۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۳۱۳۶۶۳
رییس هیأت نظارت بر انتخابات خراسان شمالی:

مردم به شایعات تأیید داوطلبان ردصلاحیت شده انتخابات توجه نکنند

خبرگزاری رسا ـ رییس هیأت نظارت بر انتخابات خراسان شمالی با بیان اینکه هنوز هیچ منبع رسمی در مورد تأیید صلاحیت احتمالی داوطلبان ردصلاحیت شده و یا احرازصلاحیت نشده اعلام نظر نکرده است، از مردم خواست تا به شایعات موجود در این زمینه توجه نکنند.
حجت الاسلام نوري- رييس دفتر نظارت و بازرسي انتخابات خراسان شمالي

حجت الاسلام رضا نوری، رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تأکید بر رعایت قانون از سوی همه افراد، اظهار کرد: برخی از داوطلبان ردصلاحیت شده و یا احرازصلاحیت نشده در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه خراسان شمالی، اقدام به فضاسازی در مورد تأیید صلاحیت خود می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه انجام این گونه اقدامات خلاف قانون است، تصریح کرد: هنوز هیچ منبع رسمی در مورد تأیید احتمالی صلاحیت داوطلبان ردصلاحیت شده و یا احراز صلاحیت نشده انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام نظر نکرده و به هیچ کدام از داوطلبان نیز اطلاعی در این زمینه داده نشده، بر این اساس بیان برخی اخبار در مورد تأیید صلاحیت این افراد نادرست است.

 

حجت الاسلام نوری افزود: با وجود این برخی از داوطلبان انتخابات برای اینکه تبلیغات چراغ خاموش آنها از دور نیفتاده و همچنان در جریان باشد از تأیید صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان خبر می دهند درحالی که همه این موارد شایعه بوده و سندیت ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی از این داوطلبان انتخابات بر اساس رایزنی‌ها و صحبت‌هایی که با بعضی از افراد و شخصیت‌ها می‌کنند به تأیید صلاحیت خود امیدوار شده و حدس‌های خود در این زمینه را به مردم انتقال می دهند درحالی که شاید در عمل حدسیات این افراد به واقعیت بدل نشود.

 

حجت الاسلام نوری اضافه کرد: این موارد شامل جوسازی و فضاسازی انتخاباتی بوده و از مردم انتظار می رود به شایعات موجود در این زمینه توجه نکنند.

 

به گفته وی شورای نگهبان تا بیستم بهمن برای اعلام نظر در زمینه بررسی پرونده افرادی که صلاحیت آنها احراز و یا تأیید نشده فرصت دارد هرچند که شورای نگهبان گفته شاید تا شانزدهم این ماه نیز نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را اعلام کند.

 

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه در خراسان شمالی 51 نفر از داوطلبان رقابت در انتخابات مجلس تأیید شده و 37 نفر از داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید و یا احراز نشده بود نیز به شورای نگهبان شکایت کردند، افزود: البته در این استان چهار نفر از داوطلبانی که صلاحیت آنها تأیید و یا احراز نشده بود نیز به رأی هیأت مرکزی انتخابات تمکین کرده و اعتراض نکردند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار کرد: از مجموع 10 داوطلب رقابت در این انتخابات در حوزه انتخابیه استان خراسان شمالی با یک کرسی نمایندگی، دو نفر انصراف داده، صلاحیت یک نفر تأیید شد و صلاحیت هفت نفر نیز به دلیل عدم مؤفقیت در آزمون اجتهاد، احراز نشد.

 

حجت الاسلام نوری با بیان اینکه از مجموع ردصلاحیت شدگان انتخابات خبرگان در خراسان شمالی هیچ کس به این رأی اعتراض نکرده است، ادامه داد: با توجه به اینکه علت ردصلاحیت این افراد رد شدن در آزمون خبرگان بود و شورای نگهبان نیز تاکنون دو بار آزمون مزبور را برگزار کرده و آزمون سوم برگزار نمی شود، حتی اگر داوطلبان ردصلاحیت شده در انتخابات خبرگان در خراسان شمالی نیز اعتراض کنند، اعتراض آنها به جایی نمی رسد.

 

گفتنی است، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، هفتم اسفندماه امسال به صورت همزمان با یکدیگر در سراسر کشور برگزار می شود.

 

استان خراسان شمالی با بیش از 918 هزار نفر جمعیت، در مجلس خبرگان رهبری یک نماینده و در مجلس شورای اسلامی نیز چهار نماینده از سه حوزه اصلی بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان، شیروان و اسفراین دارد. همچنین مردم فاروج از خراسان شمالی با مردم قوچان از خراسان رضوی نیز یک نماینده مشترک در مجلس شورای اسلامی دارند./9314/302/ب3

ارسال نظرات