۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۳۱۲۱۵۴
به همت مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی؛

نشست علمی موضوع‌شناسی بازاریابی شبکه‌ای در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ بر اساس مباحث مطرح شده در نشست علمی موضوع شناسی بازاریابی شبکه‌ای، رابطه میان شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای عموم خصوص مطلق است؛ هر شرکت هرمی، بازاریابی شبکه‌ای محسوب می‌شود اما هر بازاریابی شبکه‌ای نمی‌تواند هرمی باشد.
حجت الاسلام والمسلمين جواهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «موضوع شناسی بازاریابی شبکه‌ای» عصر پنجشنبه یکم بهمن به همت مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و با حضور حجج اسلام والمسلمین فللاح زاده، جواهری و موسویان، دکتر آقابابایی و اساتید و پژوهشگران برجسته حوزه و دانشگاه در محل این مؤسسه برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سعید جواهری، معاون پژوهش مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در بخش پایانی و جمع بندی این نشست علمی، اظهار داشت: طرح بحث به صورت مقایسه‌ای در موضوعی که خود آن موضوع منقح نشده است، شاید مشکل را حل نکند؛ بنابراین برای پرداختن به این بحث باید بررسی کرد که مرکز ثقل آن را بر چه اساس قرار دهیم.

 

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت:‌ شرکت‌های مختلف، رویه‌های گوناگونی دارند؛ یک اساس‌نامه مشخص و معین با عبارت شرکت‌ها تعارض دارد؛ بنابراین ما به التفاوت‌هایی میان شرکت‌ها وجود دارد هرچند که همگی بر اساس قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند.

 

وی بیان کرد: یک سری مقارنات و ملازماتی در شرکت‌ها وجود دارد که صرف وجود این مقارنات و ملازمات نامشروع، موجب حرمت یک عمل نمی‌شود اما اگر آن ملازمات بر اساس بررسی‌های میدانی، جزو لوازم لاینفک عملی باشند، اشکالات فقهی را پدید می آورد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جواهری ادامه داد: باید بررسی کرد که بازاریابان شبکه‌ای، اعضای شرکت مورد نظر به حساب می‌آیند یا عمال شرکت؟ در این تحقیق پیش‌فرض گرفته شده است که این افراد عاملان شرکت هستند اما اگر عضو شرکت به حساب آیند، باید به گونه‌ای دیگر بررسی کرد؛ عضو و عامل شرکت بودن در فضای عمومی در هم آمیخته شده است.

 

شایان ذکر است، در این نشست علمی تصمیم بر این شد تا محور پژوهش از مقایسه شرکت‌های هرمی و تجارت شبکه‌ای به دور باشد و استفتائی که قرار است به مراجع عظام تقلید ارسال شود، در دو مرحله تحت عناوین مجزای هرمی و شبکه‌ای تنظیم شود.

 

همچنین بر اساس مباحث بیان شده، رابطه میان شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای عموم خصوص مطلق است؛ هر شرکت هرمی، بازاریابی شبکه‌ای محسوب می‌شود اما هر بازاریابی شبکه‌ای نمی‌تواند هرمی باشد.

 

گفتنی است، مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در موضع بیان حکم فقهی نبوده و ضمن بررسی موضوعات فقهی، نظرات پژوهشگران را در این خصوص جمع آوری می‌کند تا ابهامات موجود معلوم و برطرف شوند./997/پ202/ی

ارسال نظرات