۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۳۱۳۳۸۶
دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی:

برخی از بندهای پیش نویس کمیته حقوق بشر با موازین فقهی اسلام تعارض دارد

خبرگزاری رسا ـ ضیایی‌فر در نشست علمی بررسی پیش نویس نظریه حق حیات گفت: متن پیش نویس نظریه حق حیات کمیته حقوق بشر سازمان ملل در مواردی با موازین فقهی و نظام کیفری اسلامی تعارض دارد که نیاز به تأمل بیشتری دارد.
محمدحسن ضيايي‌فر، دبير کميسيون حقوق بشر اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسن ضیاییفر، دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست «نقد پیش نویس نظریه تفسیری شماره 36 کمیته حقوق بشر در شرح و تفصیل ماده 6 میثاق حقوق مدنی و سیاسی مصوبه 1966» اظهار داشت: متن پیش نویس نظریه حق حیات کمیته حقوق بشر سازمان ملل در مواردی با موازین فقهی و نظام کیفری ما تعارض دارد و همسویی ندارد که نیاز به تأمل بیشتری دارد.

 

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با اشاره به مجازات اعدام در قوانین حقوقی، افزود: برخی اشکالات به بندهای پیش نویس باید با نگاه اصلاحی در نشست‌های علمی پرداخته شود و خلأها و نقص‌های حقوقی که می‌توانست در این سند مطرح شود یا در قوانین حقوقی به بازنگری و اصلاح نیاز دارد، مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تأکید کرد: سطح ارزیابی از متون این چنینی چندگانه می‌تواند باشد، نخست این که چارچوب را امری مفروض تلقی کنیم، چنان که در برداشت‌های حقوق بشر غربی مطرح است؛ یعنی زیربنایی را تعریف کرده و طبق آن قوانین حقوقی را بنا کرده‌اند و ارزیابی متن‌ها بیشتر روی جزیی‌ترین واژگان است.

 

ضیاییفر یادآور شد: سطح دیگر ارزیابی، جنبه نقد ارزیابی و بیان اشکالات را دارد یا به دنبال خلأها و نقص‌هایی است که می‌توانسته در آن متن مندرج شود اما درج نشده است و  سطح دیگر حوزه‌هایی است که مطرح شده و می‌تواند به عنوان یک ظرفیت مناسبی در نظام حقوقی کشور خاصی مطرح و دنبال شود که از این مورد نیز غفلت صورت گرفته است.

 

وی تأکید کرد: برخی از خلأها در پیش نویس مورد غفلت واقع شده است، همچون نقش مخرب تولید کنندگان سلاح، مسأله نقش تحریم‌ها بر حیات انسان‌ها، مسأله هتک حرمت به مقدسات مردم که باعث جنگ‌ها و نزاع‌هایی می‌شود که لازمه آن قطع حیات انسان‌ها است.

 

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی افزود: مسأله اعدام قاچاقچیان باید مورد بررسی واقع شود که آیا می‌توان در قوانین مجازات به عنوان جایگزین به روش‌های اصلاحی روآورد، از آنجا که این نوع از مجازات به تدریج در قوانین حقوقی برخی از کشورها مورد بازنگری واقع شده است.

 

وی گفت: برخی از مواردی که در بندهای این پیش نویس آمده است به عنوان ظرفیت مناسبی که می‌توان از آن استفاده کرد و زمینه‌ای برای پیگیری دغدغه‌های جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران باشد و اهل فن می‌توانند آن را درک کنند.

 

ضیاییفر ابراز داشت: مواردی که به آیین دادرسی کیفری، اجرای سازوکارهارهای حقوقی، تضمین حمایت از حق حیات، مباحث مربوط به اعدام و حقوق بشر دوستانه، ریشه‌ها و علل به خطر افتادن حیات بشری و دیگر مواردی نیز وجود دارد که می‌توان نگاه همدلانه‌ای داشته باشیم./908/202/ب2

ارسال نظرات