۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۳۱۴۴۱۵
سخنران حرم رضوی:

حضور مردم در صحنه عامل مقبولیت نظام است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: عامل مشروعیت نظام سیاسی ما به ولایت فقیه و عامل مقبولیت آن مردمی بودنش است؛ ملت مسلمان، متعهد و ولایتمدار ایران با حضور در صحنه های گوناگون انقلابی به نظامش مقبولیت، اعتبار و صلابت بخشیده است.
حجت الاسلام مهدي شريعتي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی سه شنبه شب، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با اشاره به «مردم سالاری دینی، همدلی و همزبانی مردم و دولت» گفت: از بزرگ ترین حقوق اجتماعی حقوق متقابل امام و امت است که خداوند آن را عامل همدلی قرار داده است ، همدلی و همزبانی این است که حکومت وظیفه اش را نسبت به مردم و مردم نیز به وظایف خود نسبت به دولت عمل کنند.

 

محتوای اسلامی در قالبی مردمی

وی بیان کرد: نظام سیاسی ما برخاسته از انقلاب شکوهمند اسلامی است که محتوای اسلامی، شکل و قالبی مردمی دارد.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار با بیان این که محتوای نظام مبنی بر دو شاخصه اسلامی است، افزود: اول این که قوانین و مقرراتش برگرفته از اسلام و قرآن است که بنابرآن نهادی به عنوان شورای نگهبان تأسیس شده که بر مصوبات مجلس شورای اسلامی نظارت داشته باشد که مغایر با مبانی دینی نباشد.

 

امام جمعه سابق تربیت حیدریه ادامه داد: شاخصه دوم اسلامی بودن نظام ما «ولایت فقیه» است که مدیریت، ولایت و رهبری کلان جامعه ما برعهده یک اسلام شناس و عالم به دین است که ناظر بر قوای مختلف و ارکان نظام باشد تا اصول و خطوط نظام و اسلام منحرف نشوند.

 

وی با اشاره به جمهوری و مردمی بودن نظام اظهار کرد: اگر عامل مشروعیت نظام سیاسی ما به ولایت فقیه است، عامل مقبولیت آن مردمی بودنش است؛ حضور مردم در صحنه های مختلف چون انتخابات عامل حفظ دیانت و صیانت نظام بوده است.

 

جمهوریت با اسلامیت منافاتی ندارد

حجت الاسلام شریعتی تبار خاطرنشان کرد: هیچ گونه منافاتی بین جمهوریت و اسلامیت نظام وجود ندارد بلکه با هم هماهنگ هستند با این که ولایت فقیه ولایتش را از خدا و امام زمان(عج) گرفته است، در عین حال حضور مردم در صحنه های گوناگون دارای نقش مهم و کلیدی است.

 

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی مطرح کرد: حضرت علی(ع) پذیرش خلافت و رهبری سیاسی جامعه را با دسه دلیل در خطبه شقشقیه بیان فرموده اند که نخستین علتش حضور مردم است.

 

عدالت اجتماعی از حقوق مردم بر دولت است

وی افزود: دوم تمام شدن حجت خدا بر ایشان با وجود یار و یاور، و سوم این که خداوند از علما، متفکران و اندیشمندان جامعه مسؤولیت گرفته که دربرابر گرسنگی مظلوم و شکم بارگی و غارتگری ظالم بی تفاوت نباشند.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار تأکید کرد: علت سوم فلسفه وجودی حکومت اسلامی است که باید قابل توجه مسؤولان و دولتمردان نظام اسلامی قرار گیرد.

 

امام جمعه سابق تربت حیدریه گفت: ملت مسلمان، متعهد و ولایتمدار ایران با حضور در صحنه های گوناگون انقلابی به نظامش مقبولیت، اعتبار و صلابت بخشیده که این موضوع نیز در کلام امام علی(ع) به عنوان حقوق متقابل ملت و دولت بیان شده است.

 

وی افزود: حق مردم بر حکومت از منطق امیرمؤمنان علی(ع) این است که حاکم و مدیران در سطوح مختلف خیرخواه و ناصح مردم باشند؛ اگر مسؤولان و دولتمردان در مقام عمل این حقوق برآیند بسیاری از مشکلات اقتصادی برطرف می شود.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار متذکر شد: هر چند دشمن به کمتر از این رضایت نمی دهد که ملت ایران دست از آرمان ها، ولایت و عزتش بردارد اما تمام مشکلات را نمی توان معلول توطئه های دشمن دانست؛ توطئه و کید شیطانی ضعیف است مشروط بر این که دولتمردان و حکومت حق این مردم شهیدپرور، صبور و همیشه در صحنه را بدانند.

 

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: از دیگر حقوق مردم بر دولت موازنه اقتصادی و عدالت اجتماعی است نه به این معنا که برخی بیش از حد از امکانات رفاهی برخوردار بوده و عده ای در جامعه سردرگرم مشکلات مالی و اقتصادی باشند.

 

وی افزود: حکومت به لحاظ فرهنگی باید دائم زمینه ساز رشد دانش، خرد و آگاهی جامعه باشد تا بی بصیرتی و جهالت در جامعه رخنه نکند، همچنین دولت نسبت به تربیت و ترویج ارزش های دینی و انسانی در جامعه مسؤول است تا ارزش هایی چون عفت، حجاب، حیا، ایمان، تقوا و غیرت پایمال نشود.

 

حجت الاسلام شریعتی تبار بیان کرد: از حقوق امام و دولت بر مردم وفای به عهد و پیمان، خیرخواهی نسبت به دولت، اطاعت و فرمانبری از امام و حاکم جامعه است که ملت با وفای به عهد و میثاق خود با ولایت فقیه چشم طمع آمریکا و اسراییل را کور می کنند./1308/202/ب1

ارسال نظرات