۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۳۱۳۴۱۲
مدیر گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

نظرات پژوهشگران حقوق اسلامی در پیش نویس نظریه حق حیات سازمان ملل مؤثر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جوان آراسته در نشست علمی بررسی پیش نویس نظریه حق حیات کمیته حقوق بشر سازمان ملل گفت: ایجاد دغدغه و حساسیت در ارتباط با این پیش نویس در بدنه حوزه و دانشگاه، موضوعیت دارد و درخواست می‌شود از اساتید و پژوهشگرانی که مکتوبات و مطالبی در این زمینه دارند، مطرح کرده و به کمیسیون حقوق بشر اسلامی منتقل کنند.
حجت الاسلام حسين جوان آراسته

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین جوان آراسته، مدیر گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در نشست «نقد پیش نویس نظریه تفسیری شماره 36 کمیته حقوق بشر در شرح و تفصیل ماده 6 میثاق حقوق مدنی و سیاسی مصوبه 1966» اظهار داشت: برپایی این نشست دارای دو غرض و فایده بود که در مرحله نخست طرح بحث، دریافت و جمع‌بندی نظرات اساتید قم و تهران از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی است.

 

دبیر نشست علمی بررسی پیش نویس نظریه حق حیات در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: در مرحله دوم، ایجاد دغدغه و حساسیت در این زمینه در بدنه حوزه و دانشگاه، موضوعیت دارد و درخواست می‌شود از اساتید و پژوهشگران که اگر مکتوبات و مطالبی در ارتباط با این پیش نویس دارند، منتقل کنند، تا در کمیسیون حقوق بشر اسلامی استفاده شود.

 

در ادامه حجت الاسلام محمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید اظهار داشت: ما باید به نظام ساختارهای بین الملل توجه کنیم و با توجه به قوانین مجازات اسلامی، چالش‌های کلیدی در عرصه‌های حقوقی همانند مجازات اعدام را مورد توجه قرار دهیم.

 

حجت الاسلام محمدی تأکید کرد: سازمان همکاری اسلامی در حدود یک سال است که کمیسیون مستقل حقوق بشری تشکیل داده و وارد فاز نظارتی شده است، از این‌رو باید نظرات آنها در نظرات تفصیلی پیش نویس جلب شود.

 

وی گفت: در گذشته کنوانسیون‌های بین‌المللی از این که یک کلمه اسلامی به کار ببرند، ابا داشتند، در صورتی که اکنون در این پیش نویس از نقش فتوا و دیه سخن می‌گوید، گرچه تعریض است، اما به هر حال این فرصتی برای بیان مطالب و عقاید اسلامی است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید تصریح کرد: به نظر بنده در این پیش نویس موارد متعارض و ناسازگار با الگوی حقوق اسلامی بسیار است از سقط جنین، توهین به مقدسات، حمایت از همجنس‌گرایی و دیگر موارد که جای بحث دارد.

 

وی یادآور شد: در یکی از بندهای پیش نویس از توقف تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی سخن به میان آمده است، اما سخنی از انهدام سلاح‌های کشتار جمعی که قدرت‌های بزرگ در حال حاضر دارند، سخنی به میان نمی‌آورد و این نگاه جانبدارانه نسبت به آنها است.

 

حجت الاسلام محمدی افزود: اما به صورت کلی این سند پیوند میان حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه است که این نقطه قوتی است؛ از این‌رو باید ما با واقعیت‌های نظام بین‌الملل بیشتر آشنا شویم و در این مجامع بیشتر حضور پیدا کنیم./908/202/ب2

ارسال نظرات