی بروند که همگرایی و وحدت و تقریب و اخوت بین مذاهب اسلامی را تقویت کند. هر رفتار تبلیغی و فرهنگی که موجب تنش شود با آن مخالفت می‌کنیم. نوع فعالیت ها هم به گونه ای طراحی می‌شود که این اخوت و قوت را تقویت و تشدید کند. لذا هم خود این حوزه در برنامه ریزی توجه به این نکته دارد که نوع برنامه ها تنش زا نباشد و هم تلاش بر این است فعالیت هایی که از سوی دیگران ممکن است اجرا شود هم رصد شود تا چنین اتفاقی رخ ندهد.ما جنبش ها و فرقه های نو پدیدی در کشور داریم که پیچیدگی خاص خودشان را دارند.

 

حاتمیان تاکید کرد: محور سوم ما برنامه ریزی برای مقابله با فعالیتی است که این گونه جنبش ها و فرقه های مختلف در کشور انجام می دهند. این جنبش ها مخصوصاً از سال85 خیلی گسترش پیدا کردند. البته من این نکته را لازم می دانم یادآوری کنم بارها هم گفتیم که نوع فعالیت فرقه ها زودگذراست یعنی یک اوج می گیرند و خیلی زود افول پیدا می‌کنند. ما در بحث جنبش های نو پدیدی که در سال های 85، 86 و تا حدودی سال 90 شکل گرفت مخصوصاً در بحث شیطان گرایی در کشور می بینیم که نماد های شیطان گرایی خیلی اوج داشتند اما کم کم جامعه می فهمد که آن ها روح و مغز مبتنی بر واقعیت و نیاز یک انسان را ندارند و لذا این ها فروکش می‌کنند. الان شاید ما در آن شرایط قرار گرفتیم. خانم سینگر یک نویسنده آمریکایی در کتاب فرقه ها مطلبی دارد که می‌گوید هدف اساسی برای تأسیس هر فرقه ای 3 مؤلفه است: شهوت و ثروت و قدرت. هر فرقه را شما روانکاوی کنید می بینید که این سه مؤلفه درون آن وجود دارد. یعنی میل شدید به کسب قدرت، میل شدید به کسب شهرت و میل به کسب شهوت. این شاید در روانشناسی فرقه ها یک مسئله کاملاً روشن و بدیهی است.

 

وی تصریح کرد: حتی جریان هایی که به صورت فرقه ای اما با پوشش دینی فعالیت می‌کنند. به‌عنوان مثال الان در جریان افراط گرای تکفیری داعش که بروز و ظهور آن برای جامعه خیلی مشخص است، ما این 3 مؤلفه را می بینیم. واقعاً یکی از اهدافی که داعش در عراق و سوریه به شدت دنبال می‌کند دستیابی به ثروت های نفتی است. شما فروش منابع نفت در عراق را ببینید همین تازگی ها هم بین ترکیه و کشورهای دیگر این تنش وجود دارد که چرا آن ها از داعش نفت می خرند. فروش امکانات و اشیاء قیمتی و از بین بردن آثار تاریخی بحث دیگری است ولی اجمالاً میل به ثروت یکی از مؤلفه های وجودی جریان داعش است که با پوشش مثلاً کامل توحیدی و دینی حرکت می‌کند. در بحث شهرت، تشکیل حکومت جعلی خلافت اسلامی این است که ما می خواهیم خلافت رسول الله را احیا کنیم تا به یک شهرت جهانی کاذب تحت عنوان خلافت اسلامی دست پیدا کنند و در بحث رسیدن به شهوت هم در بین نیروهای نظامی داعش به‌ویژه فرمانده هانشان بی بند و باری جنسی، برده کشی جنسی از زنان و دخترانی که در مناطق مختلف اسیر می‌کنند و دست به دست می چرخانند، به وفور دیده می‌شود. این ماهیت فرقه هاست. خب مقابله با این فرقه ها و جنبش ها با توجه به این ماهیت واقعی که دارند پیچیدگی خاص خودش را دارد. یکی از محورهای کلیدی ما هم مقابله با این گونه فرقه ها و جنبش های معناگر است./1325/د102/ی

 

منبع: روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی

ارسال نظرات