۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۳۱۳۲۶۳
حجت‌الاسلام حکیم الهی:

ابتکار آیت الله مکارم شیرازی مقابله علمی با اندیشه تکفیر است

خبرگزاری رسا ـ دبیر دومین کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری به تشریح اقدامات این دبیرخانه پرداخت و گفت: شرکت کنندگان در کنگره مقابله با تکفیری‌ها، فارغ از تعصبات قومی و مذهبی به دنیا نشان دادند که جریان‌های تکفیری نمایندگان اسلام و مسلمانان نبوده و علمای اسلام برای مقابله با این جریان‌ها، جدی و متحد هستند.
حجت الاسلام حکيم الهي، معاون ارتباطات جامعة المصطفي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حکیم الهی صبح امروز در افتتاحیه دومین کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، به ارائه گزارش عملکرد دبیرخانه این کنگره پرداخت.

 

دبیر دومین کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری ضمن خیر مقدم به حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، علمای اعلام، مفتیان اهل‌سنت، اندیشمندان جهان اسلام، خبرنگاران و سایر مهمانان، اظهار داشت: امروز جهان اسلام در ارتباط با تکفیری‌ها، با سخت‌ترین بحران خود مواجه شده است.

 

وی ادامه داد: اقدامات جریان‌های تکفیری همچون قتل، ترور علما و تخریب اماکن مقدس و قبور بزرگان دین، ضربه‌های جبران ناپذیری به پیکره جهان اسلام وارد کرده است.

 

حجت‌الاسلام حکیم الهی با بیان این‌که تکفیری‌ها به دنبال معرفی چهره خشن از اسلام و مسلمانان هستند، خاطرنشان کرد: حمایت‌های کشورهای بزرگ از این جریان‌ها نیز در همین راستا تعریف می‌شود؛ از این‌رو، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با ابتکاری بدیع و زمان شناسانه پیشگام این حرکت بزرگ شدند.

 

وی اضافه کرد: برگزاری نخستین کنگره مقابله با تکفیری‌ها در سال گذشته با حضور اندیشمندان و علمای اسلام، نشان داد که جریان‌های تکفیری نماینده اسلام نیستند.

 

دبیر کنگره مقابله با تکفیری‌ها ابراز کرد: شرکت کنندگان در این کنگره، فارغ از تعصبات قومی و مذهبی به دنیا نشان دادند که جریان‌های تکفیری نمایندگان اسلام و مسلمانان نبوده و علمای اسلام برای مقابله با این جریان‌ها، جدی و متحد هستند.

 

وی افزود: مراکز علمی و فرهنگی جهان ضمن تقدیر از برگزاری این کنگره و تأکید بر استمرار آن، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی را بر آن داشتند تا با موافقت بر تأسیس دبیرخانه کنگره، به آن استمرار بخشیده و نهادینه کنند.

 

حجت‌الاسلام حکیم الهی تأکید کرد: مهم‌ترین اهدافی که دبیرخانه کنگره مقابله با جریان‌های تکفیری دنبال می‌کند، ترویج اسلام اعتدالی و گسترش فرهنگ مسالمت آمیز، شناسایی و بررسی و نقد علمی جریان‌های تکفیری، آگاه سازی و تبیین خطرات و مشکلات حاصل از تفکرات تکفیری، تقویت اتحاد و همگرایی علمای اسلام علیه جریانات تکفیری و بررسی راه‌های برون‌رفت از جریان تکفیر است.

 

وی یادآور شد: برگزاری پنج نشست علمی با حضور شخصیت‌های علمی جهان اسلام با رویکرد مقابله با جریان‌های تکفیری و راه‌ها برون رفت از آن، برگزاری 13 نشست علمی در جمهوری اسلامی ایران با موضوع شناسایی ریشه‌های جریان‌های تکفیری تنها بخشی از اقدامات کنگره مقابله با جریان‌های تکفیری است.

 

دبیر کنگره مقابله با تکفیری‌ها عنوان کرد: همچنین تولید 830 مقاله در داخل و خارج کشور، چاپ و انتشار مقالات برتر در پنج مجلد، تدوین و چاپ بیش از 40 عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، اردو و عربی، تولید نرم‌افزار همه آثار دبیرخانه کنگره با همکاری مرکز کامپیوتری نور بخش دیگری از اقدامات این دبیرخانه است.

 

وی افزود: برگزاری کلاس‌های حضوری و غیرحضوری در موضوع جریان شناسی و تبارشناسی و پاسخ به شبهات تکفیری‌ها بخش دیگری از فعالیت‌های صورت گرفته دبیرخانه در بخش علمی و تحقیقی کنگره هستند.

 

حجت‌الاسلام حکیم الهی ابراز کرد: این دبیرخانه در بخش رسانه نیز اقدام به تولید بیش از 30 نماهنگ و اینفوگرافی، تولید 1300 دقیقه برنامه تلویزیونی به پنج زبان، تولید بیش از 300 دقیقه مستند، تولید 78 برنامه تلویزیونی با موضوع جریان‌های افراطی و تکفیری به پنج زبان، ارتباط گسترده با رسانه‌های داخلی و خارجی، تأسیس و راه‌اندازی وب‌سایت علمی خبری دبیرخانه کنگره و حضور گسترده در شبکه‌های مجازی و اجتماعی کرده است.

 

وی در بخش دیگری از بیانات خود اظهار کرد: همکاری و تعامل با بیش از 2 هزار نفر از علمای برجسته در کشورهای مختلف، ارسال منشورات به علما و مراکز علمی و پژوهشی جهان، ارتباط با نهادها و مراکز علمی، فرهنگی و بین المللی، میزبانی و دیدار با شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام، انجام سفرهای داخلی و خارجی و دیدار با شخصیت‌های برجسته علمی و سیاسی، از جمله اقدامات دبیرخانه مقابله با جریان‌های تکفیری در بخش ارتباطات است.

 

دبیر اجرایی کنگره مقابله با تکفیری‌ها در پایان گفت: این دبیرخانه به عنوان یکی از مهمترین مراکز علمی ترویجی آمادگی خود را برای همکاری با مراکز علمی و پژوهشی و شخصیت‌های برجسته جهان اعلام می‌کند و از هر گونه پیشنهادی برای مقابله با جریان‌های تکفیری استقبال می‌کند./997/پ202/ج

ارسال نظرات