۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۳۱۴۶۶۳
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

همه ویژگی های امام در رهبر معظم انقلاب متبلور است/ ملاک در انتخاب، دین داری و علم افراد باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز همه ویژگی های امام خمینی(ره) در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی متبلور است که اگر غیر از این بود، منطقه ما وضع دیگری پیدا می کرد.
ايت الله واعظ طبسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله عباس واعظ طبسی شب گذشته در همایش  فصلی فجرآفرینان انقلاب اسلامی که با حضور علما،‌ طلاب و روحانیان حوزه علمیه خراسان در محل تالار اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن خیر مقدم و تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و تشریف فرمایی امام (ره) به ایران اسلامی، گفت: دو چیز در اسلام ناب ارزشی به عنوان ملاک و معیار بررسی‌ها مطرح است، نخستین ملاک دینداری و آشنایی با مبانی اسلامی و دیگری علم و فقاهت است.


آیت‌الله واعظ طبسی با بیان اینکه آن کس که تعهدات دینی‌ و علم و دانشش بیشتر از دیگران باشد او با این ملاک و معیار اصلی دارای برتری است اظهار کرد: نه عمل بدون ایمان و نه ایمان بدون عمل، هیچ یک نمی‌تواند وظایف سیاسی و اجتماعی را جوابگو باشد.


وی ادامه داد: افرادی که اطلاعات دینی آنها ضعیف است نمی‌توانند مجذوب افرادی شوند که ایمان بدون عمل و یا عمل بدون ایمان دارندو باید این گونه افراد تقویت شوند.


تولیت استان قدس رضوی با اشاره به اینکه دو معیار علم و دینداری جزء ملاک‌های لایتغیر هستند و در هیچ اصل و در هیچ زمان و نسبت به هیچ فرد و حوزه‌ای استثنابردار نیستند خاطر نشان کرد: چه شخصیت‌هایی برجسته‌ای که موقعیت اجتماعی آنها و قضاوت افکار عمومی نسبت به آنها ریشه در فقاهت و علم آنها دارد که زمینه برای حضور در مسائل و مسئولیت‌های بزرگ برای آنان مهیا است اما گاهی تشخیص می‌دهند که در عرصه‌های مختلف حضور پیدا نکنند.


نماینده ولی فقیه در خراسان تصریح کرد: ‌از سوی دیگر افرادی که از نظر خصوصیات فقاهت و آشنایی با مسائل علمی در رتبه بالایی قرار دارند متأسفانه مغفول می‌مانند.


امروز همه ویژگی های امام در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی متبلور است


آیت الله واعظ طبسی در ادامه از امام خمینی(ره) به عنوان شخصیتی جامع و کامل یاد کرد و گفت: همه امتیاز و برجستگی امام خمینی(ره) در این بود که دین داری و علم، دانش و فقاهت در ایشان جایگاه بسیار برجسته ای داشت و برهمه علما و مراجع آن روز مقدم بود.


وی با اشاره به نگرانی هایی که درباره ورود امام راحل به ایران اسلامی در 12 بهمن 57 وجود داشت، خاطر نشان کرد: با وجود همه این ها، امام فرمودند: من باید به ایران بروم و در کنار برادرانم در مقابل دشمن خونخوار بایستم. این امر نشان دهنده منبع عظیم ایمان امام و پایبندی محکم و استوار ایشان نسبت به دین و اسلام بود.


مدیر عالی حوزه علمیه خراسان افزود: امام خمینی(ره) با توجه به مقام، علم، فقاهت، شجاعت، صراحت و توانایی ویژه شان در نشان دادن قدرت معنوی در برابر دشمن، آن چنان به افرادی که قصد ربودن منابع ملی و برخی کشورها را داشتند، تودهنی زدند که هنوز هم مزه آن را در مشامشان حس می کنند.


آیت الله واعظ طبسی با بیان اینکه مسؤولیت، مسؤولیت پذیری و افرادی که مسؤولیت را قبول می کنند مراتب گوناگونی دارد، اظهار کرد: مسؤولیت امام راحل(ره)، مسؤولیت بسیار سنگینی بود؛ چراکه نگاه به مصالح دنیای اسلام، ملت اسلام و جامعه اسلامی جزء وظایف ایشان به حساب می آمد.


وی گفت: امروز همه ویژگی های امام در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی متبلور است، که اگر غیر از این بود، منطقه ما وضع دیگری پیدا می کرد.


آیت الله واعظ طبسی در ادامه موضع گیری مقام معظم رهبری در برابر طرح های آمریکایی درباره سرنوشت سوریه را یاد آور شد و تاکید کرد: موضع گیری در برابر دولت آمریکا که همه کشورهای اروپایی نسبت به او احساس ضعف می کنند، بیانگر علم، ایمان و دین داری و تعهد رهبر معظم انقلاب نسبت به معیارهای اسلامی است.

