۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۳۱۴۵۵۶
آیت الله اراکی:

انقلاب با تکیه بر حوزه علمیه به پیروزی رسید/ نظام بانکی بر خلاف اقتصاد اسلامی عمل می کند

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در نظام اقتصادی باید تمام مسائل مالی، تجاری و اقتصادی خود را بر اساس احکام اسلامی وضع کرده و رعایت کنیم اما ما شاهد آن هستیم که در نظام اقتصاد بانکی ما برای مثال قواعد اسلامی وضع شده اما به هیچ گونه شاهد رعایت آن نیستیم و این بر خلاف نظام اقتصادی اسلامی است.
آيت الله اراکي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی پیش امروز در مراسم یادبود آیت الله شهید سید محمدباقر صدر که در مدرسه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، گرامیداشت ایام الله دهه فجر بیان کرد: امیدواریم که خداوند این نعمت خود را از طریق امام عصر (عج) کامل کند و ما را لیاقت‌مندانی برای این ظهور و عدل الهی قرار دهد.

 
وی ادامه داد: اصولاً انبیای الهی پیش از اسلام همه ممحدان خلافت کبیر پیامبر اکرم (ص) بوده اند و خلافت کبرا مخصوص پیامبر اکرم (ص) است؛ علمای ما از گذشته تا به امروز در رشد حوزه های علمیه پیشرفت های بسیاری داشته‌اند.

 

آیت الله اراکی یادآور شد: در این راستا حوزه علمیه و مرجعیت عالی شیعه به روشنی این رشد را نشان داده اند، این رشد این توفیق را به ما داد که این انقلاب را از سر بگیریم و این حادثه بزرگ در تاریخ بشر و جوامع اسلامی شیعه تحقق پیدا کند؛ اگر آمادگی و شایستگی حوزه های علمیه نبود این لیاقت برای جامعه اسلامی ما به وجود نمی آمد زیرا انقلاب ما یک پدیده اتفاقی و تصادفی نبود.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما در این عرصه به مرتبه ای دست پیدا کرده ایم که توانایی مدیریت جامعه شیعی به سمت ایجاد یک انقلاب جهانی و شیعی را به وجود بیاوریم اگر کسی بخواهد مقایسه عصر امام (عج) با آقای آیت الله صدر که از نخبگان جدید می‌باشند را داشته باشد از دوران های پیش تا به امروز آمادگی نخبگان حوزه علمیه کاملا محسوس است.

 

وی افزود : جهانی که حضرت امام (ره) به وجود آوردند قطعا بریده ای از خودشان نبود و این یک تن از خودش نبود و در واقع این انقلاب و حادثه بزرگ به وجود آمده از همراهی حوزه علمیه و آگاهی مردم در رفع این امور بوده است.؛ آیت الله صدر نیز در رابطه با این امر یکی از چهره های برجسته دوران اخیر می‌باشد.

 

آیت الله اراکی تصریح کرد: در کتابچه‌ای بنام بیداری اسلامی معاصر و پیشگامان و زبده ها سه بخش اساسی مطرح شده که عبارت از زندگی سید جمال الدین و نقش آن در این عرصه، زندگی امام (ره) و زندگی آیت الله صدر است، یکی از ویژگی های آیت الله صدر این است که توانست جامعیت اسلام و تفکر امامیه را به نمایش بگذارد؛ در اصل وقتی می گوییم اسلام جامعیت دارد یعنی تمام نیازهای انسان معاصر را شامل می شود.

