۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۳۱۴۷۰۶
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی مطرح کرد؛

گفتمان امام و رهبری؛ محقق کننده اهداف شیعه/ رویکرد حوزه در مسائل بین‌المللی نیاز به تغییر دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه علمیه مصطفی العالمیه با بیان اینکه رویکرد حوزه علمیه در مسائل بین المللی نیاز به تغییر دارد، گفت: نخستین رویکرد روحانیت باید رسیدگی به مسائل بین المللی باشد، این بدان معنا نیست که مسائل داخلی مد نظر قرار نگیرد
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی رییس جامعه علمیه مصطفی العالمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش مدیران مدارس علمیه تهران که صبح امروز در مدرسه علمیه دارالحکمه برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: امروز جایگاه روحانیت شیعه و حوزه علمیه در مقامی است که تمام جهان روی آن حساب می کنند.

 


وی ادامه داد: فعالیت مدیران مدارس علمیه با جریان اسلام ناب و تشیع در جهان گره خورده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه رویکرد حوزه علمیه در مسائل بین المللی نیاز به تغییر دارد، عنوان کرد: نخستین رویکرد روحانیت باید رسیدگی به مسائل بین المللی باشد، این بدان معنا نیست که مسائل داخلی مد نظر قرار نگیرد ولی خداوند دروازه ورود به عرصه بین المللی را به روی ما باز کرده است.

 


وی افزود: باید توجه داشته باشیم که موقعیت حضور در عرصه بین المللی قبل از انقلاب وجود نداشته است، رویکرد بین المللی می تواند اثرگذاری ما را در جهان افزایش دهد، به طور مثال قبل از انقلاب اسلامی قم به نحو مناسب نمی توانست یک آزمون ساده برگزار کند زیرا ماموران ساواک اجازه برگزاری نمی دادند.

 

رییس جامعه علمیه مصطفی العالمیه با بیان اینکه اهمیت به رویکرد بین المللی مدارس علمیه در تهران بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: طلاب اگر نگاه جهانی داشته باشند بیشتر تاثیرگذار خواهند بود، شرایط تهران در حیطه فرهنگی مناسب نیست به طور مثال سرانه مسجد در سطح تهران مناسب ارزیابی نمی شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اگر بخواهیم در ایران و جهان به اهداف خود برسیم باید بدانیم در چه میدانی بازی کرده و بازیکنان آن چگونه اند، رقیبان معرفتی ما به غیر از رقبای سیاسی در جهان عبارت است از؛ گفتمان ماده گرایانه و لیبرالیستی اندیشه غربی و خارج از مذهب که می تواند گفت تعداد آنان حدود 400 میلیون است، آنها فلسفه، علوم اجتماعی و دیگر علوم را تببین می کنند، باید سوال کنیم به چه مقدار حوزه در برابر این گفتمان برنامه دارد.

 


وی افزود: رقیب ما در ادیان الهی مسیحیت است، این مکتب ارتباط ویژه ای با گفتمان ماده گرایانه دارد، حرکت آنان کاملا فعال و درحال پیشرفت است، پاپ پیش بینی کرده بود که در سال 2010 اکثریت جمعیت آفریقا را مسیحیان تشکیل دهند که به یاری خداوند چنین نشد.

 

عضو شوای انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت بزرگ ترین کشور مسلمان، گفت: کشور اندونزی بزرگ ترین کشور مسلمان در جهان است که در این سالها مورد هجوم رقبای گفتمان انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

 

رییس جامعه علمیه مصطفی العالمیه با اشاره پیشرفت ادیان غیر ابراهیمی و اقدامات آنان، گفت: هندوئیزم، شینتو و دیگر ادیان غیر ابراهیمی بیش از 2 میلیارد نفر در جهان را شامل می شوند، این ادیان در دهه های گذشته تبلیغ زیادی نداشته اما در دهه اخیر حتی در ایران با تبلیغات پیشرفت کرده اند.

 

وی ادامه داد: رقبای برون گفتمانی انقلاب اسلامی بسیار گسترده هستند، اگر 50 سال قبل از این مشکلات سخن می گقتیم قابل قبول نبود اما در حال حاضر این رقبا با هجمه تولید و سپاه خود رقبایی هستند که در خانه های ما حضور دارند، اگر مقابل آنان ایستادگی نکنیم شکست خواهیم خورد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه اگر در مبارزه علیه آنان پیش قدم نشویم رقبا پیشرفت خواهند کرد، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام، شناسایی رقبا و مقابله با آنان است، گفتمانی که می تواند اهداف شیعه را محقق کند گفتمان امام و رهبری است.

 

وی ادامه داد: بر پایه مکتب اجتهادی به نوسازی نیاز داریم، این اتفاق باید بر پایه جواهر انجام گیرد زیراکه فقه کنونی جوابگوی مسائل جدید نیست.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به پیشرفت انقلاب اسلامی در جهان، تصریح کرد: برافراشته شدن پرچم انقلاب اسلامی در بیش از 100 کشور جهان با تحمل تمامی سختی های انقلاب اسلامی نیز اقدام کمی نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اهمیت آموزش مسائل رسانه ای میان طلاب، اظهار کرد: آموزش های رسانه ای باید در مدراس علمیه  مورد توجه قرار گیرد./811/202/ب1

ارسال نظرات