 

ملاک در انتخابات تدبیر و اهل منطق بودن است

 

آیت الله واعظ طبسی به انتخابات پیش رو اشاره کرد و افزود: ملاک ما در انتخابات باید دین داری و علم افراد باشد و فرد دین داری که می خواهد وارد مجلس شود، باید تدبیر نیز داشته باشد و بتواند از حرف هایش، دفاع کند باید اهل منطق باشد و برای نزدیک شدن دل های نمایندگان به یکدیگر نیز تلاش کند.


وی تصریح کرد: در انتخاب نمایندگان به هیچ عنوان نباید به نسبت هایی هم چون دوستی و برادری و مشکلات شخصی که با افراد داریم توجه داشته باشیم بلکه باید بر اساس معیارهایی که گفته شد، انتخاب کنیم.

 

مسؤولیت ما حوزویان در برابر حفظ اصول و مبانی دینی با عموم مردم متفاوت است


مدیر عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه وظیفه حوزه های علمیه را در برهه حساس امروزه بسیار متفاوت و مهم یاد کرد و افزود: همه مردم موظفند که از اسلام حمایت و دفاع کنند و مردم ما به این وظیفه عمل کرده و نشان داده اند که نیرو و اراده مردمی می تواند قدرت های مستبد را بشکند ولی در عین حال مسؤولیت ما حوزویان در برابر حفظ اصول و مبانی دینی با عموم مردم متفاوت است.


وی حمایت از اسلام و مسلمانان از طریق بالا بردن سطح اطلاعات را وظیفه همه حوزویان دانست و یادآور شد: ما نمی توانیم جدای از نظام جمهوی اسلامی تصمیم بگیریم و بدون نگاه به نظام حرف بزنیم.


نماینده ولی فقیه در خراسان گفت: ما حق نداریم بدون توجه به مصالح جامعه اسلامی جلسه برگزار و درباره مسائل حزبی و جناجی تبادل نظر کنیم،تشکل و تشکیلات در هر کشور و جمعی آزاد و لازم است، اما در اسلام حد و حدودی دارد که باید رعایت شود.


استغناء، استقلال، اقتدار و سرافرازی ما در برابر قدرت های بزرگ به برکت انقلاب است

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به جایگاه ویژه روحانیت در بین مردم پرداخت و افزود: برخی صحبت ها و تهمت هایی که گاهی از سوی برخی مطرح می شود، نباید تاثیری در روحیه ما داشته باشد و هم چنان باید در راه دین، حفظ قرآن و اصول و مبانی دینی بایستیم و از آبرویی که خدا و انقلاب به ما داده برای این انقلاب هزینه کنیم.


وی در ادامه با بیان اینکه امروز روحانیت از بالاترین جایگاه برخوردار است، گفت: امروز نه آمریکا، نه اروپا و نه هیچ کشوری نمی تواند بدون نظر جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری درباره مسائل منطقه و برخی مسائل جهانی تصمیم بگیرد و این عزت استغناء، استقلال، اقتدار و سرافرازی ما دربرابر قدرت های بزرگ مسأله کمی نیست و به برکت انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) به دست آمده است.


آیت الله واعظ طبسی در ادامه با یادآوری توطئه ها و دسیسه های افرادی هم چون بازرگان و بنی صدر در برهه های حساس انقلاب اسلامی، عنوان کرد: این انقلاب با قدرت معنوی و علمی و تقوا و پرهیزکاری در برابر خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) ماندگار شد و امروز نیز ما باید این ارزش ها را حفظ کنیم. جایگاه اصلی متولی این امر نیز حوزه های علمیه است.


وی گفت: شرایط  امروز حوزه های علمیه نسبت به گذشته  بهتر است و امیدوارم روزی روحانیت بتواند توانمندی خود را در رهبری مسائل سیاسی و اجتماعی نشان دهد و اثبات کند که نه تنها یک کشور بلکه قدرت رهبری همه جهان را دارد.


تولیت آستان قدس رضوی هم چنین در پایان با اشاره به نیاز برخی روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ به روحانی، تاکید کرد و عنوان کرد: افراد جوان، اهل سخن و مطلع که می توانند در بین مردم اثر گذار باشند، باید در این زمینه اهتمام کنند و در مناطق نیازمند حضور یابند.


خاطر نشان می شود در ابتدای این جلسه حجت الاسلام حائری مدیر امور مساجد خراسان ضمن خیر مقدم به حاضرین گزارش مختصری از وضعیت حضور روحانیان در مساجد استان ارائه داد./859/201/ب1

ارسال نظرات