۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۳۱۲۴۲۹

خطر گذر هوشمندانه از واقعیات اقتصادی

خبرگزاری رسا ـ گذر هوشمندانه رئیس‌جمهور در سخنان خود از آمار رشد اقتصادی و پرهیز از اعلام آمار نادرست از رشد مثبت اقتصادی از سوی رئیس مرکز آمار نشانه‌های جدی از رشد منفی و وضعیت نامناسب اقتصاد امسال دارد و قابل پنهان شدن نیست.
رکود اقتصادي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، خطر گذر هوشمندانه از واقعیات اقتصادی!گذر هوشمندانه رئیس‌جمهور در سخنان خود از آمار رشد اقتصادی و پرهیز از اعلام آمار نادرست از رشد مثبت اقتصادی از سوی رئیس مرکز آمار نشانه‌های جدی از رشد منفی و وضعیت نامناسب اقتصاد امسال دارد و قابل پنهان شدن نیست، هرچند برخی از اعضای کابینه از رشد مثبت یک درصد خبر داده‌اند. با این حال آمار اشتغال خالص در 2/5 ‌سال اخیر بیانگر افزایش 144 هزار نفری بیکاران در این دوره بوده است و تعطیلی و نیمه‌تعطیلی واحدهای تولیدی و کاهش قدرت خرید و کسادی بازارها را دیگر نمی‌توان به آینده موکول کرد.

 

اگرچه رشد منفی موجود به هر حال رابطه‌ای مستقیم با درآمدهای نفتی و کاهش ارزش صادرات دارد، با این حال نمی‌توان به سادگی از کار این موضوع گذشت و باید برای آن فکری جدی کرد؛ فکری فراتر از مانورهای تبلیغاتی درباره یک توافق!

 

اکنون ما با مؤلفه‌ای جدی مبنی بر نبود یک چشم‌انداز مثبت در قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و تمامی کالاهای صادراتی خود مواجهیم، به خصوص در سال آینده با توجه به روابط سیاسی با کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس لابد با مشکلات جدی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی نیز مواجه خواهیم شد. روی دیگر خطرناک این چشم‌انداز نگاه دولت به درآمدهای غیرواقعی و لحاظ‌کرد آنها در بودجه است. تصدی‌گری‌های دولت ظاهراً طی سال‌های آینده و براساس قانون برنامه ششم نیز به همین منوال ادامه خواهد یافت، در حالی که ما اکنون به برنامه‌ای جدی نیازمندیم؛ برنامه‌ای که از هم‌اکنون باید به فکر سال آینده باشد؛ برنامه‌ای که بی‌شک نمی‌توان در آن انتظارات مردم را مانند دوران مذاکرات به آینده انتقال داد.

 

شریان درآمدهای نفتی ما و صادرات سال آینده با همه جزئیات، بیشتر از 30 تا 35 میلیارد دلار نخواهد بود و در مقابل افزایش هزینه‌های جاری دولت ما را مجبور خواهد کرد پول‌های بلوکه‌شده باقی‌مانده را صرف امور جاری و البته سفارشات غربی‌هایی بکنیم که از قبل برای آن چاله‌ها و چاه‌ها کنده‌اند. متأسفانه با این روند عجیب در برنامه‌ریزی‌های دولتی و بی‌توجهی به نظام برنامه‌ریزی نیز تکلیف بخش خصوصی هم در چنین اتمسفری کاملاً مبهم و کدر است، بنابراین تنها شتاب واردات کالاهای مصرفی در سال آینده را می‌توان متصور شد بی‌آنکه توجهی به تولید و خیل عظیم بیکاران شود.

 

با چنین اوضاعی نمی‌توان همیشه با گذر هوشمندانه در جمع رسانه‌ها اقتصاد را به حداقل‌های توسعه و چشم‌انداز مثبت رساند و باید خیلی جدی‌تر از جریان مذاکرات تمام تمرکز دولت در حوزه اقتصادی معطوف شود. ا‌گر به تعبیر دولتمردان با مذاکرات، ما از چاه بیرون آمده‌ایم، اما باید تدبیری بیندیشیم تا خود را از چاله رخوت و بی‌برنامگی داخلی نجات دهیم، وگرنه در خوشبینانه‌ترین حالت به مرحله قبل از تحریم و اقداماتی مشابه دولت قبل خواهیم رسید؛ اقداماتی که تنها با صرف دلارهای نفتی در هزینه‌های جاری نخواهیم توانست حداقل انتظارات خیل عظیم بیکاران و دهک‌های پایین جامعه را پاسخگو باشیم.

 

همچنین باید مراقب ذوق‌زدگی‌های خود از لبخندهای کشورهایی باشیم که در جریان تحریم در مقابل ما ایستاده بودند و هنوز هم با شریک اصلیشان در حال توطئه چینی برای تداوم کاهش قیمت نفت هستند.

 

تا دیر نشده بهتر است به جای اعتماد به دشمنان دیرین نظام به مردمی اعتماد کنیم که از میان آنها انتخاب شده‌ایم و به آنها تکیه کنیم و میدان بدهیم. تا دیر نشده اقتصاد را از فسادها و ساختارهای معیوب نجات دهیم و نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر واقعیات جامعه را طراحی کنیم و در این مسیر هم از توان نیروهای درون انقلاب بهره ببریم./998/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات