۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۳۱۳۰۱۳

افزایش 13 درصدی تأیید صلاحیت خبرگان

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات از تأیید صلاحیت 166 نفر از داوطلبان خبرگان رهبری برای انتخابات دوره پنجم خبر داد و گفت: 158 نفر از نمایندگی مجلس خبرگان انصراف داده‌اند، 118 نفر غیرمجاز و 150 نفر در آزمون کتبی غایب بودند، 207 نفر هم ردصلاحیت و 166 نفر تأیید شدند.
مجلس خبرگان

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، سیامک ره پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از تأیید صلاحیت 166 نفر از داوطلبان خبرگان رهبری برای انتخابات دوره پنجم خبر داد و گفت: 158 نفر از نمایندگی مجلس خبرگان انصراف داده‌اند، 118 نفر غیرمجاز و 150 نفر در آزمون کتبی غایب بودند، 207 نفر هم ردصلاحیت و 166 نفر تأیید شدند.

 

 ره پیک با بیان اینکه از مجموع 800 نفری که در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده بودند، تعدادی از داوطلبان غیرمجاز تلقی شدند، گفت: افراد غیرمجاز کسانی بودند که یا تحصیلات حوزوی نداشتند یا انصراف دادند یا در آزمونی که اعلام شد غایب بودند که مجموع این افراد بیش از 420 نفر است. ‌ ره پیک افزود: مابقی داوطلبان که 373 نفرند از بین آنها 166 نفر تأیید شدند و 207 نفر تأیید نشدند.

 

 سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات یاد‌آور شد: در این دوره 45 درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان تأیید صلاحیت شده‌اند که با توجه به آمار ادوار گذشته، یعنی دوره چهارم، درصد تأیید افراد در این دوره بالاتر است.

 

مقایسه آماری ثبت‌نام کنندگان و تأیید صلاحیت‌شدگان داوطلبان دور چهارم تا پنجم انتخابات مجلس خبرگان رهبری حکایت از افزایش 13 درصدی تأیید صلاحیت‌ها و کاهش 96 صدم درصدی عدم احراز صلاحیت شده‌ها دارد.

 

ره پیک گفت: 207 داوطلبی که تأیید صلاحیت نشده‌اند سه روز فرصت دارند که برای بررسی صلاحیتشان درخواست مجدد کنند و شورای نگهبان پس از بررسی در موعد مقرر نتایج نهایی را اعلام خواهد کرد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا همه افرادی که در آزمون خبرگان غایب بوده‌اند جزو افراد رد صلاحیت شده محسوب می‌شوند، افزود: روال این است کسانی که برای شرکت در آزمون معرفی می‌شوند باید در آن شرکت کنند و ملاک بررسی آنها آزمون است.

  

فقهای شورای نگهبان، مرجع تشخیص احراز صلاحیت‌ها

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه داد: البته اینگونه نیست که همه افرادی که در آزمون شرکت کرده‌اند تأیید صلاحیت شده باشند چرا که تشخیص صلاحیت علمی و صلاحیت افراد با فقهای شورای نگهبان است و آنها تشخیص دادند که این 166 نفر اعلام شده، تأیید شده‌اند. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمار داوطلبان تأیید صلاحیت شده پس از اعلام اعتراض داوطلبان 15درصد افزایش خواهد داشت آیا چنین ادعایی صحت دارد، گفت: در مورد مجلس خبرگان 15درصد افزایش اعلام نشده است، احتمال دارد که پس از اعلام اعتراض داوطلبان برخی از آنان تأیید بشوند اما اینکه چه تعداد و چه درصدی در این فرآیند تأیید شوند بعداً مشخص خواهد شد.

