۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۳۱۲۱۴۸
حجت‌ااسلام والمسلمین فلاح زاده تأکید کرد؛

لزوم شناسایی و بررسی ابهامات بازاریابی شبکه‌ای

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: بازاریابی شبکه‌ای یکی از مباحث پرحاشیه جامعه است که ابهامات آن باید در کمیته‌ها و نشست‌های علمی برطرف شود.
فلاح زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «موضوع شناسی بازاریابی شبکه‌ای» عصر پنجشنبه به همت مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و با حضور حجج اسلام والمسلمین فلاح  زاده، جواهری و موسویان، دکتر آقابابایی و اساتید و پژوهشگران برجسته حوزه و دانشگاه در محل این مؤسسه برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده در ابتدای نشست در بیاناتی اظهار داشت: معاونت پژوهش مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی بر عهده حجت‌الاسلام والمسلمین جواهری است و در شش گروه علمی، به بررسی موضوعات دارای اولویت می‌پردازد.

 

رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی بیان کرد: یکی از گروه‌های شش گانه این مؤسسه به بررسی موضوعات اقتصادی می‌پردازد که در این راستا موضوعات متنوع و بحث آفرینی را به بررسی پرداخته است.

 

وی ادامه داد: بازاریابی شبکه‌ای یکی از مباحث پرحاشیه در جامعه است که جوانان بسیاری را به خود جذب کرده است؛ از این‌رو گروه اقتصاد مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی به موضوع شناسی این مبحث پرداخته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده ابراز کرد: موضوع شناسی بازاریابی شبکه‌ای تا کنون با جلسات و نشست‌هایی همراه بوده و نتایجی نیز در این خصوص به دست آمده است؛ بنابراین با برگزاری این نشست علمی بر آنیم تا نتایج به دست آمده را به بحث گذاشته و چنانچه لازم باشد، تغییراتی را در آنان به کار بندیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده در ادامه نشست یادآور شد: لازم است ابهامات موجود در بازاریابی شبکه‌ای در کمیته فقهی بررسی شوند؛ چنانچه مباحثی در کمیته فقهی حل شد، که بحثی درباره آن نیست؛ اما مباحثی که در کمیته فقهی به پاسخ نمی‌رسد، باید از مراجع عظام تقلید سؤال شوند.

 

رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی تأکید کرد: ارائه حکم شرعی ارتباطی با مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی ندارد اما گاهی در مباحثی، جواب پیشنهادی در کنار استفتاء ایراد می‌شود و به محضر مراجع عظام تقلید فرستاده می‌شود.

 

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده ضمن بیان سؤالات و ابهاماتی ابراز کرد: باید با نگاه کلان به بازاریابی شبکه‌ای نگاه کرد؛ زیرا امکان دارد که این موضوع اقتصاد کشور را فلج کند و یا این‌که مسبب سست شدن کاریابی و اشغال آفرینی و تعطیلی بازار کار شود.

 

شایان ذکر است، در این نشست علمی تصمیم بر این شد تا محور پژوهش از مقایسه شرکت‌های هرمی و تجارت شبکه‌ای به دور باشد و استفتائی که قرار است به مراجع عظام تقلید ارسال شود، در دو مرحله تحت عناوین مجزای هرمی و شبکه‌ای تنظیم شود.

 

همچنین بر اساس مباحث بیان شده، رابطه میان شرکت‌های هرمی و بازاریابی شبکه‌ای عموم خصوص مطلق است؛ هر شرکت هرمی یک بازاریابی شبکه‌ای محسوب می‌شود اما هر بازاریابی شبکه‌ای نمی‌تواند هرمی باشد.

 

گفتنی است، مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در موضع بیان حکم فقهی نبوده و ضمن بررسی موضوعات فقهی، نظرات پژوهشگران را در این خصوص جمع آوری می‌کند تا ابهامات موجود معلوم و برطرف شوند./997/پ202/ی

ارسال نظرات