 

وی ادامه داد : ما اگر بخواهیم جامعه‌ای داشته باشیم که سازنده آن اسلام باشد در واقع بگوییم که متصل به اسلام است باید بتواند تمام نیازهای مردم را از طریق اسلام پاسخگو باشد و این جامعه هم به این پاسخها عمل کند و مبنای زندگی و روابط اجتماعی این پاسخ ها باشد، اولین شرطی که اسلام بتواند پاسخگوی این نیازها باشند این است که برای جامعه به عنوان یک جامعه، باید پاسخی برای نیازها وجود داشته باشد.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در جامعه بشری دو نیاز فردی و اجتماعی وجود دارد؛ انسان اگر در جایی تنها زندگی کند نیازمند نیازهایی است که باید تامین شود؛ پاسخگویی به نیازهای فردی یک بخش از ماموریت های اسلام است و یک بخش از ماموریت های هر تئوری یا هر مکتبی این است که بخواهد انسان را مدیریت کند، انسان اگر در جامعه زندگی کرد اولین پرسشی که برای او مطرح است انسانی که  آیا انسان تنها وقتی وارد جامعه می‌شود همان انسان فردگرا و تنها است یا از شخصیت جدیدی برخوردار خواهد شد.

 

آیت الله اراکی ادامه داد:  ما اگر در جامعه امامی را داشته باشیم و کسی حتی همراه او وجود نداشته باشد یک مجموعه کامل به وجود نمی آید زیرا باید از امام خود اطاعت کند؛ در این رابطه قرآن کریم آورده است که مبنای میثاق و پیوند اجتماعی امام زمانی شکل می گیرد که جامعه شکل گیرد.یعنی همان تکلیف اجتماعی به وجود آید.

 

وی افزود: در رابطه با شکیل گیری جامعه کامل دو پیمان اطاعت و نصرت وجود دارد، یعنی اگر اطاعت از امام انجام شود اما پای عمل کسی، به آن اقدام نکند جامعه کامل شکل نمی گیرد؛ برای نمونه در زمان رسول اکرم (ص) مردم مطیع و فرمانبردار او بوده اند اما خیلی از آن‌ها در زمان جنگ اذن عدم حضور در جبهه جنگ را طلب می کردند در این شکل باز جامعه کامل صورت نگرفته است. چون یک مکلف اجتماعی تکلیف دارد که تمام جنبه های یک جامعه را که به آن شخصیت کلان اجتماعی می‌دهد رعایت کند.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: در رابطه با شکل گرفتن یک جامعه کامل اساس نظام باید مطرح شود، یعنی نظام هایی همانند نظام اقتصادی ، سیاسی، تربیتی و فرهنگی در یک نظام کامل باید شکل گیرد؛ برای مثال ما در نظام اقتصادی خود باید تمام مسائل مالی، تجاری و اقتصادی خود را بر اساس احکام اسلامی وضع کرده و رعایت کنیم اما ما شاهد آن هستیم که در نظام اقتصاد بانکی ما برای مثال قواعد اسلامی وضع شده اما به هیچ گونه شاهد رعایت آن نیستیم و این در اصل خلاف نظام اقتصادی اسلامی است.

 

آیت الله اراکی ادامه داد: در رابطه با نظام سیاسی تکلیفی که بر عهده ما است و در اسلام به آن اشاره شده این است که جامعه اسلامی باید مستقل باشد اما به عنوان مثال در یکی از روزنامه های ما به نام جامعه مطلبی منتشر شده بود حاوی اینکه چرا ما باید استقلال داشته باشیم و چرا ما باید از لحاظ تصمیمات سیاسی وابسته نباشیم

 

وی گفت: در اصل مکلف باید استقلال سیاسی داشته و فرمانروایی یک جامعه باید امر خداوند را بگوید و مطیع او باشد؛ بر این اساس مردم (یا همان مکلف) نیز با اطاعت از او در اصل از خداوند متعال اطاعت کردند، ما در بحث امر به معروف و نهی از منکر مهمترین مصداق مان اقامه یک جامعه و حکومتی است که فرمانروایش از سوی خداوند متعال مصونیت داشته باشد و جامعه هم از او تبعیت کند و به عنوان اطاعت از فرمان خدا زندگی کند.

 

در پایان این مراسم از طلاب برتر با حضور آیت الله اراکی وحجت الاسلام والمسلمین رشاد تجلیل و تقدیر به عمل آمد./9591/پ202/ج1

ارسال نظرات