 

ره پیک در مورد اینکه آیا احتمال دارد فقهای شورای نگهبان به غیراز مسئله آزمون، شرایط علمی افراد را از روش دیگری احراز کنند، یادآور شد: راجع به اشخاص اطلاعی ندارم و نمی‌دانم افراد شناخته شده چه کسانی هستند ولی طبق قانون، تشخیص صلاحیت و تشخیص شرایط داوطلبان به عهده فقهای شورای نگهبان است

 

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی انتقادات نسبت به تعداد زیاد ثبت نام کنندگان برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری که شورای نگهبان را به زحمت انداخته و اینکه آیا شورای نگهبان با اصل کثرت ثبت نام کنندگان مشکلی داشته است، افزود: هیچ‌کس با اصل ثبت نام مشکلی ندارد اما برخی مشکلات قانونی باعث می‌شود که ثبت نام صورت گیرد و بعد از ثبت نام این مشکلات اعلام شود، در حالی که اگر قانون این نقایص را نداشته باشد قبل از آغاز ثبت نام، باید مانع ورود اشخاص ناصالح به روند انتخابات شد. وی ادامه داد: به طور مثال اگر فردی محکومیت کیفری داشته باشد الان می‌تواند ثبت نام کند اما پس از آن معلوم می‌شود که این فرد محکومیت کیفری داشته که این مسئله هم به آمار افراد رد صلاحیت شده اضافه می‌کند و هم زحمت بررسی را افزایش می‌دهد، در حالی که در این دوره افرادی که رد شده‌اند، محکومیت کیفری داشته‌اند در حالی که اگر در ابتدا قبل از ثبت نام این مسئله مشخص شود هم آمار ثبت نام پایین‌تر می‌آید هم آمار رد صلاحیت‌ها و در نهایت کسانی که صلاحیت نمایندگی دارند وارد انتخابات می‌شوند.

  

نتایج غیررسمی از تأیید‌صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها

گرچه بر اساس قانون نتایج بررسی صلاحیت‌ها فقط به افراد اعلام می‌شود، اما براساس آنچه که روز گذشته در خبرگزاری‌ها و گروه‌های مجازی منتشر شد، در میان افراد تأیید صلاحیت شده، رد صلاحیت شده و احراز صلاحیت نشده چهره‌های سرشناسی هستند که اسامی تایید صلاحیت شده‌ها به این شرح است: آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، آیت‌الله ابراهیم امینی، آیت‌الله باقری کنی، آیت‌الله تسخیری، آیت‌الله احمد جنتی، محمد صادق حائری امام جمعه یزد، آیت‌الله دری نجف‌آبادی، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، حجت‌الاسلام محسن قمی ، آیت‌الله مجتهد شبستری و آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی. همچنین حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، آیت‌الله امجد، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، آیت‌الله موسوی بجنوردی، حجت‌الاسلام مهدی طائب، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، آیت‌الله محسن غرویان و حجت‌الاسلام مجید انصاری به دلیل عدم شرکت در آزمون خبرگان تأیید احراز نشدند انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب 88 نفر عضو این مجلس به طور همزمان با دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه 94 برگزار می‌شود.

   ‌

اگر مؤمن‌اند، بگویند الهی رِضاً بِرضِائک

استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر اینکه فلسفه ثبت‌نام پرتعداد فضاسازی علیه شورای نگهبان است، گفت: کسانی که احراز صلاحیت نشده‌اند اگر مؤمن‌اند بگویند «الهی رِضاً بِرضِائک.»

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان، با توصیه به رعایت کردن قانون توسط کسانی که نتوانسته‌اند احراز صلاحیت‌‌ شوند، گفت: این افراد اگر مؤمن هستند بگویند «الهی رِضاً بِرضِائک»، زیرا این عدم‌احراز صلاحیت به‌معنی این نیست که آنها، آدم‌های بدی بوده‌اند. فقط این افراد برای اعضای شورای نگهبان شناخته نشده‌اند چراکه آنها کسانی را تأیید صلاحیت می‌کنند که بشناسند. وی با بیان اینکه عدم‌احراز صلاحیت به‌معنای اهانت به این افراد نیست، افزود: کسانی که مؤمن باشند تسلیم این نظر خواهند بود و کسانی نیز که غیرمؤمن هستند آمده‌اند که شانتاژ کنند.‌/998/102/ب3

منبع: روزنامه جوان

 

ارسال نظرات