۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۳۱۵۱۸۰
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس:

هدف از تشکیل حکومت اسلامی رسیدن به جامعه آرمانی است

خبرگزاری رسا ـ شجاعی زند با بیان این که حکومت اسلامی برای رسیدن به جامعه آرمانی شکل گرفت، گفت: ما حکومت را در دست گرفتیم تا جامعه آرمانی را بسازیم، حکومت و جامعه اسلامی یک واسطه است تا بستری را برای تشکیل تمدن اسلامی فراهم کند.
عليرضا شجاعي زند استاد دانشگاه تربيت مدرس مسجد مقدس جمکران

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علیرضا شجاعی زند، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در چهارمین نشست علمی «آینده شناسی انقلاب اسلامی مبتنی بر آرمان‌های مهدوی» که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با بیان این که ما بدون داشتن ایده های بلند به جایی نمی رسیم، عنوان کرد: طرح تمدن اسلامی یک ایده ارجمند است که حتی در مرحله ایده باید پاس داشته شود.


ایده تمدن اسلامی دارای افکار بلندی است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفته است
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: ایده تمدن اسلامی دارای افکار بلندی است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفته است و نشان دهنده عزم، انگیزه و همتی است که در مملکت ما وجود دارد.


شجاعی زند با بیان این که ایده تمدن اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله) وجود دارد، گفت: امام خمینی (ره) نیز در دوران حیات خویش به تمدن اسلامی اشاره داشتند، اما مقام معظم رهبری (مدظله) این مسأله را با صراحت بیشتری بیان می کند و تمدن اسلامی یک خواسته جدی است که راهبرد جهت بخشی را معرفی می کند و نباید روی زمین بماند.


وی تصریح کرد: ما باید در راه رسیدن به آرمان بلند تمدن اسلامی گام برداریم و برای این کار نباید در زندگی فردی و اجتماعی خود تن به روزمرگی بدهیم و از مخاطره و رفتن به راه های ناپیموده دوری کنیم.


ایده تمدن نوین اسلامی را عملیاتی کنیم

پژوهشگر جامعه شناسی یبان کرد: ما نباید از انتظار، معنای انفعال را استخراج کنیم، انتظار معنای انفعال نمی دهد، ما می خواهیم ایده های خود را عملیاتی کنیم تا بتوانیم آحاد بیشتری را در راستای آرمان های تمدن اسلامی بسیج کنیم.


شجاعی زند با اشاره به این که اسلام دین نجات بشریت است، تصریح کرد: انبیاء و اولیای الهی آرمان های بزرگی در سر داشتند، آنان آمده بودند تا انسان ها را با خود همراه کنند، تحقق آرمان ها در بخش کوچکی از جهان نمی تواند پاسخگوی اهداف و اندیشه های نجات بخش انبیا باشد، بنابراین ماباید آن را در کل جهان علمیاتی کنیم.

 

وی افزود: امام خمینی (ره) نیز از سال 1320 هجری شمسی همین ایده انبیا را داشتند، این ایده ها فناوری های خاص نیست، بلکه این ایده ها باید فراگیر شود.


برداشت هایی که از طرح ایده تمدن نوین اسلامی می توان داشت، چیست؟
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: 4 برداشت می توان از طرح ایده تمدن نوین اسلامی که توسط مقام معظم رهبری (مدظله) مطرح شد، استنباط کرد، اول این که مقصود ایشان از تمدن نوین اسلامی این است که مطالعات تمدنی را تقویت کنند، برداشت دوم این است که عده ای به دنبال طراحی الگوی تمدن نوین اسلامی در آینده باشند.


شجاعی زند ادامه داد: برداشت سوم این است که عده ای پروژه تمدن‌سازی را عملیاتی کنند، برداشت چهارم این است که ایشان در صدد تقویت بینش اندیشه های بلند در مردم و مسئولین هستند، یعنی با نظر به آینده های دور به طراحی مسائل امروز بپردازند وبا نگاه های بلند به مسائل امروز نظر داشته باشند.


