۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۳۱۵۵۰۸
آیت الله علم الهدی:

قیام امام خمینی از براندازی اسلام در کشور ممانعت کرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: امام خمینی(ره) زمانی قیام کردند که اگر یک سال دیگر بنا بود صبر کنند، اساس اسلام براندازی شده بود.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در ادامه جلسات درس خارج فقه خود که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه با موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» برگزار شد، بی توجهی فقهای جدید به جزئیات روایات را یکی از مشکلات بزرگ دانست و گفت: برخی در مقام بهره برداری از روایات معصومین(ع) معمولا می خواهند برای اثبات چیزی که در ذهن دارند به روایت استدلال کنند که این تعبد ما نسبت به کلام معصومان(ع) را از بین می برد. این اشکال طبیعی هر نوع استنباطی است.

 

وی افزود: اشکال غیر طبیعی هم این است که به مجرد رسیدن به روایت مغایر با نظر خود فورا روایت را غیر مستند می خوانند. نباید اصل را بر عدم صدور بگیریم و سپس به سراغ سلسله سند برویم. باید اصل را بر صدور بگیریم، آن وقت اگر در دلالت و سلسله خدشه داشت، می توان روایت را رد کرد.

 

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: هم از دست دادن تعبد نسبت به روایات اشتباه است و هم سرسپردگی و تسلیم بودن به ظاهر روایات مانند اخباری ها. باید فقه الحدیث داشته باشیم و مضمون حدیث را بررسی کنیم. اگر حدیث را بررسی کردیم باید مبنای نظریه خود را نیز بررسی نماییم، نه این که ابتدا به ساکن ریشه روایت را بزنیم.

 

آیت الله علم الهدی در ادامه بحث خود به برشمردن روایاتی که بر لزوم تقیه تا قیام امام زمان(عج) تأکید دارند پرداخت و گفت: اولین روایت در این زمینه، روایتی از جانب پیامبر(ص) است که می فرمایند «لاتقوم الساعة حتی یملک رجل من اهل بیتی، یواطئ اسمه اسمی، یملأ  الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلما و جوراً» تحلیل آن تقارن «ملأ ظلم و جور» با «ملأ  قسط و عدل» است.

 

وی با اشاره به متواتر بودن این روایت، سند آن را محکم دانست و افزود: لازمه تقارن «ملأ ظلم و جور» با «ملأ قسط و عدل» این است که در نزدیکی قیام امام زمان(عج) قیام ها زیاد شود و مستکبران آن ها را سرکوب کنند و خون ریزی زیاد شود پس اگر بنا باشد ملأ ظلم و جور اتفاق افتد، باید حرکتی وجود داشته باشد چرا که وقتی مردم در برابر حاکمیت های طاغوتی و استکباری سکوت کنند، آن جا مِلأِ ظلم و جور وجود نخواهد داشت.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امام زمان(عج) زمانی ظهور می کنند که در میان مردم زمینه ظهور و فرج ایجاد شده باشد. از زمان امامت امام زمان تا امروز جنایات فراوانی صورت گرفته و اگر بنا بود حضرت با معجزه بخواهند ظهور نمایند از همان ابتدا با معجزه از بروز این جنایات جلوگیری می فرمودند.

 

آیت الله علم الهدی به روایتی منقول از امام رضا(ع) مبنی بر جایز نبودن خروج از تقیه تا زمان قیام امام زمان(عج) نیز اشاره کرد و گفت: باید در تحلیل روایاتی از این دست توجه داشت که تقیه به معنای «سکوت» و «عدم خروج و قیام» نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: در زمانی که امام بزرگوار قیام کردند، اگر این قیام نبود، آمریکایی ها برای براندازی اصل دین آمده بودند و فقط بحث منکرات نبود؛ کار به جایی رسیده بود که دشمن می خواست ریشه دین را بزند. در قضیه مصونیت قضایی مستشاران آمریکا و سایر قضایا یقین بدانید که یا مارکسیست ها و کمونیست ها بساط دین را جمع می کردند و یا آمریکا این کار را می کرد.

 

امام جمعه مشهد مقدس الگو بودن تقیه امام راحل را یادآور شد و افزود: حرف های همین امام را در زمان تقیه هم باید خواند؛ ایشان زمانی قیام کردند که اگر یک سال دیگر بنا بود صبر کنند، اساس اسلام براندازی شده بود./820/202/ب3

ارسال نظرات