۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۳۱۳۱۹۲
آیت‎الله جوادی آملی:

کنگره خطر جریان های تکفیری گامی برای جلوگیری از کشتار مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی گفت: این روزها به برکت کار امام(ره) و خون‎های پاک شهدا همایش‎ها و مسائل علمی در راستای سلفی‎ها و تکفیری‎ها برگزار می‎شود که همه این‎ها از برکات حوزه علمیه است.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، پیش از ظهر چهارشنبه در درس خارج تفسیر خود که در مسجد اعظم برگزار میشود، در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف گفت: در بخش پایانی سوره مبارکه زخرف، مباحثی هم ناظر به صدر سوره است و ه مباحثی جمعبندی سوره است.

وی افزود: در آیه 15 بحث جزء داشتن خداوند را مطرح کرد، تعبیرات آنان گاه به این صورت بود که جزئی از خدا از آن حضرت مسیح(ع) است، گاهی میگفتند خداوند فرزندی اختیار کرده است و گاه میگفتند خداوند فرزندی دارد و گاه میگفتند که فرشتگان دختران خدایند و اینها شفاعتکنندگان ما هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «قُلْ إِن کَانَ لِلرَّحْمَـٰنِ وَلَدٌۭ فَأَنَا۠ أَوَّلُ ٱلْعَـٰبِدِینَ ﴿٨١﴾»، خاطرنشان کرد: هم جزء داشتن، هم اتخاذ ولد و هم فرزند آوردن محال است و هم این که فرشتگان دختران خداوند هستند محال هستند، او سبوح از همه اینها است، او سبوح از آن است که شریکی در عبادت داشته باشد، یعنی همان طور که معبود بالذات است، شریکی در عبادت داشته باشد.

وی گفت: اگر پذیرفتید که اتخاذ ولد و جزء داشتن و فرزندآوری محال است، مسأله شفاعت میماند، عدهای حق دارند که شفاعت کنند اما هم شفیع باید مأذون باشد و هم مشفوع له باید مرتضی المذهب باشد، اگر شفیع مأذون بود ما این را امضا میکنیم، مرتضیالمذهب ما مشخص است، دین خداپسند همین اسلام است، بعد از جریان غدیر این مطلب را فرمود، دین خداپسند غیر از قرآن و عترت نیست.

حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: کسی که معتقد به قرآن و عترت باشد، مرتضی المذهب میشود، اما کسی که خداوند به او اذن داده باشد، میتواند شفیع باشد، این صنم و وثن که نمیتوانند شفیع باشد، اما میماند ملائکه که آنها هم باید اذن داشته باشند، آنها حتی اجازه حرف زدن بدون اذن خداوند را هم ندارند.

وی ادامه داد: در سوره مبارکه سبأ فرمود غیر خداوند اگر بخواهد در دستگاه الهی سهمی داشته باشد که شما در اثر آن سهم بتوانید آنان را عبادت کنید، شرایطی دارید، اگر کسی را استحقاق پرستش دارد یا باید ذرهای را در نظام آفرینش مالک باشد، یا در یک ذره شریک خداوند باشد، یا این که دستیار و کمک خداوند در آفرینش آن ذره است، یا حق شفاعت دارد، این سه قسم اول محال است، اما تنها مسأله شفاعت میماند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با قرائت آیه «وَتَبَارَکَ ٱلَّذِى لَهُۥ مُلْکُ ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا وَعِندَهُۥ عِلْمُ ٱلسَّاعَةِ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٨٥﴾»، بیان کرد: همه را او اداره میکند، او غنی محض است، او نه تنها مالک است بلکه ملک است، نه تنها خالق است بلکه فرمانروا است، او چه نیازی دارد به این که فرزندی برای خود اختیار کند و کسی را به فرزندی بگیرد، چون نیاز ندارد.

وی گفت: این شفیع باید به اذن خداوند باشد، مسأله شفاعت با توحید سازگار است، توسل با توحید سازگار است، همه اینها در راستای دستور و امر خداوند است، این روزها به برکت کار امام(ره) و خونهای پاک شهدا همایشها و مسائل علمی در راستای سلفیها و تکفیریها برگزار میشود که همه اینها از برکات حوزه علمیه است که اگر این برکات وسیعتر شود، بهره فراوانی نصیب مسلمانان خواهد شد و جنگهای خانمانبرانداز برانداخته خواهد شد و دشمن شناخته خواهد شد و به جای این که این سلاحها را علیه یکدیگر به کار ببرند، علیه استکبار و صهیونیست به کار خواهند برد./914/پ202/ج

ارسال نظرات