۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۳۱۲۲۵۲

بازی آمریکا روی موج داعش‌ستیزی!

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه امریکا از تنزل جایگاه داعش در عراق و سوریه تا پایان سال جاری میلادی خبر داد و این در حالی است که تا چند ماه پیش اغلب مقامات امریکایی بر طولانی بودن جنگ با داعش تأکید می‌کردند.
کتاب «داعش از کاشت تا برداشت»

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، امریکا روی موج داعش‌ستیزی!جان کری وزیر امور خارجه امریکا در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس از تنزل جایگاه داعش در عراق و سوریه تا پایان سال جاری میلادی خبر داد، این در حالی است که تا چند ماه پیش اغلب مقامات امریکایی بر طولانی بودن جنگ با داعش تأکید می‌کردند. حال نخستین سؤالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که چه عواملی موجب شده است اظهارات مقامات امریکایی در خصوص چشم‌انداز موقعیت داعش تغییر یابد و به نوعی از مدیریت چالش داعش به سمت شکست این سازمان سخن بگویند. شاید بتوان گفت سیاست امریکا از مدیریت داعش به سمت شکست یا حداقل مهار آن تغییر یابد. به چند عامل و متغیر می‌توان در این زمینه می‌توان اشاره کرد:

 

نخست اینکه امریکا از زمانی به طور جدی در امر مبارزه با داعش وارد عمل شد که روسیه به جنگ داعش در سوریه وارد عمل شد و مواضع این گروه را به همراه برخی دیگر از گروه‌های تکفیری مورد حملات شدید قرار داد و در عین حال مرکز هماهنگی اطلاعاتی مشترک با مشارکت ایران، عراق و سوریه در عراق تشکیل شد و مسئولیت شناسایی مواضع تروریست‌ها را برعهده گرفت. اتخاذ چنین رویکردی باعث شد جنگ با داعش صورت جدی به خود بگیرد و در عین حال ابتکار عمل جنگ به‌دست روسیه و متحدان منتطقه‌ای این کشور بیفتد. در چنین وضعیتی برای اینکه امریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش از قافله مبارزه با داعش عقب نمانند، تحرکات خود را افزایش دادند و در این راستا امریکا کوشید سهم و نقش خود را در این مبارزه پررنگ نشان دهد تا زمینه را برای بهره‌برداری‌های خود در مرحله بعد از داعش فراهم کند.

 

دوم اینکه به نظر می‌رسد داعش پا را از گلیم خود بیرون گذاشت و دامنه حملات تروریستی خود را از محور مقاومت به سمت خالقان و حامیان آن گسترش داد و برای انتقام از تغییر رویکرد کشورهای غربی به حملاتی در این کشورها دست زد که خبرسازترین آن حملات پاریس بود. از این دید داعش تا زمانی می‌توانست برای کشورهای غربی از جمله امریکا کارکرد داشته باشد که فقط در محدوده اعضای محور مقاومت به کشتارهای خود ادامه دهد. آنچه در این میان بر عمق و گستره نگرانی‌های کشورهای غربی افزود تکثیر شاخه‌های محلی داعش در نقاط مختلف جهان بود و این در حالی است که به نظر می‌رسید از دید کشورهای غربی اعلام خلافت اسلامی از سوی داعش در مناطق اشغالی عراق و سوریه می‌تواند به تجمع پیروان آن در این مناطق بینجامد و در عین حال امکان سرکوب آنها را به‌دست ارتش‌های عراق و سوریه فراهم کند.

 

سوم اینکه دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران این انگیزه را برای کشورهای غربی پدید آورد که از آن به عنوان الگویی برای حل سایر بحران‌های منطقه‌ای وارد عمل شوند و دستیابی به این هدف بر‌خلاف سابق نه تقویت داعش بلکه مهار آن را برای این کشورها توجیه‌پذیر می‌سازد. بر همین اساس بین تحرک نسبی کشورهای غربی از جمله امریکا در تشدید مبارزه با داعش و افزایش تحرکات آن برای حل سیاسی بحران سوریه (که در نشست‌های قبلی وین و نشست پیش روی ژنو تجلی یافته است) ارتباط معناداری مشاهده می‌شود.

 

در نهایت اینکه همه این تغییرات و تحرکات در چارچوب مبارزات ریاست جمهوری جاری امریکا معنی پیدا می‌کند که مبارزه با تروریسم تکفیری و در رأس آن داعش و همچنین بحران‌های منطقه‌ای به‌خصوص سوریه و توافق هسته‌ای با ایران در کانون نامزدهای رقیب در این انتخابات قرار دارد و در چنین شرایطی به هر میزانی که موفقیت نسبی در این زمینه‌ها حاصل شود، موقعیت حزب حاکم دموکرات تقویت خواهد شد و اظهار امیدواری جان کری وزیر امور خارجه امریکا به شکست داعش تا پایان سال جاری میلادی از این جهت نیز قابل تأمل است./998/102/ب3

منبع : روزنامه جوان

 

ارسال نظرات