۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۱۲۱۱۰
استاد حوزه علمیه قم:

فتنه آزمایش سخت الهی برای شناخت حق از باطل است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه فتنه در قرآن دارای معانی متعددی است، گفت: یکی از معانی فتنه آزمایش سخت الهی است که انسان به وسیله آن می‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد.
فتنه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی بعد از ظهر امروز در برنامه رواق معرفت از رادیو معارف با اشاره به اینکه واژه فتنه از واژه‌های قرآنی بوده که دارای معانی متعددی است، گفت: یکی از مهم‌ترین معانی واژه فتنه «امتحان» است.

 

وی افزود: در قرآن هر جا کلمه فتنه به کار رفته از آن تنها برداشت سیاسی نشده بلکه بیان شده که فتنه امتحان سختی است که حتی انسان سختی آن را در کام خود احساس می کند.

 

استاد فلسفه و دین با اشاره به اینکه انسان برای پیروز شدن در فتنه یا همان امتحان سخت الهی باید ظرفیت خود را گسترش دهد، تصریح کرد: عده‌ای وقتی زندگی یک شهید یا انسان وارسته را مطالعه می‌کنند می‌گویند که او یک شبه راه صد ساله را رفته است که باید گفت این‌طور نیست و فرد در زندگی خود محسنات و اعمال نیک کوچکی داشته که این اعمال به مرور زمان ظرفیت‌های وجودی او را گسترش داده اند.

 

حجت الاسلام ساجدی ادامه داد: همانطور که کارهای نیک کوچک موجب افزایش ظرفیت‌های وجودی انسان می‌شود اعمال بد هم می‌توانند در وجود انسان چنین عمل‌کردی داشته و در درازمدت به خاطر آثار بدی که دارند تمام توانمندی‌های وجودی انسان را از او سلب کنند.

 

وی با بیان اینکه انسان اگر در فتنه رد شود چندین مرتبه از مقام وجودی حاضر خود رکود خواهد داشت، اظهار کرد: اما اگر در مقابل انسان در یک فتنه قبول شود به دلیل سختی که دارد خواهد توانست ظرفیت وجودی گسترده ای را کسب کرده و همانطور که مابقی می‌گویند به مرتبه های بالای عرفانی رسیده و یک شبه راه صدساله را طی کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه مثال قبولی و رد شدن در فتنه مانند مثال نظام قدیم آموزشی است که اگر کودکی در کلاس پنجم مردود می‌شد و دو سال در آن کلاس می‌ماند به کلاس چهارم منتقل می شد، یادآور شد: همین انتقال از کلاس پنجم به چهارم برای فرد مایه آبروریزی است و موجب تنزل مقام او می‌شود بنابراین برای اینکه در فتنه های مختلف دچار تنزل مقام نشویم باید از طریق انجام حسنات و اعمال نیک ظرفیت‌های وجودی خود را گسترش دهیم تا با این گسترش ظرفیت در برابر فتنه های مختلف بیمه شویم./968/ت302/ی

ارسال نظرات