۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۳۱۳۲۸۵
در کنگره تکفیری ها مطرح شد؛

عوامل پیدایش تکفیری ها از نگاه رییس جامعه المصطفی العالمیه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بزرگترین دلیل پیدایش جریان تکفیر در جهان اسلام را فقدان گفتمان درست برای مقابله با غرب دانست و گفت: نخبگان و علما باید به دنبال خشکاندن ریشه‌های فرهنگی تکفیر باشند.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در کنگره خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز گفت: دلایل گسترش تکفیری‌ها به انواع مختلفی مانند داخلی و خارجی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تقسیم می‌شود ولی در این کنگره باید علل پیدایش و رشد افکار تکفیری مورد توجه قرار گیرد.
دبیر علمی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز با اشاره به لایه‌های مختلف جهان اسلام گفت: در سال‌های اخیر همه جهان اسلام احساس کردند که باید به مجد و عظمت تاریخی خود بازگردند و سئوال مهمی در ذهن همه آمد که چطور باید به عظمت و مجد پیشین خود دست یابیم.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: گفتمان اول روشنفکرمآبانه سکولاریستی و لیبرالیستی بود؛ این‌ها بازگشت عظمت اسلام را در شاخص‌های غربی جستجو و تفسیر می‌کردند؛ این بازگشتی دروغین در اسلام است.
وی دومین راه را بازگشت به اسلام اما از موضع متحجرانه و جاهلانه و مقابله غیر هوشمندانه با غرب عنوان کرد و گفت: اینکه ما اسلام را نشناسیم و با تکیه بر مسائل یک سویه بخواهیم به اسلام برگردیم که این‌ها در داعش و گروه‌های افراطی دیگر به چشم می‌خورد.
دبیر علمی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز ادامه داد: فقدان گفتمان درست برای مقابله با غرب و بازگشت به اسلام مهمترین عاملی است که ما را به این راه‌های غلط کشانده است.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی گفتمان سوم که بهترین راه حل است را مورد غفلت گفتمان‌های قبلی دانست و اظهار داشت: گفتمان اجتماعی، عقلانی، گفتمانی که در عین اجتهاد از انقلابی بودن برخوردار باشد و به خاطر همین که این‌ها درست تفسیر نشد در دام لیبرالیسم و داعش افتادیم.
وی فقدان مبانی معرفتی در مسائل مشترک را مهم دانست و گفت: فقدان توحید؛ فقه و ارتباط آن با امت اسلامی و نبود این‌ها در جامعه زمینه ورود چنین مسائلی را به جامعه اسلامی فراهم می‌کند.
دبیر علمی خطر جریان‌های تکفیری اضافه کرد: در دنیای امروز فراهم نکردن تئوری‌های فقه و ارتباط آن با اسلام، توحید و مانند آن را وظیفه‌ای دانست که کنگره خطرهای تکفیری باید به آن بپردازند و پاسخگوی آن باشند.
وی درباره آینده حرکت‌های آینده جهان اسلام با توجه به تحقیقات صورت گرفته گفت: آینده حرکت افراط را در سه گروه می‌توان قرار داد که اول خوشبینانه است و گروهی می‌گویندکه عوامل به سرعت خشکیده خواهد شد؛ گروه دوم بد بینانه می‌بینند و طیف حرکت‌های اجتماعی سیاسی، فرهنگی را قوی می‌دانند که تمام نخواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ادامه داد: دیدگاه سوم قابل باورتر است که امت و نخبگان و علما به دنبال خشکاندن ریشه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تکفیر است و از سوی دیگر کسانی که به دنبال تکفیر هستند فعالیت خود را انجام می‌دهند.
دبیر علمی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز ابراز داشت: امت اسلام با نگاه تمدنی جدید در کنار هم قرار خواهد گرفت و بر این مشکلات فائق خواهد آمد؛ در این میزگرد باید افراط تکفیر، تعرض به مقدسات توجه کرد و هم اینکه آینده را باید خوب و روشن ببینیم./836/پ202/ج
ارسال نظرات