۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۳۱۳۷۴۳
احکام(۴۳)

مصادیق کم‌فروشی در بازار اسلامی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسایل فقهی استان مقدس حضرت معصومه (س) به تبیین مصادیق کم فروشی پرداخت و گفت: هرگونه افزودنی که برای جنس ناخالصی به حساب می‌آید از موارد کم فروشی و گران فروشی به حساب آمده و حق الناس به گردن شخص است.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جعفر ربانی شب گذشته در مراسم بیان احکام شرعی که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تبیین مصادیق کم فروشی پرداخت و گفت: دست کاری کردن ترازو و برهم زدن نظم و استاندارد آن یکی از موارد کم فروشی است.


کارشناس مسایل فقهی استان مقدس حضرت معصومه (س) افزود: قرار دادن اجناسی مانند ابریشم در مکان خنک و مرطوب برای افزایش وزن و فروش به عنوان جنس سنگین‌تر حق الناس است و از مصادیق کم فروشی به حساب می آید.


وی به تبیین واژه حق الناس در احکام کم فروشی پرداخت و اظهار کرد: حق الناس در کم فروشی به این معنا است که اگر فرد روزی از کار خود پشیمان شد باید تمام میزان مال کم فروخته شده را به مشتریان خود برساند؛ بنابراین عقل در انسان عاقل چنین حکم می‌کند که آینده خود را به چنین سختی و مشقت قرار ندهد.


حجت الاسلام ربانی با اشاره به اینکه گذاشتن مرغ ذبح شده در آب برای فروش به عنوان جنس سنگین از مصادیق کم فروشی است، گفت: هرگونه افزودنی که برای جنس ناخالصی به حساب می‌آید از موارد کم فروشی و گران فروشی به حساب آمده و حق الناس به گردن شخص شرعا حاکم خواهد شد.


کارشناس مسایل فقهی استان مقدس حضرت معصومه (س) اضافه کردن آب به شیر یا آب لیمو را از دیگر مصادیق کم فروشی و ضایع کردن حقوق مردم برشمرد و گفت:سؤال مهمی که مطرح است و باید به آن دقت کافی بشود این است که چنانچه که پنیر می خریم که مقداری آب همراه آن است و یا برخی اجناس که لازمه یک ناخالصی را دارند خرید و فروش آنچه حکمی دارد.


وی افزود: اگر جنس به مقدار متعارف باشد اشکالی ندارد و اگر بیش از مقدار متعارف باشد دین بر ما جاری شده است./837/پ202/ی

ارسال نظرات