۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۳۱۴۱۶۶
دبیر کمیته داستان چهارمین جشنواره هنر آسمانی:

داستان ثمره اتفاقات اجتماعی و عظیم در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ دبیر کمیته داستان چهارمین جشنواره هنرآسمانی گفت: داستان ثمره اتفاقات اجتماعی و عظیم در جامعه است، اما چنین اتفاقاتی در جامعه ایران سابقه چندان طولانی ندارد.
حجت الاسلام سيد احمد بطحايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد بطحایی عصر امروز در نشست تخصصی «داستان انقلاب؛ هویت، چالش و راهکارها» که در نمایشگاه «انقلاب اسلامی، هنر اسلامی» در کتابخانه جدید حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، به بیان اهداف خود از نگارش رمان «هر صبح می‌میریم از نشر افق» پرداخت.

 

دبیر کمیته داستان چهارمین جشنواره هنرآسمانی با اشاره به 10 سال فعالیت خود در عرصه داستان نویسی، اظهار داشت: رمان یاد شده را با دغدغه‌های انسانی، ‌مذهبی و شخصی از اواخر سال 87 تا سال 90 به نگارش در آوردم.

 

دانشجوی دکترای حکمت هنری دینی با اشاره به همکاری آقای شهسواری در نگارش این رمان خاطرنشان کرد: رمان «هر صبح می‌میریم از نشر افق» داستان چالش برانگیزی دارد؛ نگاه به داستان سلیقه‌ای صورت گرفته و علت به طول انجامیدن آن هم به همین امر باز می‌گردد؛ زیرا هیچ‌گاه رمانی با چنین مشخصاتی نمی‌تواند به سرعت اجازه نشر پیدا کند.

 

معاون آموزش مدرسه اسلامی هنر اضافه کرد: این رمان، داستان یک عکاس در بند زندانیان را ترسیم می‌کند؛ عکاسی که همسر خود را کشته و پس از مدتی معلوم می‌شود که قاتل مادر خویش نیز هست.

 

نویسنده رمان «هر صبح می‌میریم از نشر افق» بیان کرد: درگیری اصلی رمان، مبحث ایمان است؛ درگیری میان عشق، مکافات و عقوبت او به تصویر کشیده شده است.

 

حجت‌الاسلام بطحایی در پاسخ به این سؤال که «چرا داستان که حرف اول ادبیات جهان را می‌زند، در ایران از قوت زیادی برخوردار نیست؟» اظهار داشت: ایرانیان در زمان‌های گذشته همواره در نظم بسیار قوی‌تر از نگارش نثر بوده‌اند.

 

وی افزود: ادبیات ما بیشتر به نظم گره خورده است و همین امر سبب شده که اشعار بسیار زیاد و پرقدرتی از گذشته برایمان باقی مانده باشد؛ اکنون مدت زیادی نیست که به ادبیات نثرگونه روی آورده‌ایم.

 

این نویسنده ادبی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: داستان به معنای مدرن خود، با ایجاد تردید و شک در مخاطب مواجه است؛ به عبارتی دیگر چالش تردید وار ذات داستان را تشکیل می‌دهد در حالی که در ادبیات گذشته، ایمان و یقین شالوده داستان را تشکیل می‌داده است..

 

حجت‌الاسلام بطحایی عنوان کرد: داستان ثمره اتفاقات اجتماعی و عظیم در جامعه است اما چنین اتفاقاتی در جامعه ایران سابقه چندان طولانی ندارد؛ از زمان مشروطه و حکومت پهلوی بود که اتفاقات عظیم به وجود آمدند و از همان زمان هم، ادبیات داستانی در ایران، به مرور شکل گرفت.

 

دبیر کمیته داستان چهارمین جشنواره هنرآسمانی گفت: پاسخ به این سؤال که چرا مطالعه مکتوب کم است و داستان نویسی قوی نیست؟ بحث قوی جامعه شناسی می‌طلبد./997/202/ب2

ارسال نظرات