۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۹۴۰
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نشست علمی دولت و ملت در فلسفه سیاسی امام خمینی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی دولت و ملت در فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) همراه با ارائه بحث از سوی صاحب‌نظران عرصه فلسفه سیاسی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
دولت و ملت در فلسفه سياسي امام خميني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی دولت و ملت درفلسفه سیاسی امام خمینی(ره) به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

سخنرانان این نشست حجج اسلام داوود مهدوی زادگان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و احمدرضا یزدانی مقدم عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بودند و دبیری علمی این نشست را مرتضی یوسفی‌راد عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر عهده داشت.

 

دبیر علمی این نشست در ابتدا با بیان این که امام خمینی(ره) به عنوان بنیان گذار انقلاب فردی اندیشمند، متفکر و فیلسوف بود، اظهار داشت: امام در قرن بیستم در حوزه فکر و اندیشه‌ای ظهور می‌کند که از حضور دین در عرصه زندگی مدنی خبری نبود.

 

وی ادامه داد: امام به عنوان یک فیلسوف به اقتضای حساس بودن به محیط و زمان نسبت به ایران و جهان با مسئل فکری و اندیشه ای درگیر می‌شود و به زندگی انسانی و حیات سیاسی و مدنی که بستر رشد و تعالی انسان است جان تازه داده و خردورزی می‌کند.

 

دبیر علمی نشست عنوان داشت: امام متأثر از فیلسوفان گذشته انسان را مدنی می‌بیند و این را با اصل حیات و کمال انسانی تعمیم می دهد و به همین خاطر نظریه ولایت فقیه را مطرح می کند که در آن هم به ماهیت نظام سیاسی اهمیت می دهد و هم به غایت جامعه و سعادت انسان فکر می کند، برای همین برای او ضروری است که به تولید نظریه سیاسی بر بیاید تا اساسی برای نظام سیاسی باشد.

 

وی با اشاره به این که امام با ساختن نظام سیاسی بسترهای لازم برای رشد و تعالی را فراهم کرد، یادآور شد: امام خود یک فرد مدبر سیاسی است و از این رو نظام سیاسی و فکر سیاسی او دارای مؤلفه هایی است؛ نخست دولت و دوم مردم و امروز این دومؤلفه مورد کنکاش قرار می گیرد و در عین حال که از استادان نشست دیدگاه امام را بیان می کنند همینطور به رابطه مردم و دولت نیز خواهند پرداخت./1330/203/ب2

ارسال نظرات