۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۳۱۵۷۸۸
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان تشریح کرد؛

ضرورت نگرش جهانی و تمدنی طلاب در راستای ترویج معارف ناب به جهان

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که نخستین شرایط برای تحقق تمدن اسلامی نگرش و افق دید وسیع طلاب است، گفت: کسب عرفان به منزله ترویج و نشر معرفت الهی بوده و در راستای وظایف اجتماعی و نگاه تمدنی، طلاب به عرفان دست پیدا می کنند.
نگرش جهاني طلبه عصر انقلاب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی زمانی، استاد دروس عالی و خارج حوزه علمیه خراسان، عصر امروز در مدرسه نورالرضا(ع) با اشاره به مفهوم تمدن به عنوان واژه محاوراتی اظهار کرد: تمدن در نگاه اول به مجموعه باید ها و نباید هایی لازم برای زندگی اجتماعی بشرگفته می شود و اگر بشر زندگی مدنی، اجتماعی داشته باشد، بی شک ملزم به معتقد بودن برمبانی، باور ها، باید ها و نباید هایی در راستای زندگی توحیدی اجتماعی است.


وی ادامه داد: معنای دیگر تمدن کوشش در راستای ساختن مدینه فاضله بوده و هدف تشکیل جامعه ای است که در بستر آن یکایک انسان ها به سعادت برسند، آرمان شهر نیز عبارتی دیگر در بیان مدینه فاضله بوده و یکی از شاخصه های لازم برای تحقق تمدن اسلامی است.


استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان احیای تمدن اسلامی را نیازمند به عقل و نقل خواند و گفت: بشر مهمل آفریده نشده و سعادت انسان اجتماعی در گرو جامعه صالح است، همچنین در فضای مدینه فاضله می توان به با سرعت و کثرت پیشرفت کرد و تحقق مدینه فاضله گروهی و فوج فوج بوده و در پرتو آن در هر عصر صد ها انسان کامل تربیت می شوند که دچار زحمت و مشقت زیادی نشده اند.


حجت الاسلام زمانی با بیان این که در گرو مدینه فاضله جمع زیادی به کمال رسیده و از حالت انفرادی به گروه و جمع کشانده می شود،تاکید کرد:  بر اساس نقل نیز بر طبق بیان قران و روایات پیامبران، کتب الهی  برای هدایت موجودات آمده و در بیان قرآن ناس حالت جمعی داشته و در پرتو آن همه بشر عالم به فضل می شوند، در حقیقت خداوند متعال در قرآن کریم نگاهی جمعی و مدنی دارد نه نگاه فردی و تک بعدی.


وی با بیان این که تمدن نیز در منابع تفسیری از ضرورت های عقلی و نقلی است، خاطر نشان کرد: خداوند متعال با ظهور امام زمان (عج)  تمام زمین را سرشار از عدل و قسط می کند، این عدالت نیز مدنی و اجتماعی بوده و هیچ جای شبهه ای در آن برقرار نیست، در حقیقت اصل فقاهت برای احیای تمدن اسلامی، در دو چهره فقه رسانه ای در قالب توضیح المسائل و فقه تمدنی در نگاه به بشریت  مطرح می شود.


استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که طلاب باید از ابتدای طلبگی نگرش جهانی و بین المللی داشته باشند، یادآور شد: طلاب نباید خود را در فضای مدرسه محدود کرده و باید افق دید آنان از کلاس بیرون برود، امروز انقلاب اسلامی نیاز به نظر و رای اسلام در بعد وسیع اجتماعی داشته و باید نوعی نگاه جامع و تمدنی داشت، آمریکا و اروپا امروز دنیا را تسخیر کرده اند به این جهت که فکر و تولیدات جهانی داشته و افغانستان امروز به تدریج مبدل به کشور آمریکایی به سبب نفوذ آنان می شود.


حجت الاسلام زمانی با بیان این که نگاه مراکز علمی غرب جهانی و وسیع است، اظهار کرد: طلبه باید بداند اسلام دین تمدنی بوده و با نگرش وسیع جهانی می توان برنامه و شیوه زندگی را تدوین کرد، امروز رهبری انقلاب اسلامی تنها به یک مرجعیت گره خورده  زیرا که نگاه رهبر معظم انقلاب جهانی و فقه او تمدنی بود، تمدن اساسی را می توان به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر و دید جهان بینی در آن تعمیم داد.


وی با بیان این که اولین شرایط برای تحقق تمدن اسلامی نگرش وسیع  و افق دید باز است، تصریح کرد: کسب عرفان به منزله ترویج و نشر معرفت الهی بوده و در راستای وظایف اجتماعی و نگاه تمدنی، طلاب به عرفان دست پیدا می کنند، همچنین اخلاق و عرفان در پهنه عمر به بشر دستور کار و نگرش داده و فقاهت حقیقی قرآنی فقه مدینه فاضله شمرده می شود./864/202/ب2

ارسال نظرات