۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۳۱۴۰۲۰
مرعشی:

تعیین کنندگی مردم در جمهوری اسلامی نهادینه شده است

خبرگزاری رسا ـ مرعشی با بیان این که همه نهادهای قانونی کشور هم از رأی مردم شکل می‌گیرند و هم باید نسبت به مردم پاسخگو باشند، گفت: این اصل در منویات امام خمینی(ره) بسیار بر آن تأکید می‌شد و توسط مقام معظم رهبری هم پیگیری شده است و تقریبا نهادینه شده است.
سيد حسين مرعشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید حسین مرعشی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان، پیش از ظهر امروز در همایش «نهاد انتخابات؛ 37 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی» که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، با تبریک سالروز ورود امام خمینی، اظهار داشت: مسأله انتخابات در جمهوری اسلامی همیشه از پدیده‌های اصیل، مهم وتأثیر گذار بوده و هست.


وی افزود: دقیقا دو ماه بعد از ورود امام خمینی به ایران اولین انتخابات در ایران برگزار شد و این که بعد از چندین ماه اعتصاب و تدارک و شور و حال انقلابی و آزادی زندانیان سیاسی کشور خود را برای انتخابات آماده کرد نُرم خوبی از دموکراسی را به نمایش گذاشت.

 

در جمهوری اسلامی حتی اصل نظام هم به رأی گذاشته شد که نُرم خوبی از دموکراسی است
مرعشی با بیان این که در هیچ انقلابی در رابطه با اصل نظام رأی گیری نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی حتی راجع به اصل نظام هم انتخابات برگزار شد و هر دو سال یک انتخابات به صورت منظم برگزار شده که در این زمینه نمره خوبی را گرفته است.


وی با اشاره به این که امام خمینی(ره) اعتقاد راسخ به مردم و تشخیص مردم داشته‌اند، یاد‌آور شد: در جای جای زندگی امام خمینی(ره) دیده می‌شود و در وصیت نام ایشان هم آمده است که فرمودند هر وقت با مشکل روبرو شدید مردم را به صحنه بیاورید و مشکلات حل خواهد شد.


عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با اشاره به انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: در آن دوره جامعه مدرسین قرار شد برای تمام کشور لیستی را منتشر کنند و از آنجا که روحانیت جایگاه ویژه‌ای داشتند احتمال رأی آوردن این لیست بسیار بالا بود ولی امام خمینی(ره) قاطعانه جلو این کار را گرفتند.


وی با بیان این که در انقلاب مشروطیت چون روحانیت از صحنه حذف شدند به انحراف کشیده شد، افزود: امام خمینی(ره) فرمودند همان قدر که حذف روحانیت خطرناک است گرفتن تمام امور به دست روحانیت و این که فقط فقها باید در سیاست دخالت بکنند هم برای کشور خطرناک است و بنابراین از ارائه لیست انتخاباتی توسط جامعه مدرسین ممانعت کردند.


در جمهوری اسلامی جریان تعیین کنندگی مردم نهادینه شده است
مرعشی نقش منویات امام خمینی(ره) را در قانون اساسی بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: همه نهادهای قانونی کشور هم از مردم شکل می گیرند و همه باید نسبت به مردم پاسخگو باشند و این اصل توسط مقام معظم رهبری هم پیگیری شده است و تقریبا نهادینه شده است.


وی با اشاره به نهادینه شدن جریان تعیین کننده مردم در انتخابات، یاد آور شد: در انتخابات اخیر در سال 92 هم شاهد این بودیم و کشور از مسیری که ناخود آگاه و بر اساس یک اشتباهاتی در داخل و شیطنت‌هایی از خارج قرار گرفته بود در مسیر تکاملی افتاد و در مدت دو سال ونیم دولت و مردم موفق شدند که یکی از پیچیده ترین مشکلات ایران را حل کنند و تحریم‌ها رفع شد و از تهدید رهایی پیدا کردیم.


عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در زمینه آنچه دغدغه‌هایی خواند که همیشه در رابطه با تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات وجود داشته، ابراز داشت: باید گروه‌های سیاست در تعامل با نظام و همدیگر این مشکل را رفع کنیم؛ ما ساعت‌ها بحث کردیم و من خدمت آقای مؤمن گفتم دغدغه شما حفظ سلامت نظام است تا افراد منحرفی وارد نظام نشوند و دغدغه ما هم کفایت نظام است که افراد بی کفایتی در رأس امور قرار نگیرند و سلامت نظام در صورتی می‌تواند مورد توجه باشد که کفایتش هم مورد توجه باشد.


وی با اشاره به آنچه در دولت گذشته بر نظام گذشت، افزود: امروز وظیفه ما این است که توضیح دهند برای مردم که 12 سال حاکمیت مطلق بر مهمترین نهاد کشور آیا منجر به گسترش عدالت و رونق و اشتغال و گسترش قشر متوسط شده است زیرا 12 سال یک عمر است و نتیجه اش بشود پرونده بابک زنجانی و دیگر زد و بندها؛ این موضوعاتی است که مردم باید اطلاع داشته باشند و مجلس جواب بدهد.


مرعشی با بیان این که تمام این موارد باید در سایه حفظ و تقویت اصل نظام و عزت رهبری باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشگاه‌ها که متشکل از افراد اهل علم و کارشناس و دانشجویان به عنوان کسانی که طینت پاک دارند در این زمینه پیشگام باشند.


وی  در بخش پرسش و پاسخ با اشاره به این که ما در مدت 120 سال مدام میان آزادی و سیاست های مدیریت شده در رفت و آمد هستیم، یاد آور شد: واقعیت این است که استعدادهای ملی ما در عرصه سیاسی و اجتماعی پرورش پیدا نکرده و ظرفیت‌های مان کوچک است و در دوره هایی که آزادی گسترش پیدا می‌کند این آزادی مقید به عقل و خرد نمی‌ماند و الان در فضاهای مجازی که آزادی دارند به فضای آزاد بیشتر از منافع و معقولات فکر می‌کنند و منجر به لا قیدیت می شود.


عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ابراز داشت: نماد دیگر ضعف در کشور این است که وقتی گروهی به قدرت می رسد از قدرت خود بر علیه گروه دیگر استفاده می کند و می تواند قدرت را مهار کند و از آن سوء استفاده نکند؛ این که صاحبان قدرت در اوج قدرت بتوانند خویشتن داری کنند و منتقدان خود را سرکوب نکنند نیاز جامعه است؛ ما باید آنقدر افراد را به مجلس بفرستیم تا یاد بگیرند از موقعیت خود برای خویشاوندان خود استفاده نکنند.
/843/پ202/ج

ارسال نظرات