۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۳۱۵۵۸۷
با حضور نمایندگان ولی فقیه؛

عملیات اجرایی 5 زائرسرای ارزان قیمت در مشهد کلید خورد

خبرگزاری رسا ـ مراسم آغاز عملیات اجرایی زائرسراهای ارزان قیمت استان های یزد، کردستان، کرمانشاه، اصفهان، یزد، کارشان و آرال و بیدگل با حضور نماینده های ولی فقیه این استان ها و آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد برگزار شد.
کلنگ زني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم آغاز عملیات اجرایی زائرسراهای ارزان قیمت استان های یزد، کردستان، کرمانشاه، اصفهان، یزد، کارشان و آرال و بیدگل امروز  با حضور نماینده های ولی فقیه این استان ها و آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد برگزار شد.
 

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در این مراسم حفظ پایه ها و ارزش های دینی را یکی از محورهای مهم انقلاب دانست و گفت: دشمن همه امکانات خود را برای علیه این ارزش ها به کار گرفته است.

 

وی اتکا به ولایت و اهل بیت(ع) را یکی از راهکارهای عمق بخشیدن و تونسعه دادن به ارزش های دینی عنوان و ابراز کرد: در کشور ما مسأله زیارت یکی از ارکان مهم ارزش های دینی است و وجود علی بن ابن موسی الرضا(ع) در مشهد نعمت بزرگی برای ملت است.

 

رشیدیان با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به بحث زیارت، خاطرنشان کرد: برای این کشور دردناک است که نعمت زیارت وجود دارد اما در برخی از استان ها افرادی توفیق تشرف به حریم رضوی را پیدا نمی کنند.

 

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت فراهم سازی بسترهای مناسب برای زیارت اقشار مختلف مردم در کشور، گفت: آستان قدس رضوی اقداماتی را در حوزه فرهنگی انجام داده است و این مضجع شریف را آماده پذیرایی از عاشقان اهل بیت(ع) کرده است و ما باید بستر مناسب برایب حضور مردم را فراهم کنیم.

 

وی با اشاره به کلید خوردن بنیاد فرهنگی زائر اظهار کرد: این بنیاد بنیان نهاده شد تا برای همه حوزه های مردمی و اجتماعی بستری فراهم شود. 

 

رشیدیان افزود: بنیاد زائر در استان ها شعباتی دارد که نمایندگان ولی فقیه متولی این حرکت بودند تا با محوریت آن ها بستری فراهم و خیرین مشارکت داشته باشند و زمینه زیارت برای مردم فراهم شود.

 

استاندار خراسان رضوی با تخصیص بودجه برای زیارت از سال گذشته اشاره و تصریح کرد:در استانداری های خراسان رضوی، قم و فارس معاونت زیارت شکل گرفته و سالانه بودجه هایی به این حوزه اختصاص می یابد که 40 درصد این بودجه به شهر مشهد تعلق می گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در راستای این زائرسراها و امکاناتی که نهادها و دستگاه‌ها برای زائران فراهم می‌کنند خیرین کمپ‌ها و حسینیه‌هایی را ایجاد کرده اند اما کفایت نمی کند.

 

رشیدیان به اقدامات معاونت زیارت اشاره و بیان کرد: ارائه خدمات زیارت از مبدأ تا مشصد، راه اندازی زیارت برای نوعروسان و نودامادان و اقداماتی در خصوص زیارت سالمندان و ناتوانایان از جمله فعالیت های این معاونت است.

 

سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد نیز در این مراسم، گفت: ساخت زائرسراهای ارزان قیمت که به ابتکار ولی فقیه آغاز شد نعمت‌های بزرگی را در بر دارد.

 

وی به اثرات زائرسراهای ارزان قیمت اشاره و خاطرنشان کرد: فراهم آمدن بستر مناسب برای زائران، مزین کردن مشهدالرضا برای عاشقان عصمت و طهارت، مبدل کردن این پایگاه معنوی به پایگاه مهدویت از جمله آثار این حرکت معنوی است.

 

 مرتضوی شرط پایداری جمهوری اسلامی ایران را ترویج فرهنگ ولایی دانست و گفت: اگر می خاهیم به پایداری جمهوری اسلامی ایران کمک کنیم باید فرهنگ ولایی را رونق ببخشیم و فرهنگ زیارت را ترویج دهیم.

 

شهردار مشهد با بیان این که 34 واحد زائرسرای استانی و ملی داریم، اظهار کرد: 30 هزار متر زمین  واگذار شده است که با 20هکتار زیر بنا احداث خواهد شد و 21 پروژه عملیات اجرایی آن ها آغاز شده است.

 

وی افزود: با هدف گذاری که صورت گرفته است پیش بینی 3 هزار تخت ارزان قیمت در بافت پیرامون حرم مطهر شده است که در سال 3 میلیون و 600 هزار زائر را اسکان دهیم.

 

انتظاری هروی، رییس شورای اسلامی شهر نیز از استان هایی که برای آن ها مکانی برای احداث زائرسرای ارزان قیمت بستری فراهم شده است خواست که در این خصوص اقدام کنند و تأکید کرد: تجهیز و بهره برداری از این زائرسراها برعهده خود استان ها است و باید ظرف مهلت یک ماه نسبت به آن اقدام کنند.

 

  وی خاطرنشان کرد: استان کرمان و خراسان شمالی از احداث این زائر سراها خلع شدند بنابراین از دیگر استان ها خواسته می شود که نسبت به بهره برداری از مکان های که برای آن ها در نظر گرفته شده است، اقدام کنند.

 

انتظاری هروی تصریح کرد: 26 قطعه زمین به مراکز استان ها و شهرستان ها برای ساخت زائرسرای ارزان قیمت واگذار شده است و برای 49 مرکز نیز که خیرین زمین ان ها را اهدا کرده بودند پروانه رایگان صادر شده است.

 

 رییس شورای اسلامی شهرافزود: هر ساله دو میلیون زائر خارجی و 25 میلیون زائر داخلی به مشهد مسافرت می کنند که 70 درصد از ان ها از قشر متوسط جامعه است و باید برای حمل و نقل، اسکان و پذیرایی از آن ها زمینه های مناسبی فراهم شود.

 

 خاطرنشان می شود: از سال 92 بنیاد زائر شکل گرفت که در سال 93 احداث زائرسراهای ارزان قیمت کلید خورد و امسال عملیات اجرایی آن ها آغاز شده است و زائرسرای ارزان قیمت استان قزوین به بهره برداری رسیده است.

 

 گفتنی است، بخشی از زمین های این زائرسراها به همت مسؤلین شهری و خیرین در اختیار استان ها قرار گرفته است و برای بخشی دیگر پروانه رایگان برای احداث در نظر گرفته شده است./1310/202/ب2

ارسال نظرات