وی تأکید کرد: این 4 برداشت، تفاوت های مهمی دارد و هر یک تلاش ها و اهتمامات متفاوتی را دارد و مسیرها را متفاوت می سازد، تصور می شود که ترغیب مقام معظم رهبری (مد ظله) به بینش و اندیشه های بلند تمدنی است، یعنی به امروز ایران فکر نکنید، بلکه طرح ها را در راستای یک طرح بلند مدت برنامه ریزی کنید.


حکومت اسلامی برای رسیدن به جامعه آرمانی و تمدن نوین اسلامی شکل گرفت
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ما حکومت را در دست گرفتیم تا جامعه آرمانی را بسازیم، حکومت اسلامی یک واسطه است و جامعه اسلامی در اینجا یک هدف میانبر و واسط است تا بستری را فراهم سازد که رشد و تعالی فردی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد و گامی در جهت تشکیل امت اسلامی و یا تمدن نوین اسلامی باشد.


شجاعی زند عنوان کرد: اگر ما به حداقل ها اکتفا کنیم، درک درستی از انقلاب اسلامی پیدا نکردیم و هر گونه برداشتی به جز این ها آن را نازل می سازد.


بهترین برداشت از سخن رهبری در خصوص تمدن نوین اسلامی، تقویت بینش تمدنی است
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: بهترین برداشت از سخن رهبری در خصوص تمدن نوین اسلامی، تقویت بینش تمدنی است، به این معنا که اهداف بلند، نگاه کلان و اهتمام دائمی به آیات دینی داشته باشیم.


شجاعی زند یادآور شد: مخاطبین سخن رهبری در طرح تمدن نوین اسلامی می تواند صاحبان اندیشه و متفکران، دولتمردان و مسئولان، مردم ایران و یا مردم جهان باشند، اما با توجه به سخن رهبری مخاطب اصلی این پیام به متفکرین صاحب تعهد متعلق است که نقش آنها در جامعه نقش اتاق فکر است.


وی تصریح کرد: تمدن ها اگر مفاهیم مناسبی برای معرفی ساختارهای آینده جهان داشته باشند، ساخته نمی شوند، بلکه خودشان از راه می رسند؛ انقلاب ها از راه رسیدند و کسی آنها را نساخت، برای هر انقلابی که شکل می گیرد، موج جدیدی از تئوری ها به وجود می آید، چون نظریه های قبلی برای انقلاب های قبلی بوده است.

 

تمدن نوین اسلامی را باید از طریق گام های کوچک و مداومت بر آنها به دست آورد
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که تمدن را باید از طریق گام های کوچک و همچنین مداومت بر آنها به دست آورد، گفت: توفیق در برپایی نظام سیاسی اجتماعی مطلوب، برپایی جامعه اسلامی، دست یابی به مدل توسعه اسلامی ایرانی، معرفی و ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی، ایجاد تحولات مطلوب در علوم انسانی، از جمله مقدمات لازم جهت شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.


شجاعی زند با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله) مبنی بر لزوم تحول علوم انسانی عنوان کرد: جوهره علم باید در کشور ما شکل بگیرد، امروز همه ما هزینه زیادی صرف می کنیم، تا زبان انگلیسی بیاموزیم، در حالی که اگر ما در علوم انسانی خود تحول ایجاد کنیم، این مسأله باعث می شود که زبان فارسی در جهان گسترش یابد و مردم جهان میل به آموزش زبان فارسی داشته باشند.

 

ما با رقیب قدرتمندی به نام مدرنیته روبرو هسیتم/زمینه را برای رسیدن به تمدن اسلامی مهیا کنیم
وی با بیان این که ما با رقیب قدرتمندی به نام مدرنیته روبرو هسیتم، اظهار داشت: تمدن قبل ما در خلایی شکل گرفت که در آن رقابتی وجود نداشت، اما امروز عرصه پر و نهادینه شده است و شرایط پیچیده تر است، همچنین سطح انتظارات مردم بالارفته است و نمی توان به راحتی این اتفاق شگرف را شکل داد.


عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: تشکیل تمدن اسلامی هدف دین نیست و محصول طبیعی دین است، در بحث تمدن اسلامی به جای این که در رابطه با مشخصات تمدن و ... صحبت کنیم، خود را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی آماده کنیم./1323/102/ب2

 

منبع: روابط عمومی مسجد مقدس جمکران

ارسال نظرات