۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۳۱۳۳۸۵
دبیر علمی کنگره خطر جریان‌های تکفیری:

برگزاری کنگره در جلوگیری از رشد و گسترش تکفیر و افراط مؤثر است

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی کنگره خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز گفت: پدیده‌های انسانی به سادگی قابل شناخت و ارزیابی دقیق نیستند اما این اطمینان را می‌دهم که اقداماتی همچون برگزاری این کنگره، در پیشگیری از رشد و گسترش تکفیر و افراط مؤثر است.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی العالمیه(ص) در نشست خبری پایان همایش بین المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز که در محل سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) اظهار داشت: این کنگره بر شناخت همه جانبه افراط و تفریط تأکید داشته است؛ برای این‌که کسی محکوم به کفر شود، باید ضوابط دقیقی وجود داشته باشد و کسی که شهادتین را بر زبان جاری کند را نمی‌توان تکفیر کرد.

 

وی با بیان این‌که همواره امکان مقابله فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با جریان‌های تکفیری وجود دارد، ادامه داد: در این همایش بر کنترل و ارتقای رسانه‌های جهان اسلام تأکید شد تا رسانه‌ای مسیر افراط و تفریط را طی نکند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی ابراز کرد: تأکید کنگره مقابله با تکفیری‌ها بر این بود که افراط در هر مذهبی محکوم شود؛ برگزاری این کنگره برای گوششدن درهایی است که ارتقای آموزش و پرورش و تولیدات فرهنگی را برای جهان اسلام بیافریند.

 

وی افزود: این کنگره از سیاستمداران، روشن‌فکران، علما و نخبگان سراسر دنیا دعوت می‌کند که مسیر وحدت و همگرایی را طی کند.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه(ص) در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد:‌ نشست‌های کنگره ادامه پیدا خواهد و دبیرخانه با حلقه‌های گوناگون اسلامی ارتباط برقرار می‌کند؛ همچنین در آینده، نشست‌هایی در کشورهای دیگر نیز برگزار خواهد شد.

 

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص دست‌آوردهای عملی این همایش و کنگره گذشته، یادآور شد: پدیده‌های انسانی به سادگی قابل شناخت و ارزیابی دقیق نیستند اما این اطمینان را می‌دهم که اقداماتی همچون برگزاری کنگره مقابله با تکفیری‌ها، از پیشگیری رشد و گسترش تکفیر و افراط مؤثر است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی تأکید کرد: پایه‌های تفریط و افراط در سیاست‌گذاری‌های جهانی قرار گرفته و دلارهای بسیاری برای ترویج تفکرات تکفیری صرف می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان ارزیابی این کنگره را به صورت اثر مستقیم برداشت کرد.

 

وی گفت: افراط و تکفیر چنان در کشورهای اسلامی رشد پیدا کرده است که علما هم توان ابراز عقاید اصیل اسلامی را نداشتند؛ برگزاری کنگره سال گذشته و این همایش می‌تواند گام خوبی در راستای بیان عقاید صحیح اسلامی باشد.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه(ص) تصریح کرد:‌ گفتمان اسلامی مدنظر ما باید به سلایق گوناگون معرفی شوند؛ اما در این همایش هم علمایی وجود داشتند که در همه سلایق با ما همسو نبوده و تنها در بحث مقابله با تکفیری‌ها، با ما یک‌سو بودند.

 

وی تأکید کرد:‌ در این همایش افرادی وجود داشتند که از تفکر سلفی برخوردار بودند؛ اما حضور در چنین همایشاتی می‌تواند عقاید سلفی آنان را تسهیل بخشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی عنوان کرد: کشورهای اسلامی در یک دهه اخیر به سمت تنوع شبکه‌های ماهواره‌ای رفتند؛ با این‌که برخی از آنان مسیر صحیح اسلامی را پیگیری می‌کنند اما حدود 30 شبکه ماهواره‌ای نیز وجود دارند که در برابر همگرایی و وحدت اسلامی جبهه گرفته‌اند.

 

وی اظهار داشت:‌ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید داشتند که شبکه‌ای از سوی علمای جهان اسلام شکل بگیرد تا از موضع فعال بر وحدت علمای جهان اسلام در برابر تفرقه افکنی‌ها و جریان‌های تکفیری بایستد؛ البته در عملیاتی کردن این طرح هم مانعی وجود ندارد.

 

رییس جامعه المصطفی العالمیه(ص) بیان کرد: از مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و نیز از دبیرخانه و اندیشمندانی که در طول سال اهداف این کنگره را پیگیری می‌کنند، قدردانی می‌کنم و امیدوارم که این نتایج به ثمر برسد./997/پ202/ج

ارسال نظرات